جاهای دیدنی دزفول، این سرزمین را به یکی از دیدنی‌ترین جاهای جنوب ایران تبدیل کرده‌اند. این مکان‌‌ها، طیف گسترده‌ای از جاهای تفریحی، بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی را تشکیل می‌دهند. در نتیجه اهل هر تفریحی که باشید، بساط آن در دزفول مهیاست. خوشبختانه بسیاری از این مکان‌ها فاصله کمی با هم دارند و وقت زیادی در سفر به دزفول از شما گرفته نمی‌شود. دیرینگی بعضی از این جاهای دیدنی به چندین سده پیش باز می‌گردد. این شرایط گردشگری در دزفول را به سفری ارزشمند تبدیل می‌کند تا با کوله‌باری پر از خاطره‌های شیرین و تجربه‌های سودمند از این سفر به دیار خود باز گردید. از آنجایی که همیشه آرزوی سفری راحت‌ و بی‌دردسر برای همراهان خود داریم، در این مطلب فهرستی از بهترین جاهای دیدنی دزفول آماده کرده‌ایم. به شما قول می‌دهیم با مطالعه این مطلب تا انتها، دزفول‌گردی جانانه‌ای داشته باشید و حسابی به شما خوش بگذرد.

saadatrent

 

رودخانه دز

جاهای دیدنی دزفول

دز، یکی از سرشاخه‌های اصلی رود معروف کارون است. چندین پل بزرگ بر روی این رودخانه احداث شده که قدمت بعضی از آن‌ها به پادشاهی ساسانیان باز می‌گردد. این رودخانه از دیرباز تاکنون به‌عنوان یکی از تفرجگاه‌‌های اهالی خوزستان و ساکنین شهر دزفول شناخته می‌شود. جالب است بدانید دزفولی‌ها در حاشیه دز بیشتر از ۶ بوستان با صفا احداث کرده‌اند. حاشیه این رودخانه میزبان چندین روستا از قدیمی‌ترین روستاهای ایران است. بساط تفریح و شادی در حاشیه رودخانه دز مهیاست. این شرایط، دز را به یکی از بهترین جاهای دیدنی دزفول تبدیل کرده است. از طرف دیگر با توجه دمای هوای نسبتاً گرم دزفول در تابستان، این رودخانه مقصد مناسبی برای گردشگری تابستانه در دزفول است.

اگر راهی دزفول شدید و خواستید سری به رودخانه دز بزنید، تفرجگاه‌های پارک ساحلی دولت، علی‌کله و چال‌کندی مکان‌های مناسبی برای گردشگری در اطراف رودخانه دزفول به حساب می‌آیند. این پارک‌ها امکانات رفاهی چشمگیری دارند. امکانات ویژه‌ای برای سرگرمی‌های آبی در رودخانه دز مهیاست. در بعضی از این تفرجگا‌ه‌ها مانند علی‌کله، رستوران‌های شیک و کافه‌های اشرافی با خوراکی‌های خوشمزه انتظار گردشگران را می‌کشند.

آدرس: استان خوزستان، دزفول، بلوار شهدا، پارک دولت.

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

 

آبشار شوی

آبشار شوی بی‌دلیل به یکی از بهترین جاهای دیدنی دزفول تبدیل نشده است. برای تعریف از زیبایی‌های آبشار شوی، کافی است به این نکته اشاره کنیم که با بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه روبه‌رو هستیم. آبشاری که از آن صحبت می‌کنیم از دل کوهی سربه‌فلک‌کشیده با نام چورویک به حوضچه‌ای در کف رودخانه روان شده است. آبِ آبشار شوی به صورت پله‌پله روی صخره‌های کوه جاری است. در نتیجه منظره‌ای تماشایی دارد که نظیر آن‌ را در کمتر آبشاری سراغ داریم. آبشار شوی در منطقه سردشتِ دزفول واقع شده است. این منطقه طبیعتی زیبا و آب‌و‌هوایی دل‌انگیز دارد. پیشنهاد می‌کنیم برنامه سفر به آبشار شوی را به گونه‌ای ترتیب دهید تا فرصت کافی برای گشت‌و‌گذار در طبیعت زیبای این منطقه داشته باشید.

