استانبول شهری‌ست که باید به آن سفر کرد، در کوچه پس کوچه‌هایش قدم زد. از مکان های دیدنی استانبول باید لذت برد. از عطر و طعم غذاها گرفته تا کافه‌ و دریا و شکل خاص مسجدهایش کِیف کرد و آن را به خاطر سپرد. سفرزون در این مطلب جاهای دیدنی استانبول را به شما معرفی می‌کند تا از سفرتان خاطره بسازید.

saadatrent

۱. ایاصوفیا ، از معروف‌ترین جاهای دیدنی استانبول

جاهای دیدنی استانبول
تماشای ایاصوفیا در استانبول از مکان های دیدنی استانبول

 

مسجد «ایاصوفیا» اولین جایی‌ست که در سفر به استانبول باید دید. این مسجد در بخش اروپایی استانبول قرار دارد و به مدت هزار سال کلیسای امپراتوری روم شرقی بوده، اما درقرن پانزدهم توسط معمار عثمانی، «سینان»، به مسجدی با‌شکوه در میان جاهای دیدنی استانبول تبدیل شده است.

۲. مسجد سلطان احمد ؛ آبی و باشکوه از مکان های دیدنی استانبول

جاهای دیدنی استانبول
مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد را باید یک بنای باشکوه در میان جاهای دیدنی استانبول به شمار آورد. این مسجد که جایی زیبا در بین جاذبه های دیدنی استانبول است، به علت تزیین با کاشی‌های آبی به مسجد آبی هم مشهور است. مسجد آبی با قدمتی ۴۰۰ ساله، یکی دیگر از بناهای باشکوه استانبول است که نزدیک ایاصوفیا قرار دارد.

۳. آب‌انبار تاریخی باسیلیکا ، قصری وارونه

جاهای دیدنی استانبول
آب انبار تاریخی باسیلیکا

بعد از دیدن ایاصوفیا و مسجد آبی به آب‌انبار تاریخی باسیلیکا، یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول بروید. این آب‌انبار نزدیک این دو مسجد است و در زمان امپراتوری بیزانس، زمانی‌که به استانبول قسطنطنیه می‌گفتند، ساخته شده. حدود ۳۰۰ ستون با سرستون‌های طرح‌دار در این آب‌انبار وجود دارد که شکوه آن‌ها باعث شده به آن قصر وارونه هم بگویند و از آن به‌ عنوان زیباترین مکان های دیدنی استانبول یاد می‌شود.

۴. قصر توپ‌‌کاپی ، تاریخ جاذبه های دیدنی استانبول

قصر توپ‌کاپی | از جاهای دیدنی استانبول
قصر توپ‌کاپی | از جاهای دیدنی استانبول

قصر توپ‌کاپی‌ آب‌انبار باسیلیکا فاصله‌ی چندانی ندارد. جایی که چشم‌اندازی زیبا از تنگه‌ی تاریخی بسفر و دیدنی‌های بسیاری از پادشاهان ترک برای‌تان به‌همراه دارد. تمامی این جاذبه‌های دیدنی، در بخش اروپایی شهر قرار دارند، می‌توانید برنامه‌ی روز اول و دوم سفرتان را به آن اختصاص دهید.

 گم شدن در پس‌کوچه‌های بخش آسیایی

۵. کاخ دلما باغچه

جاهای دیدنی استانبول
دلما باغچه از جاذبه‌های گردشگری استانبول

بخش‌های دیدنی قسمت آسیایی استانبول، دست کمی از بخش اروپایی‌اش ندارد. کاخ دلما باغچه استانبول از کاخ‌های باقی‌مانده‌ی عثمانی‌ست. این کاخ بعد از توپکاپی محل اقامت پادشاهان ترک بوده. اسکله‌ی بشیک‌تاش در نزدیکی‌اش، دسترسی خوبی به این کاخ دارد.

۶. روملی حصار

جاهای دیدنی استانبول
روملی حصار

روملی حصار از دیگر قلعه‌های معروف استانبول است که در تنگه‌ی بسفر و در ساحل روملی قرار دارد، می‌توانید بعد از دیدن دلماباغچه به آن‌جا بروید. تنگه‌ی بسفر شهر استانبول را به دو نیمه‌ی آسیایی و اروپایی تقسیم می‌کند و مسیر اتصال دریای سیاه به دریای مرمره هم هست.

۷. برج گالاتا

مکان‌های دیدنی استانبول
برج گالاتا

برج گالاتا و اطرافش که یکی از مکان‌های دیدنی استانبول هستند، حسابی دیدن دارد. هر چقدر دل‌تان می‌خواهد خیابان‌گردی و کوچه‌گردی کنید و از دیدن فروشگاه‌های کالاهای هنری به‌وجد بیایید. گالاتا با عمری ۷۰۰ ساله و ارتفاعی ۶۷ متری، در دوران امپراتوری روم شرقی ساخته شده و تا مدت‌ها بلندترین بنای منطقه بوده است. گشت‌وگذار در پس‌کوچه‌های بخش آسیایی استانبول، خاطره‌های خوبی برای‌تان رقم خواهد زد.

۸.  آرامش در جزایر پرنس

اگر به‌دنبال آرامش و استراحت بیش‌تری هستید، به یکی از جزیره‌های پرنس بروید. پرنس شامل ۹ جزیره‌ی کوچک و بزرگ است و نزدیک به یک ساعت از آن تا استانبول زمان نیاز است. از این ۹ جزیره فقط دیدن ۴ جزیره بویوک آدا، بورگاز آدا، هیبلی آدا، و کینالی آدا امکان‌پذیر است. بویوک آدا در میان تمام این جزیره‌ها بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین‌شان است.

جزایر پرنس|دیدنی‌های استانبول
جزایر پرنس|دیدنی‌های استانبول

خودتان را در این جزیره که در آن رفت‌وآمد هرگونه وسیله‌ی نقلیه موتوری ممنوع است، رها کنید و از طبیعت کمیاب و ساختمان‌ها و ویلاهای بسیار چشمگیرش که به سبک اروپایی ساخته شده‌اند، از این فضای پر از آرامش در میان جاذبه های دیدنی استانبول لذت ببرید.

۹. بازار بزرگ استانبول از جاذبه‌های استانبول ، جشن رنگ‌ها و عطرهای زندگی‌بخش

جاهای دیدنی استانبول
بازار بزرگ استانبول

بارار بزرگ استانبول یکی جاهای دیدنی استانبول است که طرفداران بسیاری دارد و همیشه مملو از مسافران و مردم محلی است و نمی‌توانید از آن بگذارید. این بازار در ۱۴۵۵ به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد و به مرور گسترش پیدا کرد. بازار بزرگ که تمام راهروهای تو در توی آن سرپوشیده است یکی از بهترین انتخاب‌ها برای آشنایی بیشتر با مردم این شهر است.

