ناصر خسرو یکی از مشهورترین خیابان‌های پایتخت است و نامش برای تمام تهرانی‌ها و شاید حتی غیر تهرانی‌ها آشناست. این خیابان اهمیت تاریخی بسیاری دارد. چندسالی است که خیابان قدیمی پایتخت چهره متفاوت و تازه‌ای از خود به شهروندان و گردشگران نشان داده است. این بار در مجله سفرزون می‌خواهیم برایتان از خیابان ناصر خسرو بگوییم و به گوشه‌کنارهایش سر بزنیم و با تاریخش آشنا شویم. با ما همراه باشید.

saadatrent

خیابان ناصر خسرو ، به قدمت تاریخ یک شهر

ناصر خسرو یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های پایتخت، به معنایی که امروز از خیابان می‌شناسیم، از میدان توپخانه شروع و در خیابان پانزده خرداد تمام می‌شود. قدمت این خیابان به دوران ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد. محلی که امروز این خیابان در آن واقع شده خندقی بوده که بخشی از ارگ سلطانی محسوب می‌شده است. پس از حفر خندق جدید در محلی دیگر، این خندق پر می‌شود و به خیابانی تبدیل می‌شود که ناصرالدین شاه دستور می‌دهد نام آن را ناصریه بگذراند.

ناصرخسرو و خیابان‌ها و میدان‌های اطرافش مانند میدان امام خمینی یا توپخانه، باب‌همایون و…هسته اولیه تهران را به شکلی که امروز می‌شناسیم، تشکیل می‌دادند. در این خیابان تاریخی بسیاری از بناهای مهم تاریخی تهران قرار دارند؛ بناهایی مثل شمس‌العماره اولین بنای مرتفع پایتخت، خیابان باب همایون که یکی از اولین خیابان‌های سنگفرش شده تهران، یا دبیرستان مروی یکی از اولین دبیرستان‌های تهران و سرای روشن اولین پاساژ تهران و…

دیدنی‌ها و رفتنی‌های خیابان ناصر خسرو

گفتیم که در این خیابان قدیمی مهم‌ترین بناهای تهران قرار دارند. در این بخش مفصل‌تر از این بناها و دیدنی‌ها می‌گوییم تا اگر برنامه گشت‌و‌گذار در خیابان ناصرخسرو را دارید، جایی را از قلم نیندازید.

از شمس العماره تا کوچه خدابنده‌لو

شمس العماره
شمس العماره

از ناصر خسرو که عبور می‌کنید چشم‌انداز شمس‌العماره در برابرتان است. این عمارت که در برابر ساختمان‌های امروزی ارتفاع قابل‌توجهی ندارد در زمان ساختش بلندترین بنای پایتخت بود. داستان ساختش هم از این قرار بوده که ناصرالدین‌شاه در سفر به فرنگ علاقه‌مند می‌شود بنایی مرتفع در پایتخت بسازد تا از بالای آن منظره شهر را تماشا کند. در مدت دو سال بنایی به ارتفاع ۳۵ متر و در پنج طبقه در ضلع شرقی کاخ گلستان ساخته می‌شود. شمس العماره که معماری تلفیقی ایرانی و غربی دارد، اولین ساختمانی بود که در سازه‌اش از فلز استفاده شد. در ضمن در شمس‌العماره تنها سردر قاجاری باقی مانده در کاخ گلستان است و پیش از ساخته شدن سردرباغ ملی، به عنوان نماد شهر تهران شناخته می‌شد.


در سفرزون بخوانید : جاهای تفریحی تهران ، لذت ترشح آدرنالین در شهر پر هیجان


روبه‌روی شمس‌العماره و در ابتدای کوچه مروی، دبیرستان مروی قرار دارد. دبیرستان مروی دومین دبیرستان تأسیس شده در تهران است و افرادی همچون جلال آل‌احمد، عبدالحسین زرین‌کوب، الهی قمشه‌ای، مرتضی ممیز و بسیاری از رجال نامدار دیگر در آن تحصیل کرده‌اند. ساختمان مدرسه که از نوع بناهای کلاسیک تهران است و امروز در تملک حوزه علیمه مروی‌ست، در زمان رضاشاه توسط آلمانی‌ها ساخته شده است.

آدرس شمس العماره روی نقشه گوگل

کوچه خدابنده‌لو هم مانند کوچه مروی، کوچه‌ای شرقی-غربی است. این کوچه در خیابان اصلی ناصر خسرو، مقابل ساختمان وزارت دارایی قرار دارد و انتهایش به خیابان پامنار می‌رسد. کوچه خدا‌بنده‌لو امروز بورس تجهیزات پزشکی و محصولات آرایشی و بهداشتی است. در این کوچه بقعه امامزاده سید اسحاق قرار دارد که مردم آن را قدمگاه چهارده معصوم می‌نامند. علاوه بر این تعدادی از اولین نسل بنگاه‌های نشر ایران در کوچه خدابنده‌لو واقع شده‌اند.