آدرس: دزفول، دهستان شوی

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

 

آسیاب‌های آبی دزفول

اجازه دهید فهرست معرفی جاهای دیدنی دزفول را با مکانی ادامه دهیم که به لحاظ تاریخی فخر ایران‌زمین است. آسیاب‌های آبی بر روی رود دز خودنمایی می‌کنند. این آسیاب‌های آبی در دوران ساسانیان ساخته شده‌‌اند. از آنجایی که دز، یکی از خروشان‌ترین رودهای ایران است و در طول سالیان دراز همیشه جاری بوده، در دوران قاجار و صفوی نیز آسیاب‌های آبیِ بیشتری در این منطقه ساخته شده. آسیاب‌های آبی دزفول از دستاوردهای چشمگیر هنر معماری ایرانیان باستان به حساب می‌آیند.

بیشتر مصالح این آسیاب‌ها از سنگ‌های بستر رودخانه دز جمع‌آوری شده است. این سنگ‌‌ها با ملات ساروج روی هم قرار گرفته‌اند. سبک معماری بومیان دزفول در گوشه‌و‌کنار آسیاب‌های آبی خودنمایی می‌کند. این آسیاب‌ها به بسیاری از جاهای تفریحی دزفول نزدیک هستند. برای نمونه می‌توان به تفرجگاه ساحلی علی‌کله اشاره کرد که همسایگی آسیاب‌های آبی دزفول واقع شده است. تفریحگاه ساحلی دز نیز یکی دیگر از تفرجگاه‌های دزفول است که فاصله کمی با آسیاب‌های آبی دارد.

آدرس: دزفول، قسمت جنوبی تفریگاه ساحلی دز

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

 

بقعه یعقوب لیث صفاری

سلسله صفاریان توسط یعقوب لیث صفاری بنا گذاشته شده است. این دلاورمرد ایرانی توانست قسمت‌های وسیعی از ایران را زیر بیرق صفاریان قرار دهد. دامنه قلمرو یعقوب لیث صفاری به افغانستان نیز کشیده شد و توانست مرزهای ایران قدیم را به میزان چشمگیری گسترش دهد. این پادشاه ایرانی در ۲۶۵ خورشیدی دار فانی را وداع گفت. اکنون بقعه یعقوب لیث صفاری، نمادی از جنگاوری‌های ایران قدیم به حساب می‌آید.

این مقبره فاصله زیادی از دزفول ندارد و برای رسیدن به آن باید حدود ۱۰ کیلومتر از مرکز شهر دور شوید. بقعه‌ای که از آن صحبت می‌‌کنیم، عمارتی ساده، اما زیباست که گنبدی مخروطی‌شکل دارد. بسیاری از کارشناسان هنر معماری، بقعه یعقوب لیث را یکی از زیباترین عمارت‌های ایران قدیم در خوزستان می‌دانند. این بقعه با خشت خام، ملات ساروج و گچ ساخته شده است. خوشبختانه به‌رغم گذشت زمان، بقعه یعقوب لیث صفاری در وضعیت مناسبی قرار دارد و تجربه‌ای ارزشمندی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد.

آدرس: ۱۰کیلومتری جاده‌ دزفول به شوشتر، روستای شاه‌‌آباد

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: نامشخص

هزینه بازدید: نامشخص

 

دره کول خرسان

جاهای دیدنی دزفول

در این قسمت از معرفی جاهای دیدنی دزفول، به مکانی هیجان‌انگیز رسیدیم که آوازه‌ای خوش بر سر زبان گردشگران انداخته‌ است. دره کول خرسان در بین گردشگران با نام دره ارواح معروف است. در نتیجه اگر دل شیر دارید و می‌خواهید جرئت خود را به رخ اطرافیان بکشید، گردشگری در دره کول خرسان را به برنامه دزفول‌گردی خود اضافه کنید. عمق این دره چیزی حدود ۲۰۰ متر است. صخره‌های اطراف دره را گیاهانی انبوه پوشانده است. این شرایط، جلوه‌ای دهشتناک به دره کوله خرسان می‌‌دهد. ناگفته نماند این دره به لحاظ طبیعت‌گردی نیز یکی از خوش‌ آب‌و‌هواترین مکان های اطراف دزفول است. نهری خروشان در میان دره کول خرسان جریان دارد. آب این نهر و آب‌و‌هوای خوش آن، موهبتی در هوای گرم دزفول است که گردشگران خلوت‌نشین به‌خوبی قدر آن را می‌دانند.