۱۰. کلیسای چورا ؛ میراثی از دوران بیزانس

مکان‌های دیدنی استانبول و جاهای دیدنی استانبول
کلیسای چورا

این کلیسا یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی استانبول است که پس از ورود اسلام در قرن ۱۶ به مسجد تبدیل شد اما در نهایت موزه‌ای شد برای بازدید گردشگران . کلیسای چورا استانبول از آثار پر اهمیت روزگار بیزانس است که نقاشی‌ها و تزئینات ارزشمند تاریخی آن یکی از دلایل اهمیت سازه است. این اثر شش گنبد دارد و در نزدیکی مسجد سلطان احمد قرار گرفته است.

۱۱. مسجد رستم پاشا ؛ مسجدی پر از گل‌های میخک

جاهای دیدنی استانبول
مسجد رستم پاشا

این مسجد از دیگر جاهای دیدنی استانبول است که حاصل هنرمندی بی‌مثال معماران کشور است. این اثر به دستور رستم پاشا و توسط معمار سینان بنا شد. سینان از موقعیت زمین این مسجد استفاده کرد و زیربنا مخزن‌ها و چند دکان قرار داد. از زیبایی‌های چشمگیر مسجد که نظرتان را جلب می‌کند می‌توان به نقش‌های فراوان گل‌های میخک، مینا، لاله، زنبق، رز و… اشاره کرد. کاشی‌کاری این مسجد و شکل ستون‌های آن از ویژگی‌های خاص مسجد رستم پاشا است.

۱۲. موزه هنر مدرن استانبول ؛ برای طرفداران هنر مدرن

جاهای دیدنی استانبول
موزه هنرهای مدرن

اگر روبه‌روی کاخ توپ‌کاپی بایستید ساختمانی ارزشمند را می‌بینید که در استانبول به همت خانواده‌ی اِجزاجِباشه بنا و تاسیس شده است. موزه هنرهای مدرن یکی از جاهای دیدنی استانبول است که به تمام سوالات شما در خصوص هنر مدرن ترکیه پاسخ می‌دهد. این اثر بخش‌های مختلفی مانند: کتابخانه، نمایشگاه، گالری، سینما، کافه و فروشگاه در خود دارد.

۱۳. خیابان استقلال و میدان تقسیم ؛ یک هیاهوی دوست‌داشتنی

خیابان استقلال و میدان تقسیم (تکسیم) بخشی از جاهای دیدنی استانبول هستند که نباید نادیده گرفت. این خیابان تاریخی پر از کافه، رستوران، گالری و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ دارد. اگر به دنبال یک پیاده‌روی پر انرژی و سرحال کننده هستید خیابان استقلال را تا میدان تقسیم استانبول قدم بزنید و لذت ببرید.

۱۴. مسجد سلیمانیه ؛ یکی از نمادهای استانبول

جاهای دیدنی استانبول
مسجد سلیمانیه

این مسجد زیبا در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ بنا شد. اگر بخو‌اهیم چند نما از شهر استانبول نام ببریم یکی از آن‌ها همین مسجد سلیمانیه است. این بنا به‌دستور سلطان سلیمان اول و با هنر معمار سنان ساخته شد در لیست یکی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی استانبول قرار بگیرد. 

۱۵. تنگه بسفر ؛ پیوند اوراسیا و از بهترین مکان های دیدنی استانبول

جاهای دیدنی استانبول
تنگه بسفر

این تنگه پلی است بین دریای سیاه به دریای مرمره و استانبول در دو سوی این تنگه قرار دارد. این منطقه طبیعتی زیبا دارد و یکی از شگفتی‌های کشوری است که میان دو قاره قرار گرفته است. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی این ناحیه می‌توانید چند کاخ با اهمیت را تماشا کنید و از رستوران‌های با کیفیت اطراف تنگه لذت ببرید.

۱۶. مسجد فاتح استانبول ؛ معماری خاص ترکی

جاهای دیدنی استانبول
مسجد فاتح

مسجد فاتح استانبول پا جای چای کلیسایی قدیمی گذاشت و سربرآورد. این اثر را نیز معمار سینان ساخت و معماری خاص ترکی را دنبال می‌کند. این مسجد مجموعه‌ای عظیم است که با کمک ادیان مختلف گسترش یافته. از بخش‌های مختلف مسجد فاتح می‌توان به مکتب، بیمارستان‌ها و شفاخانه و آسایشگاه، کاروان سرا، حمام، فروشگاه، آشپزخانه‌های عمومی اشاره کرد.

۱۷. موزه باستان شناسی استانبول ؛ یکی از دیدنی‌‌های استانبول

جاهای دیدنی استانبول
موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی استانبول را بی‌شک یکی از ارزشمندترین موزه‌های باستان شناسی در سراسر جهان است. این موزه‌ی بزرگ به سه بخش پر اهمیت پرداخته است؛ موزه باستان‌شناسی، موزه شرق باستان و موزه هنر اسلامی این بخش‌ها هستند.

۱۸. موزه پرا استانبول ؛ مجموعه‌ای دیدنی از نقاشی‌های ۳۰۰ ساله

موزه پرا از جاذبه‌های استانبول
موزه پرا از جاذبه‌های استانبول

در میان جاهای دیدنی استانبول ، موزه پرا طرفداران زیادی دارد. موزه پرا استانبول یکی از غنی‌ترین و حیرت‌انگیز‌ترین موزه‌های این شهر است که مجموعه زیبا و دیدنی از نقاشی‌های قدیمی را در خودش جای داده است. این موزه در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد و از آن زمان تا کنون هر روزه مورد بازدید تعداد زیادی از گردشگران و ساکنان ترکیه قرار می‌گیرد.

استقبال بی‌نظیر افراد از موزه پرا به خاطر نمایش نقاشی‌های تاریخی متعلق به سه قرن گذشته است. نکته جالب درباره این موزه که به جذابیت آن افزوده، ساختمان آن است که در حقیقت متعلق به هتل بریستول بوده است. پس از بازسازی ساختمان و تجهیز آن برای استفاده با کاربری موزه، ترکیب جالب توجه و زیبایی از المان‌های مدرن و به روز در کنار معماری سنتی و تاریخی بنا به وجود آمد. این ترکیب دیدنی، از جمله ویژگی‌های این موزه به شمار می‌رود که آن را در میان جاهای دیدنی استانبول برجسته کرده است.

موزه پرا
موزه پرا

در این موزه علاوه‌بر نمایش چشم‌نوازترین نقاشی‌های تاریخی، کارهای دیگری همچون برگزاری نشست‌ها، نمایشگاه‌ها، نشریات، دوره‌های آموزشی و کارگاهی و.‌‌.. نیز صورت می‌گیرد. این برنامه‌ها بیشتر در جهت ارتقای گفتمان میان افراد برگزار می‌شود که به پیشبرد فرهنگ و هنر نیز کمک می‌کند‌.

موزه پرا دارای نمایشگاه‌های دائمی و موقت است که هر یک از آنها بخشی جداگانه به حساب می‌روند و برای یک هدف معین برپا شده‌اند. از جمله نمایشگاه‌ها و مجموعه‌های دائمی موزه می‌توان به «مجموعه شرق‌شناسی»، «مجموعه عثمان حمدی بی»، «پرتره‌های امپراتور»، «جهان‌های موازی»، «سفیران و نقاشان» و مجموعه «استانبول، شهر رویا» اشاره کرد. در هر یک از این بخش‌ها آثار زیبا و ارزشمندی به نمایش در آمده است که بسیار تماشایی هستند.

