عمارت وکیل الملک یکی از خانه‌های زیبای شهر سنندج است که بنای اولیه‌ی آن‌را در زمان زندیان پایه گذاری کردند. این عمارت تاریخی یکی از زیباترین نمونه‌های خانه‌های سنتی ایرانی محسوب می‌شود که پس از بازدید نمی‌توانید تصویر آن‌را فراموش کنید. تزئینات گچی و رنگارنگی شیشه‌های آن بهترین جلوه‌ی یک عمارت ایرانی است. هنگام ظهر خورشید دامن خود را روی تن عمارت می‌کشد و از آن هزاران رنگ متولد می‌شود که از ارسی‌ها در فضای داخلی بنا به رقص در می‌آیند. هرچند که ساختمان قدیمی تخریب شد اما مالک آن تلاش کرد تا بنای امروزی را کاملا بر همان سیاق بسازد. بخش‌هایی مانند چند حیاط، بازارچه، حمام و بناهای دیگری که به عنوان بناهای مسکونی، تجاری و بهداشتی استفاده می‌شود، بعد از اتمام ساخت بنا به آن افزوده شده‌اند. برای شناخت تاریخچه‌ی بنای این اثر و سایر جزئیات آن با سفرزون به سنندج سفر کنید.

saadatrent

عمارت وکیل الملک ، تصویری تمام و کمال از خانه‌ی ایرانی

عمارت وکیل الملک
نمای عمارت وکیل الملک

برای رسیدن به این عمارت به سمت خیابان کشاورز و همسایگی پارک سپیدار حرکت می‌کنیم. یکی از درهای عمارت که اصلی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود در بخش غربی ساختمان قرار دارد. دری بزرگ و چوبی که پس از آن به یکی از زیباترین بناها می‌رسیم. ایوان‌های بلند عمارت در مقابل ما قرار می‌گیرد، با عبور از ایوان‌های اصلی باغی خرم در برابر ما ظاهر می‌شود که روحی پر طروات به جان عمارت وکیل الملک می‌دمد.

البته اگر از بخش جنوبی وارد عمارت شویم تصویری متفاوت می‌بینیم. در ورودی به داخل عمارت وکیل الملک قدم می‌گذاریم و زیر سایه‌ی دیوارهای ایوان ورودی قرار می‌گیریم. این ایوان کمی پایین‌تر از سطح خیابان و حیاط است پس مراقب باشید که به‌طور ناگهانی زیر پاهایتان خالی نشود. با عبور از دالان به حیاط می‌رسیم و حوضی سنگی به استقبال‌مان می‌آید. در کنار حوض سکویی قرار دارد که رو به قبله است و با نشستن روی سکو می‌توانیم نگاهی کلی به عمارت و اجزایش بیندازیم.

عمارت وکیل الملک سنندج و جزئیات آن

 

این عمارت را حاج محمد رشید بیگ وکیل که یکی از امرای زندیه بود بنا نهاد و پس از او به مرور زمان توسط وراث تکمیل شد. نخستین بازسازی کامل عمارت وکیل الملک توسط امان الله خان وکیل الملک در سال ۱۳۱۰ انجام شد. بنای این عمارت از سه بخش مختلف به نام‌های عمارت وکیل‌الملک، عمارت وکیل‌السلطان و عمارت وکیل‌الممالک تشکیل شده است و هر کدام از آن‌ها در دل خود آنقدر زیبایی و تزئینات دارند که شما نمی‌توانید حتی برای ثانیه‌ای چشم از آن‌ها بردارید.

عمارت وکیل الملک از سه حیاط مختلف تشکیل شده است که اصلی‌ترین آن‌ها حیاط شاه نشینی است و در بخش شرقی عمارت به آن می‌رسیم. از ایوان رفیع این حیاط راهی به سمت پارک وکیل پیدا می‌کنیم. همین ایوان در دو طبقه مشترک است و تزئینات آن که شامل دو ستون سنگی پر از حجاری است. سرتان را عقب ببرید و از دیدن سقف چوبی ساده‌ی پیش چشم‌تان لذت ببرید. در راس این نما ایوان سرتاسری را می‌بینیم که ستون‌های چوبی فضای آن‌را فرا گرفته‌اند.

حمام خصوصی عمارت وکیل

حمام خصوصی خانواده وکیل درست روبروی عمارت مرکزی و در میان سه عمارت تاریخی وکیل‌الملک قرار دارد و به‌نظر می‌رسد تاریخ بنای این حمام با ساخت عمارت وکیل الملک یکی باشد. در تزئینات دیوارها و در فضاهای گرم و سرد حمام وکیل اشکال هندسی، گیاهی و حیوانی فراوانی همچون نقش طاووس به چشم می‌خورد که با زیبایی بی‌نظیری در این حمام به نقش نشسته‌اند.

عمارت وکیل
عمارت وکیل

آیا شما از این عمارت زیبا بازدید کرده‌اید؟ برای ما از تجربه‌های خود بنویسید.