ایران مملو از خانه‌های سنتی زیبا و نوستالژیکی است که حس حضور در آن‌ها، ما را به گذشته‌های دور می‌برد. در سال‌های اخیر،‌ تعدادی از این خانه‌ها در شهر‌های مختلف ایران مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و به کافه‌ها، رستوران‌ها و اقامت‌گاه‌های بومگردی تبدیل شده است. این روزها نام این خانه‌ها بسیار گل کرده و محبوب دل گردشگران داخلی و خارجی شده است. یکی از این خانه‌های سنتی، در شهر دل‌انگیز شیراز است و سرای همایونی نام دارد. اقامت‌گاهی که به تازگی در بافت تاریخی شهر شیراز افتتاح شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم تا سرای همایونی شیراز را به شما معرفی کنیم. پس سفر‌زون را تا انتها همراهی کنید.

saadatrent

 

شیراز، شهر عشق و دلدادگی است. شهر گل و بلبل و بهار‌نارنج. در وصف خوبی‌های شیراز، هر‌چه بگوییم کم گفته‌ایم؛ شهری گردشگری و پر‌مسافر که از دروازه‌ی ورودی‌اش، جاذبه‌‌ و دیدنی‌ دارد تا گوشه گوشه‌ی مرکز و اطرافش. مردمانش خوش‌مشرب، خوش‌لهجه و اهل دل‌اند و از خون‌گرم‌ترین اقوام ایران. هم زیارت دارد و هم سیاحت. هم جاذبه‌ی تاریخی دارد و هم طبیعی. شهر فرهنگ و هنر است. شهر شعر و ادب. شیراز را باید دید و زندگی کرد. باید آن را نفس کشید و از بوی نارنج‌هایش مست شد. به شیراز که سفر می‌کنید، نمی‌توانید زود آن را ترک کنید! آن‌قدر به دهنتان مزه می‌کند که حداقل چند روزی را در آنجا خواهید ماند. چه بهتر که این چند روز را در جایی اقامت کنید که بوی کاه‌گل‌ و رنگ کاشی‌هایش، شما را تا همیشه دل‌بسته‌ی شیراز نگه دارد. سرای همایونی شیراز ، چنین اقامتگاهی‌ست که در ادامه آن را معرفی خواهیم کرد.

معرفی سرای همایونی شیراز

سرای همایونی

سرای همایونی یک خانه‌ی سنتی در قلب بافت تاریخی شهر شیراز است. قدمت آن به ۲۰۰ سال پیش و دوره‌ی قاجار باز‌می‌گردد. این خانه‌ی قدیمی پس از مرمت و باز‌سازی‌های اساسی در سال ۱۳۹۷ به عنوان اقامتگاه افتتاح شد. سرای همایونی دو طبقه است و در ۱۰ اتاق از میهمانان خود پذیرایی می‌کند. حالا دیگر یک سالی می‌شود که این اقامتگاه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است و در همین مدت کم، توانسته است اسم و رسمی پیدا کند.

 


برای دریافت راهنمای سفر به شیراز کلیک کنید.


حیاط دلانگیز سرای همایونی

حیاط سرای همایونی شیراز

معماری بنای همایونی شیراز ، همانند بسیاری از خانه‌های قدیمی کشورمان، به صورت حیاط‌ مرکزی است. به این صورت که اتاق‌ها در طبقات همکف و اول در دور تا دور حیاط قرار دارند. در مرکز حیاط یک حوض مستطیل‌شکل آبی‌رنگ قرار گرفته و گلدان‌های شمعدانی بر لبه‌ی آن گذاشته‌ شده است. دور حوض هم ‌گل‌کاری شده و دو باغچه‌ی باریک و مستطیل‌شکل، با نهال‌هایی که تازه یک سالشان شده است، ما را به یاد حیاط‌ های قدیمی می‌اندازد. تازه، دو یا سه تخت قدیمی هم به عنوان نشیمن سنتی در حیاط وجود دارد. علاوه بر آن، یک میز ناهارخوری چوبی در حیاط گذاشته‌اند تا هر خانواده‌ حق انتخاب داشته باشد، و غذا را بر روی هر کدام که دوست داشت میل کند.

معماری و تزئینات سرای همایونی شیراز

کاشی کاری در سرای همایونی

در سرای همایونی، همچون دیگر خانه‌های حیاط‌ مرکزی، همه‌ی اتاق‌ها در همه‌ی طبقات به حیاط مشرف هستند. دیوار‌ها آجری است و درب‌ها به صورت دو‌لنگه بوده و دارای شیشه‌های مربعی رنگارنگ است. در این خانه‌ی سنتی می توانید نمونه‌های زیبایی از کاشی‌کاری، آینه‌کاری، نقاشی و دیگر آثار هنری را که به دست استادکاران ماهر و چیره‌دست خلق شده‌اند تماشا کنید و لذت ببرید. طبقه‌ی بالای این خانه دارای یک تراس سرتاسری است و ساکنین اتاق‌های این طبقه می‌توانند لحظات خوبی را در این تراس بزرگ و دل‌انگیز بگذرانند. از دیگر  قسمت‌های زیبای سرای همایونی می‌توان به پشت‌بام آن اشاره کرد که به تخت و صندلی مجهز شده و  فضای آرام و دلنشینی را برای لذت‌ بردن از شب‌های شیراز فراهم کرده است.