آدرس: دزفول، کیلومتر ۲۸ جاده شیهون، همسایگی روستای بیشه‌بزان

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

 

تپه‌های باستانی چغامیش

اگر می‌خواهید در بین جاهای دیدنی دزفول به یکی از قدیمی‌‌ترین مکان‌های این سرزمین بروید، راه تپه‌های باستانی چغامیش را در پیش بگیرید. دیرینگی این تپه‌های باستانی به ۳۴ سده پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. بر اساس تحقیقات باستان‌شناسی، تپه‌های باستانی چغامیش یکی از اولین خواستگاه‌‌های ایجاد خط در بین ایرانیان به حساب می‌آید. در روزگارانی نه‌چندان دور سفالینه‌های بی‌شماری در گوشه‌و‌کنار تپه‌های باستانی چغامیش وجود داشت. این روزها اثری از این کوزه‌ها باقی نمانده و بیشتر آن‌ها به یغما رفته است. با این حال این شرایط چیزی از ارزش باستانی تپه‌های چغامیش کم نمی‌کند. اگر به تاریخ ایران باستان علاقه دارید و از گشت‌و‌گذار در طبیعت اطراف دزفول لذت می‌برید، مکانی به دیرینگی تپه‌های چغامیش در تمامی این منطقه پیدا نمی‌‌کنید.

آدرس: ۴۰کیلومتری جنوب شرقی دزفول

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

 

بقعه امام‌زاده رودبند

پشت بسیاری از جاهای دیدنی دزفول، تاریخچه‌ای غنی قرار دارد. برای نمونه می‌توان به بقعه امام‌زاده رودبند اشاره کرد که در کنار رود دز بنا شده است. این بقعه در دوران تیموران ساخته شده و هنوز هم در شرایط خوبی به‌ سر می‌برد. سید سلطان علی، یکی از نواده‌های امام کاظم (ع)، در بقعه امام‌زاده رودبند آرمیده است. ایشان احترام خاصی برای آقا، امام حسین (ع)، قائل بود. به همین دلیل سید سلطان علی همیشه سیاه به تن می‌کرد. در نتیجه به ایشان لقب سیاه‌پوش دادند. سید سلطان علی جای خود را دل اهالی دزفول باز کرد. گفته می‌شود که در زمان حیات وی، رود دز بسیار خروشان بود.

در نتیجه سید سلطان علی فرمان می‌دهد تا رودخانه آرام شود. از آن زمان به بعد، رود دز هرگز خروشان نشد. ماجرای آرام‌گرفتن رود دز باعث شد تا به سید سلطان علی، لقب رودبند بدهند. به همین دلیل نیز آرامگاه وی با نام بقعه امام‌زاده رودبند شناخته می‌شود. بقعه‌ای که از آن صحبت می‌‌کنیم گنبدی مرتفع دارد و منظره‌ای تماشایی پیش روی گردشگران قرار می‌ٔدهد. گنبد این بقعه چیزی حدود ۱۸ متر ارتفاع دارد. آرامگاه امام‌زاده رودبند از آن دسته جاهای دیدنی دزفول است که به لحاظ امکانات رفاهی نیز چیزی کم‌و‌کسر ندارد.

آدرس: دزفول، خیابان ساحلی

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

قلعه شاداب

برای تماشای یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های ایران، باید راهی دزفول شوید. این قلعه ممکن است برج‌و‌باروی آنچنانی نداشته باشد، اما یکی از پدیده‌های باستان‌شناسی در سرتاسر ایران است. نبود برج و باروی این قلعه از این نکته حکایت دارد که دیوارهای قلعه، کاملاً‌ طبیعی است. در واقع مردمان ایران قدیم با توجه به مکان استراتژیک این ناحیه، آن را به‌عنوان قلعه‌ای مستحکم دربرابر حمله دژخیمان تبدیل کرده‌اند.