جذابیت های خاص کوچه مروی

کوچه مروی
کوچه مروی

بعد از دیدن دبیرستان مروی به کوچه مروی وارد شوید. کوچه مروی یکی از معروف‌ترین کوچه‌های خیابان ناصر خسرو است و در کنار کوچه خدابنده‌لو از کوچه‌های قدیمی شهر. در روزگاری معروف‌ترین مراکز خرید تهران در این دو خیابان قرار داشتند. کوچه مروی کوچه‌ای است شرقی-غربی و از مقابل شمس‌العماره شروع می‌شود و در خیابان پامنار به انتها می‌رسد. در کوچه مروی که امروز هم مرکز خریدی شلوغ و پررفت‌وآمد است، جلوه‌های فرهنگ عربی به دلیل حضور تعداد زیادی از ایرانیایی که قبلا ساکن عراق بودند و نیز مهاجران عرب، پررنگ است و توجه تازه‌وارد‌ها و گردشگران را به خود جلب می‌کند. در این کوچه تعداد زیادی خوراک‌فروشی با تابلوهایی به زبان عربی وجود دارد که غذاهایی مانند فلافل و شاورما عرضه می‌کنند. غذاهایی که چشیدن طعم‌شان خالی از لطف نیست.

آدرس کوچه مروی روی نقشه گوگل


در سفرزون بخوانید : جاهای دیدنی تهران که باید ببینید


دو بنای زیبای ناصرخسرو : دارالفنون و سرای روشن

در ادامه، از دو بنای مهم دیگری می‌گوییم که در این خیابان تاریخی پایتخت قرار دارند، دارالفنون و سرای روشن. از سمت شمال خیابان ناصرخسرو که وارد شوید ساختمان اولین دانشگاه ایران یعنی دارالفنون را می‌بینید که به دست امیرکبیر ساخته شده و از قدیمی‌ترین مدارس تهران است.

بعد از ساخته شدن دارالفنون، ناصرخسرو که آن زمان ناصریه نامیده می‌شد، به مرکز فرهنگی پایتخت تبدیل شد و کتابفروشی‌ها، یکی پس از دیگری در آن تأسیس شدند. اولین چاپخانه تهران هم در این خیابان پا گرفت.

آدرس مدرسه دارالفنون روی نقشه گوگل

احتمالا وقتی از خیابان قدیمی پایتخت عبور کرده‌اید، ساختمان با معماری کمی نامعمول توجه‌تان را به خود جلب کرده است. این ساختمان که سرای روشن نام دارد، یادگاری است از تهران قدیم در قلب تهران امروز. سرای روشن به سبک معماری گوتیک ساخته شده است و یکی از اولین مراکز تجاری تهران قدیم بوده است و بیش از هر چیز زیبایی بنا که پس از مرمت جلوه بیشتری هم پیدا کرده، خودنمایی می‌کند.

آدرس سرای روشن خیابان ناصر خسرو روی نقشه گوگل

این بنا معماری گوتیک دارد و از آن به عنوان یکی از اولین مراکز تجاری در تهران قدیم یاد می‌شود. کمتر کسی هست که از مقابل این بنا عبور کند و معماری آن را تحسین نکند و یک عکس یادگاری در کنار این بنای زیبا ثبت نکند. مهندس صفا منش، ساختمان سرای روشن را در دهه‌ی هفتاد به زیبایی مرمت کرد. بنای سرای روشن در سال گذشته دوباره به همراه نمای بسیاری از ساختمان‌های دیگر در خیابان ناصرخسرو مورد مرمت قرار گرفت. اگر این بار به خیابان ناصرخسرو سر زدید، خوب به این خیابان نگاه کنید و این نگین زیبای معماری تهران قدیم را در این خیابان بیابید.

مسیر رفتن به خیابان ناصر خسرو

آدرس خیابان ناصر خسرو روی نقشه گوگل

برای گشت‌وگذار در ناصر خسرو که در پرازدحام‌ترین نقطه‌ی شهر واقع شده، چه در روزهای تعطیل و چه غیر از آن، بهتر است از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید. بهترین وسیله‌ی نقلیه هم مترو است که از هر نقطه‌ی شهر تهران که باشید می‌توانید به سادگی خودتان را از طریق آن به مقصد برسانید. کافی است در ایستگاه میدان امام خمینی در تقاطع خطوط یک و دوی مترو یا ایستگاه پانزده خرداد در خط یک مترو از قطار پیاده شوید و با پیاده‌روی کوتاهی به خیابان ناصر خسرو برسید. اگر اتوبوس یا تاکسی را ترجیح می‌دهید باید اتوبوس یا تاکسی‌هایی به مقصد میدان امام خمینی پیدا کنید.


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور تهران گردی

برای مشاهده‌ی تورهای تهران گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.