اگر مسافر ترکیه هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از لیست سفرتان برای بازدید از  جاهای دیدنی استانبول ، حتما موزه پرا در این شهر را انتخاب کنید.

۱۹. برج دختر؛ قدمتی به اندازه امپراتوری روم باستان

برج دختر
برج دختر

از دیگر جاهای دیدنی استانبول می‌توان به برج زیبا و تاریخی دختر اشاره کرد. برج دختر یکی از زیباترین آثار تاریخی استانبول است که به عنوان نماد ترکیه نیز از آن یاد می‌شود.

این برج قدیمی و زیبا در تنگه بسفر قرار دارد و برای دیدن آن باید سوار بر قایق به آنجا بروید. منطقه‌ای که برج دختر در آن قرار گرفته، در واقع جزیره‌ای مشهور با پیشینه تاریخی طولانی است که در زمان امپراتوری روم باستان به عنوان گمرک، محل کنترل بازرگانی و فانوس دریایی استفاده می‌شد.

برج دختر ساختمان کوچکی دارد که بر روی یک جزیره قرار گرفته است. بدنه این برج از بتن ساخته شده و در بالای ساختمان آن، یک گنبد سنگی به چشم می‌خورد. برج دختر  ۲۳ متر ارتفاع دارد و قدمت این بنا به حدود هزار سال پیش و دوران حکومت بیزانس‌ها باز می‌گردد. برج دیدنی دختر، در طول دوره‌های مختلف تا به امروز، به عناوین مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به کاربرد گمرک و دریافت عوارض، برج دفاعی، بیمارستان موقت و ایستگاه رادیویی اشاره کرد.

در برج دختر مکان‌های جذاب و خاطره‌انگیزی برای صرف وعده صبحانه، ناهار و شام وجود دارد. اگر دوست دارید یک وعده غذایی را در این برج زیبا در دل جزیره تاریخی در تنگه بسفر نوش جان کنید، می‌توانید رستوران برج دختر را انتخاب کنید. تجربه صرف غذا و یا صبحانه با چشم‌انداز دریا، بسیار خاطره‌انگیز است. فراموش نکنید که اگر می‌خواهید رستوران‌های برج دختر را برای خوردن یک وعده غذا انتخاب کنید، حتما پیش از رفتن، میز رزرو کنید.

درباره نام این برج، قصه‌ها و افسانه‌های زیادی مطرح شده است که در نوع خود جذاب و شنیدنی‌اند و این برج تاریخی را در لیست پرطرفدارترین جاهای دیدنی استانبول قرار می‌دهند‌.

۲۰. حمام خرم سلطان؛ یادگار ملکه عثمانی

حمام خرم سلطان
حمام خرم سلطان

حمام خرم سلطان، دیگر جاذبه معروف و باشکوه استانبول است. اگر از افرادی که تا به حال به این شهر سفر کرده‌اند، درباره جاهای دیدنی استانبول بپرسید، قطعا یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که نام می‌برند، حمام زیبای خرم سلطان است.

این حمام تاریخی و دیدنی، در ایاصوفیه استانبول و در منطقه پر گردشگر فاتح قرار دارد. قدمت حمام تاریخی خرم سلطان به قرن شانزدهم و زمان حکومت سلطان سلیمان، پادشاه عثمانی باز می‌گردد. جریان ساخت حمام به آنجا می‌رسد که خرم سلطان، ملکه پادشاه عثمانی، دستور می‌دهد تا برای مردم مذهبی شهر و در نزدیکی مسجد معروف استانبول، حمامی بسازند و به این صورت، پس از ساخت حمام، نام خرم سلطان را بر روی آن می‌گذارند.

حمام تاریخی استانبول در میان دو مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی ساخته شد و کار معماری آن را، معمار سنان، هنرمند معروف به عهده گرفت. سبک معماری سنتی اوایل دوره عثمانی به خوبی در این حمام دیده می‌شود و نکته جالب‌تر درباره معماری آن، ظرافت و خلاقیت هنرمندانه و جدیدی است که به دست معمار سنان در آنجا صورت گرفته. از جالب‌ترین سبک‌های خلاق در ساخت حمام، شکل آیینه‌ای و قرینه قسمت زنانه و مردانه است که تا آن زمان، چندان رایج نبوده است.

حمام خرم سلطان
حمام خرم سلطان

در این حمام، علاوه‌بر تماشای زیبایی‌ها و معماری بی‌نظیر و باشکوه آن، امکان این را دارید که در آنجا به سبک سنتی ترک‌ها استحمام کنید. بخش‌های مختلف حمام زیبای خرم سلطان شامل سالن سرد، سالن داغ و سالن گرم است. در هر قسمت از این حمام، خدمات متفاوتی از جمله ماساژ و پک‌های استحمام شامل شامپو، صابون روغن زیتون، لوسیون بدن، حالت‌دهنده مو، دمپایی و… ارائه می‌شود. وجود کافه رستوران در محل حمام نیز، پس از استحمام و ماساژ، می‌تواند جایی مناسب برای استراحت و نوش جان کردن غذاها و انواع خوراکی‌های ترکی باشد. این تجربه جدید، به ماندنی‌ترین خاطره‌تان از گردش در استانبول و بازدید از حمام خرم سلطان تبدیل می‌شود.

آدرس: ترکیه، استانبول، منطقه فاتح، محله جانکورتاران، میدان ایاصوفیه، حمام خرم سلطان ایاصوفیه.

۲۱. مسجد اورتاکوی؛ نگین درخشان تنگه بسفر

مسجد اورتاکوی مکان‌های دیدنی استانبول
مسجد اورتاکوی یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی استانبول

مسجد زیبا و شکوهمند اورتاکوی، با معماری خاص و قدمت چندین ساله‌اش، یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی استانبول است که طرفداران زیادی دارد. وجود این مسجد بی‌نظیر در ناحیه بشکیتاش و در سمت کرانه غربی تنگه بسفر و زیبایی اطراف آن، جذابیت مضاعفی را به آن بخشیده است. این جذابیت و زیبایی تا حدی است که بسیاری از افراد، از آنجا با نام بهشتی برای عکاسی یاد می‌کنند.

قدمت مسجد اورتاکوی به سال‌های ۱۸۵۴ تا ۱۸۵۶ باز می‌گردد که در ابتدا آن را به خاطر سلطان عبدالمجید یکم، مسجد بزرگ سلطان عبدالمجید نام نهادند. آخرین بازسازی و مرمت این مسجد در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت و نکته جالب درباره آن، هم‌جواری این مسجد سنتی و پل مدرن بسفر است که تقابلی از سنت و مدرنیته را به وجود اورده.