طول قلعه شاداب بیشتر از ۱۰ کیلومتر است. این قلعه فقط یک راهِ ورودی دارد. در این ورودی روستایی قدیمی خودنمایی می‌کند. اطراف قلعه شاداب را دره‌ و دریاچه‌ای عمیق فرا گرفته است. بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی، قلعه شاداب در دوران ساسانیان اهمیت ویژه‌ای در حفظ امنیت منطقه داشت. این روزها کسی در این قلعه و روستای آن زندگی نمی‌کند. با این حال تماشای یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های ایران، جاذبه‌های زیادی دارد که علاقه‌مندان تاریخ این سرزمین قدر آن را به‌خوبی می‌دانند.

آدرس: دزفول، پارک قلعه شاداب

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

 

دریاچه شیهون

دزفولی‌ها به دریاچه سد دز، دریاچه شیهون می‌گویند. تاریخ ساخت این دریاچه به زمان احداث سد دز باز می‌گردد. به لحاظ زیبا‌شناختی در تمامی جنوب ایران، دریاچه‌ای را به زیبایی دریاچه شیهون سراغ نداریم. این دریاچه با انواع سرگرمی‌های آبی، امکانات رفاهی و طبیعتی چشم‌نواز به یکی از جاهای دیدنی دزفول تبدیل شده است. دریاچه شیهون، مکانی تمام‌عیار برای خوش‌گذرانی و طبیعت‌گردی است. اگر می‌خواهید در سفر به دزفول حسابی تفریح کنید و دلتان برای آب‌تنی حسابی تنگ شده‌ است، دریاچه شیهون مکان مناسبی برای شماست. این دریاچه به اندازه‌ای تفریح و سرگرمی دارد که به‌راحتی یک روز از سفر شما را به خود اختصاص می‌دهد.

آدرس: ۲۳کیلومتری شمال اندیمشک، جنب روستای پامنار

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

 

خانه تاریخی سوزنگر

جاهای دیدنی دزفول

بعید می‌دانیم در بین تمامی جاهای دیدنی دزفول، عمارتی قدیمی با زیبایی‌های خانه تاریخی سوزنگر پیدا کنید. این خانه جلوه‌ای زیبا از معماری دوران قاجار به حساب می‌آید. استادکاران قجری برای ساخت خانه تاریخی سوزنگر سنگ‌تمام گذاشته‌اند. آجرکاری‌های خانه تاریخی سوزنگر به‌اندازه‌ای تماشایی است که از دیدن آن‌ها سیر نمی‌شوید. این خانه به فهرست آثار ملی راه پیدا کرده است. در نتیجه با خانه‌ای تاریخی روبه‌رو هستیم که به‌رغم گذشت زمان در شرایط مناسبی به‌ سر می‌برد.

خانه تاریخی سوزنگر ۲ طبقه دارد. طبقه اول این خانه به ایوانی بزرگ و دلگشا و چندین اتاق خوش‌منظره اختصاص داده شده است. در روزگاران قدیم، اهالی خانه سوزنگر در این طبقه زندگی می‌کردند. طبقه دوم خانه به اتاق‌های پذیرایی اختصاص دارد و مکانی برای برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و مراسم رسمی بود. این روزها طبقه اول خانه تاریخی سوزنگر به کارگاهی برای آموزش صنایع دستی اختصاص یافته است. طبقه دوم نیز خالی است و گردشگران می‌توانند با خیال‌ راحت به تماشای دیوارنگاره‌های این خانه مشغول شوند.

