سی سال پیش پراگ بزرگترین شهر کشور جمهوری چک برای اروپاییان شهری معماگونه بود و کمتر کسی به این شهر سفر می‌کرد. اما امروزه این شهر به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری اروپایی تبدیل شده که هرساله ۴میلیون نفر به این شهر زیبا سفر می‌کنند. پراگ مرکزی سرشار از تاریخچه شگفت‌انگیز با بناهایی باشکوه از سبک رومی، گوتیک، باروک، رنسانس و سبک نوین معماری است. در پراگ همچنین تعداد زیادی از کاخ‌ها، کلیساها، پارک‌ها و میادین جذاب با غذاهای محلی چک با قیمت مناسب وجود دارد. سفرزون در این مطالب مروری بر جاهای دیدنی پراگ خواهد داشت:

saadatrent

پل چارلز اصلی‌ترین نماد شهر پراگ

اتصال شهر قدیمی و دهکده لِسِر بر روی رودخانه والتاوا با پل قدیمی ۶۰۰ ساله چارلز است که برجسته‌ترین نماد شهر پراگ است. پل قدیمی چارلز پلی بزرگ و سنگ‌فرش شده است که سه منطقه در پراگ (شهر قدیم، شهر کوچک و محله قلعه) را بهم ارتباط می‌دهد.

این پل در سال ۱۳۷۵ میلادی به دستور چارلز چهارم راه‌اندازی شد به جای پل جودیت که بر اثر سیل در سال ۱۳۴۲ نابود شده بود و ساخت آن تا اوایل قرن پانزدهم به طول انجامید. کناره‌های این پل جذاب و دیدنی با سی مجسمه به سبک باروک تزیین شده و همین اتفاق باعث شده که این پل محلی بسیار مناسب برای قدم‌زدن‌های عاشقانه باشد. این منطقه تقریبا هرگز خالی از مردم نیست. اما اگر در صبح و یا شب در این منطقه حضور پیدا کنید جمعیت کمتری را در آنجا خواهید دید.

قلعه پراگ هم که در بالای این پل قرار دارد در شب روشن می‌شود و چشم انداز فوق‌العاده ای به پل می‌دهد و منظره آن دراماتیک می‌شود و همین مساله بازدیدکنندگان بسیاری را جذب این پل می‌کند. در انتهای این پل یک برجی وجود دارد که چشم‌انداز وسیعی از آن می‌دهد به کسانی که از پله‌ها بالا می‌روند.

میدان قدیمی شهر پراگ جواهری جذاب از سبک‌های معماری در دل شهر

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی پراگ ، میدان قدیمی این شهر است که بین میدان ونسِسلاس و پل چارلز قرار دارد و بزرگترین میدان شهر پراگ محسوب می‌شود. این میدان اغلب در تابستان‌ها مملو از توریست‌ها و افراد محلی است. اگر در دل این میدان قدیمی قرار بگیرید تاریخچه طولانی چک را در سبک معماری این میدان خواهید دید : رومی، باروک، روکوکو، گوتیک و رنسانس که همگی در معماری ساختمان‌ها و کلیساهای بی نظیر اطراف این میدان دیده می‌شود. این میدان یکی از زیباترین جاهای دیدنی پراگ است.

قلعه پراگ ، مرتفع‌ترین قلعه باستانی دنیا

قلعه پراگ بزرگترین قلعه باستانی دنیا است که در بلندترین بخش شهر قرار است. این قلعه در داستان‌های نویسنده مشهور اهل پراگ فرانتس کافکا هم وجود دارد و اگر علاقه مند به ادبیات هستید این قلعه برای شما دیدنی خواهد بود به خصوص آن بخش از ساختما که فرانتس کافکا مدتی در آن زندگی می‌کرده است.

این قلعه مجموعه ای از کلیساها، کاخ‌ها، و باغ‌هایی از دوره‌های مختلف تاریخ است. مهم‌ترین کلیسای تاریخی کشور چک کلیسای سنت ویتوس در مرکز قلعه واقع شده است که نمونه‌ای عالی از معماری گوتیک است و بسیاری از پادشاهان بوهمی و امپراتوران روهمی در این کلیسا دفن شده‌اند. کاخ و باغ سلطنتی، کلیسای جامع سنت جورج، برج تاریخی دالی برکا، نمایشگاه عکس و … از دیگر دیدنی‌های قلعه پراگ هستند.