نمای بیرونی مسجد با سنگ‌های مرمر مزین شده و طرح برجسته های روی آن، زیبایی چشم‌نوازی را به مسجد باشکوه اورتاکوی بخشیده است. پنجره‌های بلند و سرتاسری در این مسجد، منبع تامین نور فضای داخلی هستند. گنبد بزرگ اورتاکوی و دو مناره زیبای مرمرین آن، تصویری زیبا و جذاب را پیش روی گردشگران قرار می‌دهند.

داخل مسجد نیز شکوه و زیبایی خاصی دارد. ردیف‌های برپایی نماز برای نمازگزاران جایگاه معینی است که بخش زنانه آن دقیقا رو به روی چشم‌انداز تنگه قرار می‌گیرد. لوسترهای زیبا و بزرگ، خطاطی‌های نستعلیق و نوشته‌های ظریف و هنرمندانه، فضای داخلی مسجد را باشکوه‌تر کرده است.

بازدید از مسجد تماشایی اورتاکوی، از ماندگارترین خاطراتی خواهد شد که در استانبول آن را تجربه می‌کنید.

۲۲. استانبول مال؛ تجربه یک خرید جذاب و متفاوت

استانبول مال
استانبول مال

از جمله جاهای دیدنی‌ استانبول ، می‌توان به مال‌ها و پاساژهایی اشاره کرد که در آن وجود دارد. استانبول مال یکی از مراکز خرید بزرگ این شهر است که در محله محمود بی استانبول واقع شده و تا کنون مورد استقبال جمع زیادی از گردشگران قرار گرفته است.

نام دیگر استانبول مال، موی است که بیشتر مردم محلی آنجا را به این نام می‌شناسند. در این مرکز خرید می‌توانید بزرگترین شعب فروشگاه‌ها را ببینید و خرید راحت و دلپذیری را در آنجا تجربه کنید.

از مهم‌ترین ویژگی‌های استانبول مال این است که هر ساله در اواخر فصل بهار و آغاز تابستان، جشنواره‌هایی را در فروشگاه‌ها برگزار می‌کنند. در این جشنواره‌ها با ارائه تخفیف‌های شگفت‌انگیز به مشتریان، امکان خریدی ارزان و رضایت‌بخش ایجاد می‌شود که مورد علاقه افراد است.

این مرکز خرید چهار طبقه، مجموعه بزرگی از انواع مغازه‌ها را همچون لباس و پوشاک زنانه، مردانه و بچه گانه، کیف و کفش، لوازم جانبی،  عینک‌های مارک‌دار، زیورآلات و طلا، بدلیجات و انواع و اقسام لوازم خانگی در بر می‌گیرد.

علاوه‌بر مغازه و فروشگاه، فودکورت و رستوران‌های متنوعی در استانبول مال وجود دارد که محل مناسبی برای امتحان کردن انواع و اقسام غذاهای خوشمزه هستند. وجود کافه در این مرکز خرید نیز مورد علاقه و استقبال گردشگران است. همچنین سالن‌های سینما و بزرگترین شهربازی سرپوشیده ترکیه، در این مکان قرار دارد. اینترنت نامحدود، پارکینگ رایگان، مرکز اورژانس و … از دیگر امکانات استانبول مال است.

در این مرکز خرید همه جانبه، می‌توانید بهترین لحظات را تجربه کنید و از خریدتان لذت ببرید.

۲۳. موزه مولوی خانه گالاتا؛ سماع خانه

موزه مولوی خانه گالاتا
موزه مولوی خانه گالاتا از مکان های دیدنی استانبول

شاید بتوان گفت جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین مکان، در میان جاهای دیدنی استانبول ، موزه مولوی خانه گالاتا است.

اگر تا به حال چیزی درباره رقص سماع دراویش شنیده‌اید و برای دیدن این رقص و مراسم جذاب آن، ذوق‌زده هستید، باید به موزه مولوی خانه گالاتا یا همان سماع خانه، در استانبول بروید. عصرهای یکشنبه در ساعت ۱۷ عصر، می‌توانید مراسم سماع دراویش را از نزدیک تماشا کنید و از این زیبایی و شکوه شگفت‌زده شوید. ساختمان این موزه خانه، در دو بخش بنا شده است که یک بخش شامل سالن اجرای رقص سما و دیگری شامل سالن موزه می‌شود. در موزه تماشایی مولوی خانه گالاتا، می‌توانید از انواع ادوات موسیقی و لوازم دراویش دیدن کنید که بازدید از  آن‌ها بسیار جذاب است. علاوه‌بر تمامی این جاذبه‌ها، در گوشه‌ای از محوطه صومعه، گورستان فرقه مولویه قرار گرفته که شکل سنگ‌های قبر و اشعار حکاکی فارسی بر روی آن بسیار دیدنی و جالب توجه است.

اگر به ترکیه سفر می‌کنید، بازدید از موزه مولوی خانه گالاتا را در اولویت قرار دهید.

موزه مولوی خانه گالاتا
موزه مولوی خانه گالاتا

۲۴. تپه پیر لوتی استانبول؛ چند دقیقه آرامش بر بالای شهر

اگر در سفر به ترکیه، به دنبال مکانی دنج، بکر و با چشم‌اندازی جذاب می‌گردید، تپه پیر لوتی از بهترین مکان های دیدنی استانبول برای شما به حساب می‌رود. این تپه، در قسمت اروپایی ترکیه قرار گرفته و جزو مرتفع‌ترین مناطق ترکیه حساب می‌شود.

تپه پیر لوتی از جمله جاهای دیدنی استانبول است که به دلیل هوای خوب و مناظر زیبا مورد استقبال و علاقه گردشگران قرار گرفته. بر بالای این تپه، سفره‌خانه‌ای وجود دارد که نشستن در آنجا، نوشیدن یک فنجان چای و تماشای مناظر شگفت انگیز از طبیعت زیبای استانبول، لذت‌بخش‌ترین گردش و خاطره را برایتان به ارمغان می‌آورد.

تپه پیر لوتی استانبول | جاهای دیدنی استانبول
تپه پیر لوتی استانبول | جاهای دیدنی استانبول

جالب است بدانید که تله‌کابین استانبول نیز در این تپه قرار دارد. می‌توانید سوار بر تله‌کابین، از منظره پیش رویتان لذت ببرید و درخشش نور طلایی رنگ خورشید بر روی خلیج شاخ طلایی و تنگه بسفر، دیدنی‌ترین منظره را پیش رویتان تصویر کند.

آرامشی که در تپه پیر لوتی استانبول تجربه خواهید کرد، گوش سپردن به صدای پرندگان و استفاده از هوای خنک و سالم این منطقه، دلیل کافی را برای رفتن به آنجا در اختیارتان می‌گذارد.