آدرس: دزفول، محله میان‌دره

شماره تماس: نامشخص

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: نامشخص

هزینه بازدید: نامشخص

 

بازار قدیم دزفول

دزفولی‌های قدیم در بازاری باصفا مشغول دادوستد می‌شدند. این بازار مکانی برای تامین مایحتاج عشایر ییلاق‌های زاگرس و قشلال‌های خوزستان به حساب می‌آمد. مردمان این نواحی به بازار قدیم دزفول می‌آمدند و صنایع‌دستی، گلیم، لبنیات و محصولات زراعی را معامله می‌کردند. بازار قدیم دزفول حدود ۲۰۰ سال دیرینگی دارد. این بازار به لحاظ زیباشناختی نیز جلوه‌ای از هنر معماران دزفول قدیم است. بازار قدیم به گونه‌‌ای پیچ‌در‌پیچ ساخته‌ شده که دالان‌های آن به هم ارتباط دارد. بازارهای قدیم ایران عموماً مسقف بودند. در نتیجه سقفی بلند و گنبدی روی بازار قدیم دزفول کشیده شده است. بازار قدیم دزفول در منطقه‌ای خوش‌مسیر قرار دارد و به بسیاری از جاهای دیدنی دزفول نزدیک است.

آدرس: دزفول، امام‌ خمینی شمالی

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: نامشخص

هزینه بازدید: نامشخص

 

آستانه متبرکه سبز قبا

برادر امام رضا (ع)، سید محمد بن موسی کاظم، در آستانه متبرکه سبز قبا دفن شده است. دیرینگی این بقعه متبرکه به دوران تیموریان باز می‌گردد. با این حال از آنجایی که با عمارتی مذهبی روبه‌رو هستیم، مرمت‌های زیادی برای آستانه متبرکه سبز قبا انجام شده است. این مرمت‌ها به‌اندازه‌ای است که بسیاری از معماری‌های قدیمی بنا را پوشانده. آستانه متبرکه سبز قبا به لحاظ امکانات رفاهی نیز یکی از جاهای دیدنی دزفول است که امکاناتی شایسته دارد. این بنا در یکی از خیابان‌های خوش‌مسیر دزفول واقع شده است. در نتیجه می‌تو‌انید در حین‌ گشت‌و‌گذار در دزفول، سری به این آستانه متبرکه بزنید و از گشت‌و‌گذار در یکی از جاهای مذهبی دزفول لذت ببرید.

آدرس: دزفول، خیابان امام خمینی شمالی

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

 

موزه مردم‌ شناسی دزفول

در روزگاران قدیم، حمامی عمومی در دزفول ساخته شده بود. این حمام، بنایی وسیع و منظره‌ای تماشایی داشت. در نتیجه مسئولین گردشگری دزفول، حمام عمومی و قدیمی این شهر را به موزه مردم شناسی تبدیل کردند. این موزه در اواخر دوران پادشاهی زندیان و سال‌های نخست حکم‌رانی قاجار ساخته شد. موزه مردم شناسی دزفول در بنایی با مساحتی بیشتر از ۸۸۰ مترمربع واقع شده است. لوازم زندگی مردمان دزفول قدیم در کنار عتیقه‌های کهن و اشیا نفیس در موزه مردم شناسی دزفول نگهداری می‌شود. این موزه به لحاظ ساختمان نیز بنایی آجرکاری‌شده دارد که ماحصل هنرنمایی معماران دزفول قدیم است. از آنجایی که آشنایی با فرهنگ اهالی یک منطقه، اثربخشی چشمگیری در افزایش کیفیت گردشگری در آن دیار دارد، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به دزفول حتماً سری به موزه مردم شناسی این شهر بزنید.

آدرس: دزفول محله کرناسیون

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: ۹ صبح تا ۱۹ عصر

هزینه بازدید: نامشخص

 

دریاچه میانه

جاهای دیدنی دزفول عموماً خوش‌منظره هستند. با این حال کمتر جایی را سراغ داریم که به لحاظ منظره‌های طبیعی با دریاچه میانه رقابت کند. در کنار منظره‌های تماشایی، آب‌‌و‌هوای دریاچه میانه به اندازه‌ای مطبوع است که به‌راحتی از آن دل نمی‌کنید. دریاچه میانه طبیعتی آرام و دوست‌داشتنی دارد. این دریاچه در جاده سردشت و شیهون واقع شده است. این منطقه‌‌ها جان می‌دهد برای گردشگری و طبیعت‌گردی. به زیبایی‌های که گفتیم، روستایی با مردمانی باصفا را هم اضافه کنید.

