بعضی شهرها هستند که بزرگتر از نامشان جاهای دیدنی دارند. ایذه یکی از آن شهرها است. جاهای دیدنی ایذه آنقدر متنوع هستند که آدم شک می کند که نکند با اصفهان به جای ایذه روبه رو است. ایذه شهری از خوزستان است که نه با نفت و گاز شهره شده که با طبیعت و آثار تاریخی برای خود اسم و رسمی مهیا کرده است. با سفرزون همراه باشید شما را به جاهایی از ایذه خواهیم برد که آن را با تخت جشمید بزرگ اشتباه خواهید گرفت.

saadatrent

مجموعه باستانی شمی

ایذه شهرستانی است که در محاصره مکانهای تاریخی و طبیعی قرار دارد. یکی از جاهای دیدنی در شمال ایذه و در فاصله نه کیلومتری از آن قرار دارد در این بخش  شما می توانید مجموعه باستانی شمی را ببینید این مجموعه عمرش به قبل از میلاد بر می گردد، سنگ های آن عموما از جنس مرمر هستند. در این مکان شما گورستانی عظیم را مشاهده خواهید کرد. مجسمه برنزی سردار پارتی و با ارتفاعی معادل ۲۸ متر در این بخش خود نمایی می کند. منطقه باستانی شمی بسیار شما را در فهم دوره پارتی و سرزمین ایلامی ها کمک می کند.

یکی از مشهورترین و برجسته ترین آثار باستانی شهر ایذه را می توانید در قسمت جنوبی این شهر پیدا کنید. از منطقه نیایشگاه تاریشا یا اشکفت سلیمان حرف می زنیم. این محوطه بسیار بزرگ در دل صخره های کوه وجود دارد. این اثر تاریخی لقب بزرگترین خط نوشته میخی دوران عیلامی ها را یدم می کشد. چهارنقش برجسته یا کتیبه در آن دیده می شود.  حکاکی ها به صورت چهارگوش و معقر شکل انجام شده اند. کارشناس ها این کتیبه ها را به حکومت شاه بومی منتسب می کنند. ر تصاویر زن هم کنار مرد مشاهده می شود. تصویر هوهین همسر و خواهر شاه، به همراه کاهن بزرگ که در یک مراسم آیینی مشاهده می شود. جلوی این کتیبه ها، قطعا به خود خواهید بالید که این کتیبه ها در ایران وجود دارد!

پل شالو

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی ایذه پل شالو است. این پل قدمتی چندین هزار ساله دارد و نشان می دهد که ایذه در مسیر گذرگاه بوده است. این پل بر دو ستون رفیع ساخته شده است. این پل در زیر آب سد سه کارون است. ولی دلیل نمی شود به این پل مخفی اشاره ای نکنیم.

قلعه تل

از ایذه به سمت باغملک که رهسپار بشوید به قلعه تل می رسید. این قلعه در دوره قاجار ساخته شده است. وجود قلعه باز گواه دیگری است که ایذه زمانی نچندان دور عزیز پایتخت نشین ها بوده که برایش قلعه می ساختند.

تالاب میانگران

ایذه عزیز کرده طبیعت است، در ایذه شما با تالاب میانگرانی بر خورد می کنید که از نظر سبزی و چشم اندازی که دارد در خوزستان کمتر پیدا می شود. این تالاب حدوداد دو هزار هکتاری وسعت دارد.

پوشش گیاه اطرافش آنقدر غنی نیست و می توان به خارشتر یونجه و گیاهان محلی اشاره کرد. این تالاب پاتوق بسیاری از پرندگان بوده و هست. اگر شانس داشته باشید شاید بتوانید اردک مرمری و لک لک سفید را ببینید. جاذبه های تاریخی متنوعی اطراف این تالاب وجود دارد. مثلا شما می توانید به کول فرح، اشکفت سلمان و یا قلعه کژدم اشاره کرد.