قلعه پراگ که بزرگترین قلعه باستانی در جهان است یکی از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی پراگ است؛ همچنین محل جایگاه رسمی شاهان بوهم، شاهان امپراطوری روم و رییس جمهور چکسلواکی این قلعه بوده است. این قلعه شامل خرابی‌ها و بازسازی‌های فراوانی بوده که همین مساله قلعه را تبدیل به یک مجموعه جذاب و موردعلاقه‌ی توریست‌ها کرده است. همچنین یک پارک بزرگ و دلبازی در این قلعه وجود دارد که به اندازه ساختمان‌های آن جذاب است و چشم انداز زیبایی به کناره‌ی شرقی رودخانه داده است.

تئاتر ملی پراگ

تئاتر ملی جایی است که اگر بخواهید می‌توانید در آن اپرا، تئاتر و یا باله را در پراگ ببینید. قیمت تئاترها در پراگ بسته به کمپانی ها و نمایش ها متفاوت است. به طور مثال شما می‌توانید با خرید بلیطی ۲ دلاری یک اپرای ارزان ببینید. همچنین تئاترهای موزیکال و نمایش باله هم وجود دارد که قیمت آن ۵۲ دلار است. اکثر نمایش ها در تئاتر ملی پراگ دارای زیرنویس انگلیسی هستند. بنابراین برای فهمیدن آن دچار مشکل نخواهید شد. پس اگر اهل تئاتر هستید بطور حتم در سفر به پراگ به تئاتر ملی آن سری بزنید.

اخیرا بازدیدکنندگان این مجموعه گفته‌اند که حتی اگر شما به دیدن تئاتری در این مجموعه نروید حضور در ساختمان تئاتر ملی پراگ و گرفتن یک عکس یادگاری و تحسین معماری و شکوه این ساختمان ارزش دارد. این مجموعه که نزدیک به انتهای شرقی پل لژیون قرار داد به عنوان سمبل هویت ملی چک برای ترویج زبان  و فرهنگ جک است.

ناپلاوکا ، پاتوقی برای «هیپسترها»

این محله که در حوالی رودخانه پراک است پاتوقی برای هیپسترهاست(افرادی با سنین ۲۰ تا ۳۰ ساله که از نظر افکار، پوشش، سبک زندگی از دیگران متفاوت هستند)این منطقه که محله ای متفاوت است در آن جشنواره‌های موسیقی و برنامه مفرح برگزار می‌شود و یکی از پرشورترین مناطق پراگ است؛ آخر هفته‌ها هم در این منطقه بازاری برای کشاورزان برگزار می‌شود.

میدان ونسسلاس ، محلی مناسب برای خرید

میدان ونسسلاس که برعکس نام‌اش بیشتر شبیه به یک بلوار است یکی از معروف‌ترین مکان‌ها برای خرید در شهر پراگ است. بنای یادبود «ونسسلاس» در بالای ای خیابان وجود دارد. در این مکان در سال ۱۹۱۸ اعلانیه‌ی استقلال چکسلاواکی خوانده شده است.

آدرس میدان ونسسلاس روی نقشه گوگل

موزه کمونیسم پراگ

یکی دیگر از جاهای دیدنی پراگ موزه «کمونیسم» است که به بررسی دوران اوج و فرود کمونیسم می‌پردازد. در این موزه فضای زندگی مردم عادی اون دوران و وسایل مورداستفاده در آن زمان به نمایش گذاشته می‌شود.

کلیسای جامع سنت ویتوس پراگ ، چهره‌ی رنگارنگ جاهای دیدنی پراگ

بزرگترین کلیسای جمهوری چک و جالبترین کلیسا با معماری گوتیک کلیسای جامع سنت ویتوس است که در قلعه پراگ قرار دارد. این کلیسا متعلق به قرن ۱۴میلادی است. جواهرات سلطنتی کشور چک هم در این کلیسا نگهداری می‌شود که هر ۸سال بکبار در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.