۲۵. موزه هنرهای ترکی و اسلامی، گنجینه‌ای عظیم از هنر ترکی

موزه هنرهای ترکی و اسلامی | جاهای دیدنی استانبول
موزه هنرهای ترکی و اسلامی

یکی از جذاب‌ترین موزه‌ها در کل کشور ترکیه برای ما ایرانی‌ها، موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول است. موزه‌ای کم‌نظیر از آثار هنری تمام دوره‌های اسلامی از جمله دوره امویان، عباسیان، سلجوقیان، عثمانیان و ….. آثار گران‌بها و ویژه‌ای در این موزه نگهداری می‌شود. در این موزه می‌توانید دست‌نوشته‌ها و آثار خوشنویسی و کتابت، آثار سنگی، فلزی، نقره‌ای، چوبی و … که هر کدام برای خود نمادی پرارزش از هنر ترکیه‌ است را تماشا کنید. قرآن‌های نفیس، کلید کعبه، لباس‌های سلاطین عثمانی، تاج‌های سلطنتی و … از اشیایی است که برای بسیاری از افراد جذابیت ویژه‌ای دارد. از همه این‌ها که بگذریم، خود ساختمان موزه نیز بسیار پراهمیت است. این ساختمان کاخ یکی از قدرتمندترین وزرای دربار عثمانی بوده است که در سال ۱۵۲۴ ساخته شد. این کاخ وسیع و باشکوه، خود می‌تواند به تنهایی یکی از زیباترین جاهای دیدنی استانبول باشد. پس وقت را تلف نکنید و حتما در سفر به استانبول سری به این موزه دیدنی بزنید.

ساعت کار: ۹ تا ۱۷ به جز دوشنبه‌ها

قیمت بلیط: ۳۵ لیر ترکیه. می‌توانید در این شهر کارت موزه‌ای به مبلغ ۱۸۵ لیر ترکیه تهیه کنید و همه موزه‌ها را بدون پرداخت ورودی ببینید.

آدرس موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول: استانبول، ناجیه فاتح، میدان سلطان احمد

۲۶. قلعه یدیکوله، قصری به قدمت روم باستان

قلعه یدیکوله | جاهای دیدنی استانبول
قلعه یدیکوله | جاهای دیدنی استانبول

اگر اهل ماجراجویی هستید یا تاریخ را دوست دارید، قلعه یدیکوله یکی از جاهای دیدنی استانبول است که برایتان جالب خواهد بود. قلعه‌ای باشکوه در کنار دریای مرمره در محله فاتح استانبول که تاریخی پر فراز و نشیب را از سر گذرانده است. بنای اولیه این قلعه به زمان امپراطوری روم بازمی‌گردد. در اواخر قرن چهارم میلادی، این قلعه ساخته شد و پس از آن در دوران حکومت پرافتخار بیزانس و سپس در دوره عثمانی‌ها به آن بخش‌هایی از جمله برج‌های دیده‌بانی اضافه شد. سرگذشت این قلعه با سرگذشت این دیار گره خورده است. در دوران عثمانی از قلعه یدیکوله به عنوان خزانه‌داری و همین‌طور از برج‌هایش به عنوان سیاه‌چال استفاده می‌کردند. چه زندانیان مشهوری که مدت‌ها به دیوارهای برج‌های این قلعه ذل زده بودند تا زمان اعدامشان فرا رسد. با همه این‌ها، این روزها قلعه یدیکوله مکانی دیدنی است که می‌توانید از پله‌های برج‌هایش بالا بروید و منظره زیبای دریای مرمره را مدت‌ها تماشا کنید و به این فکر کنید که چه روزهایی که بر این قلعه و این جهان گذشته است. از موزه این مجموعه نیز بازدید کنید.

ساعت بازدید: هر روز ۸:۳۰ تا ۱۸

قیمت بلیط: ۵ لیر ترکیه

آدرس قلعه یدیکوله : استانبول، پنج و نیم کیلومتری جنوب غربی منطقه سلطان احمد، قلعه یدیکول. برای رفتن به این منطقه می‌توانید از قطار حومه شهر استفاده کنید.

۲۷. محله ببک، نگینی در کنار تنگه بسفر

محله ببک | جاهای دیدنی استانبول
محله ببک

یکی از زیباترین مناطق استانبول که می‌توانید از آن تنگه بسفر را ساعت‌ها تماشا کنید، محله ببک است. این محله یکی از قدیمی‌ترین محله‌های استانبول است و قدمت آن به قرن‌ها پیش باز می گردد. ببک یکی از جاهای دیدنی استانبول است که می‌توانید یک روز کامل را وقف تماشایش کنید و باز هم خسته نشوید. نه تنها گردشگران، بلکه خود مردم استانبول هم این محله را برای تفریح انتخاب می‌کنند. شما هم می‌توانید صبحانه‌تان را در کافه‌ای رو به دریا، در محله ببک صرف کنید، در کنار دریا قدم بزنید و از ساختمان‌های زیبا و خیابان‌های دیدنی این شهر بازدید کنید. یکی از زیباترین پارک‌های استانبول نیز در این محله قرار دارد که با انواع گیاهان زینتی و پیاده‌راه‌های زیبایش، لحظاتی ناب برایتان می‌سازد. در محله ببک می‌توانید ساختمان زیبای کنسولکری مصر را که متعلق به سال‌های ابتدایی قرن بیستم است تماشا کنید. محله ببک بهترین جایی است که می‌توانید تنگه بسفر را در زیباترین حالت خود تماشا کنید. پس فرصت را از دست ندهید و حداقل یکی از وعده‌های غذایی‌تان را در استانبول، در رستوران‌های درجه یک این محله نوش جان کنید.

ساعت بازدید: شبانه روز

قیمت بلیط: رایگان

آدرس: استانبول، محله ببک

۲۸. میدان هیپودرم، خانه ستون‌های تاریخی استانبول

میدان هیپودرم
میدان هیپودرم

میدان هیپودرم، آت میدانی یا میدان سلطان احمد یکی از باستانی‌ترین جاهای دیدنی استانبول است. این میدان که در زمان امپراطوری بیزانس برای مسابقات اسب‌دوانی و ارابه‌رانی استفاده می‌شد، این روزها هم هنوز آثاری از دوران باشکوه خود را حفظ کرده است. در نزدیکی مسجد ایاصوفیه، میدان هیپودرم را خواهید دید که با سه ستون که هر کدام داستان‌های جاابی از دل تاریخ را از سر گذرانده‌اند جلب توجه می‌کند. در این میدان علاوه بر مسابقات ورزشی و نبرد گلادیاتورها، مراسم مذهبی و سیاسی هم برگزار می‌شده است. یکی از ستون‌های موجود در میدان هیپودرم ستون مارپیچ است که در قرن پنج میلادی به شکل سه مار به هم پیچیده ساخته شده بود اما امروزه چیزی از سر این ستون باقی نمانده است. یکی دیگر از ستون‌ها که قدمت آن به حدود سه هزار و ۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و با خط هیروگلیف بر روی آن چیزهایی نوشته شده است، ستونی چهارگووش به ارتفاع ۲۰ متر است که نوکی هرمی دارد. دیدن این ستون خارق‌العاده و باستانی کلاه از سرتان می‌اندازد. سومین ستون هم که روبروی ستون مصری است، در قرن دهم میلادی ساخته شده است. بقایای میدان هیپودرم بسیار دیدنی است. خوب است وقتی به بازدید از مسجد ایاصوفیه می‌روید، سری هم به ایمن میدان بزنید.