اتاقهای سرای همایونی

اتاق سرای همایونی شیراز

سرای همایونی  اتاق دارد که همگی دارای امکانات رفاهی کامل‌اند. البته داخل همه‌ی اتاق‌ها مثل هم نیست. بعضی اتاق‌ها دارای دیوار‌های قلوه‌سنگی و سقف‌های تزئین‌شده‌ی آجری است. ولی اتاق‌های دیگر دیوار‌های گچی و سقف‌های نقاشی‌شده دارند. اتاق‌های سرای همایونی از نظر ظرفیت و اندازه هم متفاوت‌اند. چهار اتاق دو‌نفره با دو تخت یک نفره، سه اتاق دو نفره با یک تخت دو نفره، دو اتاق سه نفره با دو تخت یک نفره و دو نفره، و در نهایت یک اتاق سه نفره با سه تخت یک نفره، اتاق‌های این سرای سنتی را تشکیل می‌دهند. این تنوع در چیدمان هم برای گردشگران مجرد و هم برای مسافرانی که با خانواده سفر می‌کنند، در نظر گرفته شده است.

همه‌ی اتاق ها دارای سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و حمام اختصاصی هستند. اما برخی اتاق‌ها فاقد یخچال و تلویزیون‌اند. البته یخچال به صورت عمومی در آشپزخانه‌ی اقامتگاه وجود دارد که امکان استفاده از آن برای گردشگران فراهم شده است. سیستم سرمایشی و گرمایشی اتاق‌ها هم اسپیلیت بوده و به جز آن می‌توان در فصل‌هایی که هوا مساعد است، در‌های دو‌لنگه را که منظره‌ی رو به حیاط دارد، باز کرد و از هوای طبیعی لذت برد.

دیگر خدمات سرای همایونی شیراز

رستوران سرای همایونی شیراز
رستوران سرای همایونی شیراز

سرای همایونی دارای یک رستوران است که غذاهای سنتی ایرانی و همین‌طور غذا‌های خاص شیرازی سرو می‌کند. دیگر آن‌ که این اقامتگاه دارای سرویس استقبال رایگان فرودگاهی است که در صورت هماهنگی قبلی و مشخص بودن اطلاعات پرواز، این امکان برای شما فراهم می‌شود. از دیگر خدمات و امکانات این اقامتگاه می‌توان به اینترنت رایگان، پارکینگ غیرمسقف، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی و راهنمای تور اشاره کرد. بد نیست  برای احتیاط به این نکته هم اشاره کنیم که این اقامتگاه دارای پله‌هایی در ورودی برخی از اتاق‌ها و در قسمت پشت‌بام است. اگر در میان همراهانتان افراد سالمند و کودکان خردسال یا افراد دارای ناتوانی جسمی وجود دارد،‌ پیش از اقامت این نکته را در نظر بگیرید.

جاذبههای نزدیک به سرای همایونی

بازار وکیل شیراز

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای یک اقامتگاه بومگردی، نزدیکی آن به جاذبه‌های بومی آنجاست. باید بگوییم که سرای همایونی شیراز از این نظر هم نمره‌ی قبولی می‌گیرد. این اقامتگاه در خیابان لطفعلی‌خان زند واقع شده به چند‌تا از جاذبه‌های اصلی شهر شیراز نزدیک است. از سرای همایونی دسترسی به بازار وکیل، نارنجستان قوام، خانه زینت الملوک، مسجد نصیرالملک و مدرسه‌ی خان، به سادگی امکان‌پذیر است. بعد از گشت و‌ گذار در جاذبه‌های شیراز، می‌توان به اقامتگاه برگشت و در چایخانه‌ی سنتی آن خستگی راه را به در کرد.

دسترسی به سرای همایونی

اقامتگاه سرای همایونی شیراز
اقامتگاه سرای همایونی شیراز

برای اقامت در سرای همایونی شیراز به آدرس خیابان لطفعلی خان زند، کوچه ۱۲،  فرعی ۱۲.۲، بن‌بست اول بروید. لازم به ذکر است، برای دسترسی به این اقامتگاه، باید مسافت حدود ۱۵۰ متر را به صورت پیاده طی کنید.

این روز‌ها، تقاضای گردشگران‌ برای اقامت‌گاه‌های بومگردی رو به افزایش است و ظرفیت‌ها زود تکمیل می‌شوند. سرای همایونی شیراز هم با ظرفیت ۲۳ نفره، از این قاعده مستثنا نیست. پس اگر قصد رفتن به شیراز و اقامت در آن را دارد، بی‌معطلی اقدام به رزرو کنید.

آدرس سرای همایونی شیراز روی نقشه گوگل


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های شیراز کلیک کنید.


بگرد، بخند، زندگی کن
تور های سفرزون تور های سفرزون
تور های سفرزون تور های سفرزون