متاسفانه اکثر ما از وجود مناظر طبیعی زیبا و دیدنی اطراف خود آگاه نیستیم. شاید اگر از هر ایرانی در مورد جاذبه‌های دیدنی بپرسید، تنها به چند مورد محدود اشاره می‌کند. قطعا ما حتی با خواندن نام این جاذبه‌ها، تلفظ صحیح آن را هم متوجه نمی‌شویم. این واقعا جای تاسف دارد اما هنوز هم برای ایران گردی و کشف زیبایی‌های کشور چهار اقلیم‌مان دیر نیست. به جرات استان چهار محال و بختیاری را می‌توان یکی از زیبا‌ترین استان‌ها از نظر جاذبه طبیعی دانست. هر نقطه از چهار محال چیزی برای عرضه کردن به ما دارد و این یعنی سفری پربار را به این استان خواهید داشت. در این شاید در مسیر نام چشمه برم لردگان به شما شما بخورد. اما واقعا چرم برم کجاست و چه جاذبه دیدنی خاصی دارد؟ شانه به شانه سفرزون قدم بردارید تا با این چشمه مقدس و باستانی بیشتر آشنا شوید.

saadatrent
چشمه برم لردگان - ۳
چشمه برم لردگان

چشمه برم، چشم‌های زلال همانند اشک چشم

نمای ۳۶۰ درجه چشمه برم لردگان 

چشمه برم را می‌توان عامل حیات چندین و چند نسل مختلف در هزاران سال مختلف دانست. حقیقتا بدون وجود این چشمه، شاید حیات و تمدن در این منطقه شکل نمی‌گرفت. شاید این بهترین مقدمه برای معرفی چشمه برم لردگان به شما باشد. چشمه برم لردگان در مرکز شهری با همین نام یعنی لردگان قرار دارد. همانطور که می‌دانید استان چهار محال و بختیاری جزء استان‌های قدیمی ایران به شما می‌آید و تمدن کهن و باستانی در آن وجود داشته. جالب است بدانید که قدیمی‌ترین شهر این استان، شهر لردگان بوده و آثار باستانی زیادی را از گذشته در دل خود جای داده بوده.

چشمه‌ای به قدمت تاریخ لردگان

در اصل هخامنشیان و ایلامی‌ها تا دوره ایلخانی و عصر اتابکان لر در این منطقه زندگی می‌کردند. باستان شناسان بارها و بارها آثاری از این دوران را در لردگان یافتند اما متاسفانه به دلایل مختلف در گذر زمان این آثار دز بین رفته‌اند. در حال حاضر یکی از قدیمی‌ترین یادگار‌های لردگان همین چشمه باستانی است که هنوز هم به مردم این منطقه با محبت تمام خدمت می‌کند.

چشمه برم لردگان - ۴
چشمه برم لردگان

جوشش همیشگی آب از دل خاک

شاید تمام سرسبزی و آبادانی این آبادی را باید مدیون چشمه برم باشیم. چه کسانی که از آب این چشمه سیرآب نشدند و چه حیواناتی که با آب چشمه برم به حیات خود ادامه ندادند. حتی تا به امروز هم چشمه برم تمام نیاز آب کشاورزی و پرورش ماهی را تامین می‌کند. اما واقعا چه بر این زمین گذشته که باعث شده دل سنگ هم به گریه بیافتد؟ فضای چشمه برم بسیار عاشقانه و شاعرانه است. بسیاری از شاعران همیشه در حسن تعلیل‌های خود از این چشمه یاد می‌کنند. این چشمه را همه به مانند فردی می‌دانند که سال‌های سال به سوگ کسی یا چیزی نشسته و گریه‌اش تمامی ندارد.

البته چنین مثالی واقعا زیبا و منطقی به نظر می‌رسد، زیرا سالیان سال است که جوشش این چشمه زیبا تمامی نداشته. جالب است بدانید که حتی در دوران خشک‌سالی هم قطره‌ای از جوشش این چشمه کم نشده و هیچگاه اجازه نداده مردم لردگان کم آبی را لمس کنند. این چشمه در اصل یکی از رشته‌های رودخانه کارون نیز محسوب می‎شود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

چه تفریحی می‌توان در چشمه برم انجام داد؟

بسیاری از گردشگران از دیدن این دریاچه قدیمی که باعث به وجود آمدن تمدن‌های مختلف بوده لذت می‌برند. از طرف نمای بسیار زیادی برای عکاسی دارد و هنرمندان جهات مختلفی را برای عکاسی انتخاب می‌کنند. غروب در چشمه برم لردگان بسیار زیبا و دیدنی است و بسیاری از هنرمندان علاقه به عکاسی از فضای غروب این مکان دارند.