ساعت بازدید: شبانه‌روز

قیمت بلیط: رایگان

آدرس میدان هیپودرم : استانبول، میدان سلطان احمد، بین مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی

۲۹. بازار ادویه، جشن عطرها و طعم‌های خاص

بازار ادویه
بازار ادویه

اگر عاشق آشپزی هستید یا دلتان برای عطرها و طعم‌های جدید می‌رود، بازار ادویه، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استانبول برای شما خواهد بود. بازار ادویه استانبول، یکی از معروف‌ترین بازارهای این شهر است که شما را به دنیایی از عطر و طعم دعوت می‌کند. در سراسر طول سال، بسیاری از سرآشپزان جهان، به بازار ادویه استانبول می‌آیند تا بهترین و باکیفیت‌ترین ادویه را برای غذاهایشان تهیه کنند. شما هم می‌توانید در این بازار قدیمی هر ادویه‌ای که می‌خواهید تهیه کنید. به جز ادویه، این روزها در این بازار انواع شیرینیجات خوشمزه استانبول مثل راحت‌الحلقوم و خوردنی‌های دیگر را نیز می‌توانید بخرید. بازار ادویه پس از بازار بزرگ استانبول، بزرگترین مکان سرپوشیده در این شهر است که قدمت آن به قرن هفدهم میلادی باز می‌گردد. به بازار ادویه بازار مصری‌ها هم می‌گویند چرا که هزینه ساخت این بازار از مالیاتی که مردم مصر می‌پرداخته‌اند تامین شده است. این بازار زیبا، در نزدیکی بسیاری از دیگر دیدنی‌های مهم این شهر است. میدان سلطان احمد، پی گالاتا و مسجد سلیمانیه از این جمله‌اند. خلاصه به بازار ادویه بروید و لذت را با تمام حواس پنجگانه تان حس کنید. اینجا رنگ‌ها، عطرها و طعم‌ها دست به دست یکدیگر می‌دهند تا شما حسی ناب را تجربه کنید.

ساعات بازدید: همه روزهای هفته بجز یکشنبه‌ها ۷ تا ۱۹ . یکشنبه‌ها ۱۰ تا ۱۸

قیمت بلیط: رایگان

آدرس بازار ادویه استانبول : خیابان چیچک بازاری و ینی مسجد

۳۰. ایاصوفیه کوچک، کلیسایی باستانی که به مسجد تبدیل شد

ایاصوفیه کوچک
ایاصوفیه کوچک

مسجد ایاصوفیه کوچک، یکی از جاهای دیدنی استانبول است که می‌تواند ‌برای دوست‌داران تاریخ جذاب باشد. این مسجد در واقع در ابتدا، در قرن ششم میلادی، به عنوان کلیسایی برای امپراطور بیزانس و همسرش ساخته شد. اسم این کلیسا سرجیوس و باکوس بود و با تزئیناتی زیبا بسیار مورد توجه قرار داشت. در سال ۱۵۰۰ این بنا به مسجد تبدیل شد و به اقتضای مسجد بودن در آن تغییراتی ایجاد کردند. گرچه در میان جاهای دیدنی استانبول مساجد زیبا کم نیست اما آرامش خاص، تزئینات زیبا و دیدنی و تاریخ شنیدنی‌اش، مسجد ایاصوفیه کوچک را از دیگر مساجد متمایز می‌کند. هنوز هم در این مسجد، می‌توانید گوشه‌هایی از تزئینات باستانی این بنا را مشاهده کنید. پس وقت را تلف نکنید و به محله فاتح استانبول بروید.

ساعت بازدید: ۹ تا ۱۸ بجز ساعات نماز

قیمت بلیط: رایگان

آدرس مسجد ایاصوفیه کوچک: بخش اروپایی استانبول، محله ایاصوفیه کوچک

۳۱. روستای کانلیکا، نمای زیبایی از استانبول قدیم

روستای کانلیکا | جاهای دیدنی استانبول
روستای کانلیکا | جاهای دیدنی استانبول

روستای کانلیکا، یکی از محله‌های قدیمی شهر استانبول است که هنوز همان رنگ و بوی قدیمی خود را حفظ کرده است و با استانبول قرن ۲۱ یک رنگ نشده. همین هم هست که این محله را که بالاتر از دومین پل بسفر قرار دارد جذاب‌تر می‌کند. می‌توانید عصری دلنشین را به قدم زدم در کوچه پس کوچه‌های این محله قدیمی با خانه‌های چوبی‌اش اختصاص دهید. در خیابان‌ها، مردمی را ببینید که درست مثل قدیم در مغازه‌های کوچک خواروبارفروشی، سلمانی‌ها و سبزی‌فروشی‌هایشان به کار مشغولند. بعد هم به کافه‌های ساحلی در این روستا بروید و از خوردن دسر مخصوصشان لذت ببرید. لبنیات این منطقه از خوشمزگی معروف است و بسیاری از گشدشگران ماست‌های خوشمزه کانلیکا را از این روستا برای سوغات می‌برند.

ساعت بازدید: شبانه،روز

قیمت بلیط: رایگان

آدرس روستای کانلیکا: استانبول، شمال دومین پل بسفر، روستای کانلیکا

۳۲. جنگل بلگراد، یکی از بهترین مکان های دیدنی استانبول برای طبیعت‌گردی

جنگل بلگراد
جنگل بلگراد

بعد از دیدن این همه جاذبه‌های هنری و تاریخی، شاید وقت آن رسیده باشد که کمی هم به طبیعتگردی فکر کنید. درست در ۱۵ کیلومتری شمال غرب استانبول، جنگلی فوق‌العاده و زیبا با درختانی کهن وجود دارد که منظره‌های دل‌نوازش هوش از سرتان می‌برد. جنگل بلگراد با درختان بلوط، شاه بلوط، ممرز و توس شرقی که از دوران باستان به یادگار مانده‌اند، صحنه‌هایی بی‌بدیل از زیبایی‌های طبیعی به وجود می‌آورد. در این جنگل که بیش از پنج هزار هکتار وسعت دارد، می‌توانید گونه‌های جانوری نظیر گراز وحشی، مار، راسو و انواع کم‌نظیری از پرندگان را مشاهده کنید. جنگل بلگراد یکی از زیباترین جاهای دیدنی استانبول در فصل پاییز است چرا که برگریزان پاییزی چهره‌ای رنگارنگ به این هدیه بزرگ خداوند می‌دهند. تابستان‌ها هم، می‌توانید از گرمای کلافه‌کننده استانبول به سایه‌های خنک درختان این جنگل پناه بیاورید. در میان جنگل بلگراد باغ گیاه‌شناسی آتاتورک قرار دارد که با بیش از دو هزار گونه گیاهی فوق‌العاده‌ای که در خود دارد بسیار دیدنی است. در جنگل، برای برپایی پیک‌نیک، محل‌هایی را درست کرده‌اند که می‌توانید از آن استفاده کنید همین طور مسیر پیاده‌روی و وسایل ورزشی در جنگل بلگراد برای اهالی ورزش مناسب است. رانندگی در این جنگل روح‌نواز را نیز نباید از قلم بیندازید.