آدرس تالاب میانگران روی نقشه گوگل

نقش برجسته خنگ کمال وند

یکی دیگر از جاهای دیدنی ایذه را می توان نقش برجسته خنگ کمال وند دانست. این نقش برجسته نشان دهنده مردی سوار بر اسب و پیکر تمام رخ کاهنی را نشان می دهد. لباس این نقش فاخر به نظر می رسد که نشان از اهمیت وی می دهد. بر فراز این نقش برجسته به زبان الیمایی نوشته شده است. شاید نقش برجسته خنگ کمال وند جزو جای دیدنی به نظرتان نرسد ولی وقتی شما در مقابل این نقش برجسته کوچک هم که شده قرار می گیرد همه چیز فرق می کند هیچ چیزی از تاریخ برایتان کوچک نمی شود. نقش برجسته خنگ کمال وند  در روستای کمالوند در هفت کیلومتری ایذه قرار دارد.

آبشار شیوند

در روستای شیوند نزدیک ایذه آبشار شیوند قرار دارد، این ابشار جزو جاذبه های طبیعی ایذه به شمار می آید. این آبشار را در دامنه کوه منگشت و در جنوب شرقی ایذه می توانید مشاهده کنید، آبشار شیوند یکی از جاهایی است که می توانید روی آن برای جایی که پیکنیک و گردش خانوادگی داشته باشید حساب کنید.

کول فرح یا کول فره

شاه نگین جاهای دیدنی ایذه را می توان کول فرح یا کول فره دید. این مکان در فاصله هفت کیلومتری از ایذه قرار دارد و برای رفتن به آن باید جنوب شرقی ایذه را پی بگیرید. اما چرا کول فرح مهم است؟ این مکان گسترده ترین سنگ نگاره ای صخره ای را در خود دارد. چهار نقش در کول فرح مشاهده خواهید کرد.

اولین نقش برجسته در ارتفاع شش متری و در دامنه کوه قرار دارد.در این تصویر شاه را همراه با مردمانی می بینید. واقعا جز جلال و جبروت محض چه چیزی می توان به این کتیبه نسبت داد.

دومین نقش برجسته بر روی تخت سنگی مثلثی قرار دارد و در آن مراسم مذهبی کردن قربانی به نمایش در آمده است. لباس ایلامی ها عموما تا تاقوزک پا است. صحنه خاصی دارد این مکان! باور بفرمایید که اگر اسم مکان کول فره، هرم ثلاثه ایذه بود و یا از آن با نام تخت ایذه یاد می شد اینقدر این مکان مهجور باقی نمی ماند.

نقشی در این منطقه وجود دارد که بسیار شبیه نقوش حجاری شده در تخت جمشید می باشد،  از آنجایی که کول فرح از تحت جمشید بسیار قدیمی تر است این تخت حجاری شده را مادر نقوش زیبایی درگاههای کاخ صد ستون و پلکان آپادانا بر می شمارند. در بالای این نقش شاه با ردای بلندی نشسته و پشت او سه نفر ایستاده اند. در طرفین بقیه به او هدیه می دهند.

کول فرح شاید در اندازه از تخت جمشید کوچکتر باشد ولی از نظر قدمت و جذاب بودن می تواند با آن بنا رقابت کند گواه این مدعا تصاویری است که می بینید.

آدرس کوه فرح روی نقشه گوگل

سخن پایانی در مورد جاهای دیدنی ایذه

جاهای دیدنی ایذه یکی دوتا نیستند آنها بسیار پخش هستند و معلوم نیست چرا ایذه شهری به این گمنامی اصلا باید این همه جای دیدنی داشته باشد. ایذه شهر تاریخ و طبیعت است چیزی که کمتر در مورد مناطق تاریخی می توان دید.

در مورد جاهای دیدنی ایذه برایمان بنویسد و بگویید کدام مکان را از قلم انداخته ایم.