چشمه برم لردگان - ۲
چشمه برم لردگان - ۲
چشمه برم لردگان - ۱
چشمه برم لردگان - ۱

اگر عازم چهار محال و بختیاری هستید، حتما در میانه راه سری به شهر لردگان بزنید. فضای اطراف چشمه برم لردگان مکانی مناسب برای یک پیکنیک خانوادگی خواهد بود.هوای این شهر بسیار خوش است و می‌توانید ریه‌های خود را پر از اکسیژن کنید. جالب است بدانید که پیش از این در اطراف چشمه برم شکار می‌کردند و یا حتی داخل آب چشمه می‌آمدند. اما بسیاری از محلیان چشمه برم را مقدس می‌دانند و شکار یا آب تنی در منطقه را بی حرمتی قلمداد می‌کنند. در نتیجه بهتر است شما نیز به عقیده محلیان احترام بگذارید.

چه فصلی را برای سفر به لردگان انتخاب کنیم؟

بدون اغراق لردگان را می‌توان یک شهر چهار فصل دانست. هوا در تمامی روز‌های سال معتدل و عالی است و اصلا از گرما یا سرما آزار نخواهید دید. دلیل این اعتدال حضور همین چشمه جوشان در دل شهر است. البته نزدیکی لردگان به استان خوزستان نیز در این مورد بی تاثیر نیست. به هر صورت این عوامل دست به دست هم داده‌اند که فصل زمستان را تبدیل به یک زمان مناسب برای سفر به این شهر تبدیل کنند.

اعتدال هوا در لردگان

جالب است بدانید که در سرد‌ترین فصل سال یعنی بهمن ماه، دمای هوا به صورت میانگین در منطقه لردگان تنها ۱۲٫۵ درجه گزارش شده. این یعنی بر خلاف بسیاری از شهر‌های کوهستانی که در زمستان اصلا قابل بازدید نیستند، لردگان حس جالبی از خنکای بهار را در بهمن ماه به شما هدیه می‌دهد. البته به صورت کلی منظور این است که در هر فصلی می‌توانید از این شهر زیبا بازدید کنید. اگر از مزایای زمستان می‌گوییم، دلیل بر این نمی‌شود که فصل تابستان را نباید برای سفر به لردگان انتخاب کنید.

چشمه برم لردگان - ۵
چشمه برم لردگان - ۵
چشمه برم لردگان - ۶
چشمه برم لردگان - ۶

اطراف چشمه برم لردگان در فصل تابستان نیز خنک و معتدل است و گرمای هوا شما را آزار نخواهد داد. اما معمولا در فصل زمستان مسافران شهر‌های کویری و مرکزی ایران همانند شیراز، اصفهان و یزد را برای سفر انتخاب می‌کنند. پس این بار اگر در فصل زمستان قصد سفر پیدا کردید، لردگان را به لیست خود اضافه کرده و حتما از چشمه برم لردگان بازدید کنید.

امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی دراطراف چشمه برم لردگان به چه شکل است؟

در اطراف این چشمه سازندگی زیادی صورت گرفته و شما در جاده آسفالت می‌توانید تا نزدیکی چشمه بیایید و خودروی خود را داخل پارکینگ مجموعه به سادگی پارک کنید. امنیت این منطقه کاملا تامین شده است و یک مکان کاملا خانوادگی و آرام به شمار می‌آید.

انواع امکانات رفاهی اعمم از آلاچیق، فضای سبز، محیط بازی کودکان، غذاخوری، فروشگاه مواد غذایی، سرویس بهداشتی و نمازخانه در اطراف چشمه برم لردگان وجود دارند. در نتیجه از نظر تامین امکانات رفاهی اصلا نگران نباشید.