ساعت بازدید: شبانه‌روز

قیمت بلیط: ورود افراد پیاده رایگان است و ورود هر ماشین ۲۰ لیر می‌شود.

آدرس جنگل بلگراد: ۱۵ کیلومتری شمال غربی استانبول. می‌توانید با ماشین شخصی یا کرایه تاکسی به جنگل بروید. برای استفاده از اتوبوس، در میدان تقسیم، سوار اتوبوس‌های ۴۲ شوید.

۳۳. پارک مینیاتورک، همه جاهای دیدنی استانبول در یک جا

پارک مینیاتورک | جاهای دیدنی استانبول
پارک مینیاتورک | جاهای دیدنی استانبول

حتما دلتان می‌خواهد همه جاهای دیدنی استانبول را ببینید ولی هر جور که حساب می‌کنید برای این کار هفته‌ها زمان لازم است. ناراحت نباشید. ترک‌ها کارتان را راحت کرده‌اند. در پارک مینیاتورک، شما می‌توانید ۵۸ تا از جاذبه‌های دیدنی شهر استانبول را یکحا ببینید. امکان ندارد؟ چرا. در این پارک ماکت‌های بسیار زیبایی که ۲۵ برابر کوچک شده‌اند از آثار دیدنی شهر ساخته شده است. این ماکت‌ها از جنس فایبرگلاس مقاومند و در ساختشان به ریزترین جزئیات آثار تاریخی توجه شده است تا با دیدن هر یک احساس کنید جاذبه اصلی را دیده‌اید. به جز جاذبه‌های استانبول، بسیاری از جاذبه‌های آناتولی و امپراطوری عثمانی که این روزها دیگر جزو قلمرو ترکیه نیست، نیز در این پارک قابل مشاهده است. تعداد این ماکت‌ها به بیش از ۱۲۰ اثر می‌رسد و تعدادشان زیادتر هم خواهد شد. پس می‌توانید در فضای سبز پارک مینیاتورک قدم بزنید، جاذبه‌های دلخواهتان را ببینید، در رستوران‌های خوب پارک غذایی خوشمزه نوش جان کنید، به شهربازی بروید و خلاصه از امکانات درجه یک پارک نهایت لذت را ببرید.

ساعت بازدید: ۹ تا ۱۸

قیمت بلیط:۱۰ لیر

آدرس پارک مینیاتورک: منطقه سوتلوجه، شمال شرقی شاخ طلایی. دسترسی به پارک با اتوبوس‌های عمومی میدان تقسیم هم راحت است.

۳۴. کاخ بیلبربی، میزبان اشرافی چون ملکه فرانسه

کاخ بیلبربی | جاهای دیدنی استانبول
کاخ بیلبربی | جاهای دیدنی استانبول

یکی دیگر از کاخ‌های سلطنتی استانبول، کاخ بیلبربی است که، به دستور سلطان عبدالعزیز، بین سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ ساخته شده است. این کاخ اشرافی در دو طبقه، نمایی بسیار زیبا دارد و به سبک معماری امپراطوری دوم ساخته شده است. در ابتدا از این کاخ باشکوه برای برگزاری مراسمات ویژه و میزبانی از میهمانان خارجی استفاده می‌شده است و سپس به اقامتگاه تابستانه اشراف عثمانی بدل شده. درون کاخ با تزئینات بسیار چشم‌نوازی که تلفیقی از هنر ترکی و اروپایی است زیباتر شده است و گلدان‌های سرامیکی، لوسترهای مجلل و چینی‌های دیدنی به زرق و برق کاخ می‌افزایند. این روزها، کاخ بیلربی به کاخ موزه‌ تبدیل شده است که یکی از بهترین جاهای دیدنی استانبول محسوب می‌شود. کاخ اشراف خوبی به تنگه آبی بسفر نیز دارد. رستوران و کافی‌شاپ کاخ بیلبربی هم می‌تواند عصر دل‌انگیزتان را خوشمزه‌تر کند.

ساعت بازدید: ۹ تا ۱۶ بجز دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها

قیمت بلیط: ۲۰ تا ۴۰ لیر ترکیه

آدرس کاخ بیلبربی: استانبول، اسکودار، محله بیلربی

۳۵. موزه معصومیت، اولین موزه بر اساس رمان

جاهای دیدنی استانبول

برای عاشقان ادبیات و آثار اورهان پاموک چه بهشتی دیدنی‌تر از موزه‌ی معصومیت! موزه‌ معصومیت استانبول اولین موزه در جهان است که بر اساس یک رمان ساخته شده است. موزه معصومیت یا موزه بی‌گناهی موزه‌ای در قلب استانبول است و شرحی کامل از رفتاری وسواس‌گونه برای جمع‌آوری اشیا دارد.

کسانی که خواننده‌ی آثار اروهان پاموک به ویژه رمان معصومیت باشند به‌خوبی درک کاملی از این موزه دارند و با هر بخش و اشیایی که در آن نگه‌داری می‌شود ارتباط برقرار می‌کنند. این موزه توسط شخص پاموک برپا شد.او توانست رویای نوجوانی خود را که سال‌ها در ذهنش پرورش داده بود و در ابتدا رمان از آن صحبت کرده است، به واقعیت تبدیل کند.

در این موزه اشیا روزمره مربوط‌به نیمه دوم قرن بیستم با دقتی ویژه در ویترین‌ها و جعبه‌ها به‌نمایش درآمده است. علاوه بر اینها، پاموک بخش‌های مختلفی از استانبول در زمان‌های متفاوت را هم با نمایش اشیا در موزه، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است.

۳۶. کاپادوکیا، پرواز در شهر بالن‌ها

جاهای دیدنی استانول

کاپادوکیا یکی از زیباترین مناطق گردشگری ترکیه است که هرسال مسافران و گردشگران زیادی برای دیدن زیبایی‌هایش به آن سفر می‌کنند. منطقه‌ای که قدمت زیادی دارد و با شگفتی‌ها و جذابیت‌های خاص خود یکی از چندین شهر سنگی جهان است.

 دره سرخ کاپادوکیا

دره سرخ کاپادوکیا بین دو روستای گورمه و کاوسین قرار دارد و جز جاهای دیدنی استانبول و  زیباترین دره‌هایی است که می‌توانید به آن سفر کنید. صخره‌های این دره به رنگ صورتی،‌ نارنجی و زرد‌اند. در بین صخره‌ها باغ‌‌های سرسبز تاکستان و زمین‌های کشاورزی دیده می‌شود. درون صخره‌ها یک کلیسای قدیمی متعلق‌به عهد بیزانس وجود دارد.

 روستای گورمه

روستای گرومه شبیه به روستای کندوان آذربایجان ایران است. این روستا از خانه‌های سنگی کله‌قندی تشکیل شده که معماری و زیبایی چشم‌نوازی دارند. اکثر بازدیدکنندگانی که به روستای گورمه می‌روند برای دیدن پرواز بالن‌های هوایی رنگینی‌ست که هر روز صبح برفراز روستا به گردش می‌آیند و تصویری رویایی می‌سازند است.