این روستا با نام بیشه‌بزان در بین اهالی این منطقه شهرت دارد. به لطف وجود این روستا، می‌توانید کمپینگ‌ جانانه‌ای در دریاچه میانه داشته باشید و پس از طبیعت‌گردی، روانه روستا شوید. انصافاً باید گفت مسیر دسترسی به دریاچه میانه مانند دیگر مکان های دیدنی دزفول راحت نیست. به همین دلیل گردشگران کمتری راه این دریاچه را در پیش می‌گیرند. این شرایط را می‌توانید به فال نیک بگیرید و در طبیعت زیبای این منطقه به خلوت‌گزینی مشغول شوید.

آدرس: شمال دزفول، جاده دریاچه میانه

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

 

کت‌های دزفول

دزفول، آب‌و‌هوای نسبتاً‌ گرمی دارد. در نتیجه اهالی این منطقه غارهای کوچکی ساختند تا برای مدتی از گرما دور بمانند و خنک شوند. این غارها که به‌ آن‌ها کت‌های دزفول گفته می‌شود، اکنون به جاذبه‌های این شهر تبدیل شده‌اند. کت‌های دزفول در حاشیه رود دز واقع شده‌اند. غارهایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم در دل سنگ‌های کوه ساخته شده‌اند و منظره‌ای تماشایی به رودخانه دز دارد. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و می‌خواهید پس از گشت‌و‌گذاری جانانه در جاهای دیدنی دزفول، به مکانی آرام با آب‌و‌هوایی خنک بروید، کت‌های دزفول همان‌جایی است که دنبال آن می‌گردید.

آدرس: دزفول، قلعه مختار

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

 

روستای لیوس

چندین روستا در فهرست گردشگری دزفول جا خوش کرده‌اند که یکی از زیباترینِ آن‌ها، روستای لیوس است. این روستا در همسایگی کوهی سربه‌فلک‌کشیده خودنمایی می‌کند. رودخانه‌ای خروشان نیز در اطراف روستای لیوس جریان دارد. به لطف این شرایط، روستای لیوس سالانه پذیرای گردشگران بی‌شماری است. شغل اصلی اهالی این روستا، زراعت در انارستان‌های وسیع است. انارهایی در زمین‌های زراعی این روستا به عمل می‌آید که نظیر آن‌ها را در عمرتان ندیده‌اید. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در فصل برداشت انار راهی روستای لیوس شوید و با دستی پر از انارهای شیرین و دانه‌درشت به دیار خود باز گردید.

آدرس: ۷۳کیلومتری شمال دزفول، سردشت

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

 

صوفی احمد

در همسایگی رود زیبای دز، منطقه‌ای با نام صوفی احمد وجود دارد. این منطقه جولانگاه گردشگران ماجراجوست. شنا، ماهیگیری و قایق‌سواری از سرگرمی‌های آبی صوفی احمد به حساب می‌آید. کوه‌های اطراف این ناحیه گردشگران را به کوه‌پیمایی فرا می‌خوانند. این منطقه جاذبه‌های طبیعی دست‌نخورده‌ای دارد. شرایط طبیعی صوفی احمد باعث شده تا چندین روستا در اطراف این ناحیه ساخته شود. این روستاها اهالی باصفایی دارند که با کمال میل از گردشگران پذیرایی می‌کنند. بهار و پاییز بهترین زمان برای گردشگری در صوفی احمد است. اگر راهی این منطقه شدید، حتماً سری به روستاهای تتوری و دارک بزنید. مطمئن باشید خاطره‌ گردشگری در صوفی احمد به یکی از بهترین خاطره‌های ایران‌گردی شما تبدیل خواهد شد.

آدرس: دزفول، ناحیه شیهون،‌صوفی احمد

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

 

روستا نورآباد

اکنون که صحبت از روستاهای زیبای اطراف دزفول به میان آمد، دور از انصاف است اگر به روستا نورآباد به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی دزفول اشاره نکنیم. این روستا آبشاری ۲۰متری دارد و چندین چشمه با آبی زلال و گوارا در آن جاری است. اطراف روستا نورآباد را دشت‌هایی با گل‌های نرگس فرا گرفته است. بهار، بهترین زمان برای تماشای زیبایی‌های روستا نورآباد به حساب می‌آید. در همسایگی روستا نورآباد، روستای دیگری با نام صالح آباد نیز وجود دارد که گردشگری در آن خالی از لطف نیست.