آیا می‌توان مکانی را برای اقامت در لردگان یافت؟

داخل شهر لردگان مکان‌هایی برای اقامت مسافران ساخته شده است که می‌توانید به ازای هر چند شبی که می‌خواهید آنها را کرایه کنید. هزینه اقامت در لردگان آنچنان بالا نیست و قطعا شما را تحت فشار قرار نخواهد داد. به همین منظور لازم نیست خودتان را به زحمت بیاندازید و در چادر بخوابید.

البته خوابیدن در چادر و کنار چشمه برم لردگان صافی خاصی دارد. شما می‌توانید در فضای سبز اطراف چشمه برم لردگان چادر بزنید و حسابی از خنکای نسیم روی چشمه لذت ببرید. البته گاهی ممکن است مسئولین مراقبت از منطقه جلوی چادر زدن در محوطه چشمه را بگیرند. در این مواقع بهتر است از آنها خواهش کنید مکانی مناسب این کار را به شما نشان دهند.

چطور به چشمه برم لردگان برویم؟

نقشه چشمه برم لردگان روی گوگل 

برای رفتن به چشمه برم باید در ابتدا خودتان را به شهر لردگان برسانید. لردگان واقع در استان چهار محال و بختیاری و در صد و شصت کیلومتری شهرکرد قرار دارد. برای رسیدن به لردگان اگر از غرب ایران حرکت می‌کنید، باید خودتان را به شهرکرد برسانید و از شهرکرد بر طبق تابلو‌ها وارد بروجن شوید. از بروجن مسیر را مستقیم پیش پرفته و به سمت جنوب و لردگان عازم شوید.

اگر از شهر‌های شمالی، شرقی راهی سفر هستید، باید خودتان را مستقیم به بروجن و از آنجا به لردگان برسانید. از طرف دیگر اگر از شهر‌های جنوبی قصد حرکت به سمت لردگان را دارید، در مسیر رسیدن به بروجن، وارد لردگان خواهید شد.

زمانی که از شمال شرق وارد لردگان شوید، در اتوبان خلیج فارس هستید. این اتوبان را مستقیم ادامه دهید تا به بلوار کلانتری برسید. بلوار را آنقدر ادامه دهید تا مصلای اما خمینی را دست راست خود ببینید. دقیقا وارد همان خیابانی شوید که مصلای امام خمینی (ره) داخل آن قرار دارد. مسیر را ادامه دهید تا بعد از دو الی سه دقیقه به چشمه برم برسید.

جاذبه‌های اطراف

شاید دیدن چشمه برم لردگان آنقدر برای شما جذابیت نداشته باشید که راضی به پیمودن این مسیر طولانی شوید. اما علاوه بر چشمه برم لردگان، چشمه برم مالخلیقه، پوشش جنگلی و دره‌های مختلفی مثل دره دلی، دره کل، دره شوش و یا تنگ اذلب یا همان تنگ شیطانی و چهار طاق منج و آبشار آتشگاه نیز در این شهرستان قرار دارند. پس بهتر است حداقل یک شب را برای اقامت در نظر بگیرید تا از تمامی این دیدنی‌ها لذت ببرید.

توصیه سفرزون و کلام آخر

متاسفانه در بارندگی شدید امسال، بعد از هزاران سال چشمه برم گل آلود شده. بسیاری از دوست داران محیط زیست به شدت نگران وضعیت چشمه برم لردگان هستند. در چند سال اخیر یک حوضچه کوچک را در کنار چشمه ایجاد کردند تا کودکان در آن آب بازی کنند. برخی منتقدان بر این باور هستند که آب تنی بچه‌ها باعث وارد شدن آلودگی به آب چشمه شده و همچنین بستر چشمه را کاملا گل آلود کرده.

طبیعت همانند عمر انسان است و قابل بازگشت نیست. اگر یک قسمت از طبیعت خود را از دست دهیم، نه تنها دیگر آن را به دست نمی‌آوریم، بلکه ممکن است آن منطقه را تبدیل به یک جای غیر قابل سکونت کند. ما به طبیعت اطراف خود وابسته هستیم پس از آن بیشتر مراقبت کنیم.

حال نظر شما چیست؟ به نظر شما چطور می‌توان چشمه برم لردگان را دوباره زلال کرد؟ آیا به تازگی از این دریاچه بازدید کرده‌اید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های چهارمحال و بختیاری کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون
تور های سفرزون تور های سفرزون