آدرس: دزفول، شیهون، روبه‌روی روستای صالح آباد

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

 

مقبره حزقیل نبی

حزقیل نبی، پدر دانیال نبی بود. به لحاظ شجره پیامبران، حزقیل نبی سومین پیامبر بعد از حضرت موسی به حساب می‌آید. زمان فوت حزقیل نبی به ۶۲۷ پس از میلاد مسیح باز می‌گردد. بارگاه حزقیق نبی در مرکز شهر دزفول واقع شده است. به لطف این شرایط فاصله بسیار کمی با دیگر جاهای دیدنی دزفول دارید. این آرامگاه، گنبدی آجری و چندضلعی دارد و مکان مناسبی برای آشنایی با تاریخ غنی جنوب ایران است. خوشبختانه آرامگاه حزقیل نبی مرمت شده و در شرایط مطلوبی قرار دارد. به لحاظ امکانات رفاهی نیز این آرامگاه به بسیاری از هتل های دزفول نزدیک است. روایت‌های مختلفی درباره تاریخ ساخت مقبره حزقیل نبی نقل می‌شود که بر اساس معتبرترین آنها، این آرامگاه در دوران هخامنشیان ساخته شده است.

آدرس: دزفول، خیابان شریعتی، کوچه گنجشکی، جنب مسجد سید نورالله

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: نامشخص

هزینه بازدید: رایگان

 

پارک جنگلی شقایق

جاهای دیدنی دزفول را با پارکی به پایان می‌رسانیم که گردشگری در آن عیش مسافران را کامل می‌کند. پارک جنگلی شقایق، طبیعتی زیبا و سرسبز دارد. در کمتر جایی از مکان های دیدنی دزفول منطقه‌ای را سراغ داریم که به‌اندازه پارک جنگلی شقایق طبیعتی پر از گیاه و درخت داشته باشد. این پارک را کوه‌های مرتفعی احاطه کرده است. دامنه این کوه‌ها، گردشگران را به کوه‌پیمایی فرا می‌خواند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم برای گردشگری در پارک جنگلی شقایق حتماً کفش مخصوص پیاده‌روی و لباس ورزشی همراه داشته باشید. به زیبایی‌هایی که اشاره کردیم، آبشاری خروشان را هم اضافه کنید. این آبشار با نام آبشار شقایق شناخته می‌شود و در تمامی فصل‌های سال آبی خروشان از آن روان است. در فاصله‌ای حدود ۳ کیلومتر دورتر از پارک شقایق، آبشار دیگری با نام نمک خودنمایی می‌کند.

پارک جنگلی شقایق، مکانی بلندآوازه در بین اهالی دزفول به حساب می‌آید. این پارک پاتوق طبیعت‌دوست‌های اهوازی است. به لحاظ موقعیت نیز پارک جنگلی شقایق حدود ۴۰ کیلومتر از فرودگاه دزفول دورتر است. زیبایی‌های این پارک ارزش آن را دارد که رنج سفر را به جان بخرید و راهی پارک جنگلی شقایق شوید. مسیر دسترسی به این پارک، دلگشا است و محو تماشای هنرنمایی مادر طبیعت خواهید شد.

آدرس: ۳۷کیلومتری دزفول، جاده سردشت

شماره تماس: ندارد

وب‌سایت رسمی: ندارد

ساعت کاری: شبانه‌روزی

هزینه بازدید: رایگان

 

جاهای دیدنی دزفول را با این امید به پایان می‌رسانیم که گشت‌و‌گذار در چندین مکان تماشایی را برای سفر به این دیار انتخاب کرده باشید. امیداریم به لطف این اطلاعات، سفر دزفول به مسافرتی خاطره‌ساز برای شما و همسفرانتان تبدیل شود. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های شیرینی از گشت‌و‌گذار در جنوب ایران دارید، خواهشمندیم این تجربه‌ها را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.