 شهر زیرزمینی کایماکلی

کایماکلی مشهورترین شهر زیرزمینی کاپادوکیا است و قدمت آن به دوره‌ی بیزانس برمی‌گردد. این شهر دستکند زیرزمینی توسط مسیحیان ساخته شده است و برای محفوظ ماندن از حمله‌ی اعراب مجبور شدند مدتی در آن زندگی کنند.

 موزه فضای باز زلو

موزه در ابتدای قرن نهم کاربری صومعه داشته اما به‌خاطر فرسایل و خطر سقوط، ورود به روستا و بازدید از موزه ممنوع شد. بعد از فراهم کردن شرایط ایمنی لازم امروزه در موزه دو کلیسا وجود دارد که امکان بازدید عمومی از آن فراهم است.

‌معبد اسکلی گوموسلر

معبد اسکلی یکی دیگر از جاهای دیدنی استانبول است که در منطقه‌ی کاپادوکیا قرار دارد. این معبد در ده کیلومتری شمار شرق نیجده واقع شده و نقوشی که در آن به چشم می‌خورد متعلق به قرن یازده است.

۳۷. بنای یادبود جمهوری، یادبودی از استقلال

جاهای دیدنی استانبول

در میدان تکسیم که یکی از میدان‌های معروف استانبول است، نمادی از استقلال ترکیه به نام یادبود جمهوری قرار دارد. نمادی ارزشمند و شاخص که در سال ۱۹۸۲ توسط مجسمه‌ساز معروف ایتالیایی «پیترو کانونیکا» ساخته شده. این بنا دوطرفه است. در یک طرف آن مجسمه‌هایی از مصطفی کمال آتاتورک با لباس نظامی در کنار نیروها و سربازان ترک قرار دارد و در طرف دیگر آن تصویر دیگری از آتاتورک را نشان می‌دهد که با لباس شخصی در کنار عصمت ایونو و فوضی پاشا، همچون رهبری مقتدر و پیروز ایستاده است.
اهمیت این یادبود برای مردم ترکیه و اهالی شهر استانبول بسیار زیاد است و در روزملی جشن جمهوریت با هدیه تاج گل و گل به پای این یادبود این روز را گرامی می‌دارند.

۳۸. آبراهه والنس، آبراهی از روم تا ترکیه

جاهای دیدنی استانبول

آبراهه و آب‌گذر والنس در سال ۳۶۸ میلادی ساخته شد و در دل شهر استانبول و نزدیک مسجد سلطان احمد قرار گرفته است. در زمان باستان از این آبراهه برای آبرسانی به قسطنطنیه (استانبول امروزی) ‌استفاده می‎شده است و تا زمان حکومت عثمانیان نیز کاربرد داشته است.  معماری اصلی ابراهه والنس از آجر و سنگ تراش خورده است که متناسب با معماری همان زمان انتخاب و بنا شده. طول آبراهه ۹۷۱، عرض آن ۸ متر و ارتفاعی برابر با ۳۰ متر دارد. نام این آب گذر را به افتخار امپراطوری روم آن زمان، ‌والنس گذاشته شده است.

۳۹. پارک امیرگان، معروف‌ترین پارک استانبول

جاهای دیدنی استانبول

معروف‌ترین پارک استانبول پارک امیرگان است. پارکی که سرشار از آرامش و طبیعتی مثا‌ل‎زدنی است و در بخش اروپایی استانبول قرار دارد. گل‌گاری‌ها و درختان زیبای این پارک باعث شده تا در بین جاهای دیدنی استانبول محبوبیت زیادی کسب کند.
پارک امیرگان در زمان‌های مختلف محل برگزاری جشن‌‌ها و جشنواره‌های مختلف است که در آن تاریخ‌ها بسیار دیدنی و زیباست.

۴۰. محله بالات،‌ پیاده‌روی در قلب تاریخ

جاهای دیدنی استانبول

در منطقه‌ی فاتیح یکی از محله‎های قدیمی استانبول وجود دارد. این محله به‌خاطر ساختمان‌ها زیبا و رنگین‌اش حسابی معروف شده است. محله‌ی بالات در محدوده‌ی شهر قدیم و در ساحل غربی شاخ طلایی استانبول واقع شده. زمانی این محله محل سکونت یونانی‌ها و یهودی‌های ساکن ترکیه بوده است. قدم‌زدن در خیابان‌ها و کوچه‌های نمگ و باریک که مملو از رنگ و زیبایی‌اند شما را برای مدتی از لحظه‌ی اکنون جدا می‌کند و به دل تاریخ می‌برد. زندگی در این محله هنوز رنگ‌وبوی گذشته‌ی خود را دارد و طراوات و شادابی‌اش درست به‌اندازه‌ی همان روزها تازه و ملموس است.

۴۱. منطقه سرابورنو

برای آشنایی با جاهای دیدنی استانبول، لازم نیست که حتماً فقط به یک جاذبه خاص در یک منطقه شهر سر بزنید. گاهی حضور و قدم‌زدن در یک منطقه می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. منطقه سرابورنو دقیقاً یکی از همین مناطق به حساب می‌آید. مناطقی که حتی پرسه‌زدن در آن برای گردشگران لذت‌بخش و دوست‌داشتنی است. این منطقه دریای مرمر را از ناحیه گلدن هورن جدا می‌کند. در منطقه سرابورنو می‌توانید شاهد آثار تاریخی مهم و زیبایی همانند پارک گلخانه و کاخ توپکاپی باشد. پس اگر از کاخ توپکاپی بازدید کردید، فرصت را مغتنم بشمارید و سری به بخش‌های دیگر این منطقه بزنید. بد نیست بدانید در این منطقه آثاری از عصر نوسنگی یافت شده است. قدمت این آثار به حدود ۶،۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. پس سرابورنو را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین مناطق آسیا دانست.

آدرس: استانبول، فاتح، سرابورنو

۴۲. آکواریوم سی لایف استانبول

احداث آکواریوم‌های بزرگ در شهرهای مختلف توریستی جهان بسیار مرسوم شده است. حتی در ایران نیز می‌توانیم شاهد حضور آکواریوم اصفهان یا آکواریوم انزلی با طراحی بسیار خاص و منحصر‌به‌فرد باشیم. پس از آکواریوم بزرگ دبی، آکواریوم سی لایف استانبول یکی از زیباترین آکواریوم‌های آسیا و دنیا به حساب می‌آید. این آکواریوم در یکی از معروف‌ترین و بزرگترین مراکز خرید استانبول واقع شده است. به همین خاطر می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و پس از گشت‌و‌گذار در مرکز خرید، به آکواریوم سی لایف استانبول نیز مراجعه نمایید.

این آکواریوم دارای تونلی با ۸۳متر طول است که بلندترین تونل در اروپا و پنجمین تونل آکواریمی در دنیا به حساب می‌آید. در این آکواریوم بیش از ۴۷ مخزن مختلف وجود دارد که در آن‌ها ۱۵هزار موجود دریایی از ۲۱ منطقه جهان به نمایش گذاشته شده است. مهم‌ترین مشخصه این آکواریوم، موضوعی بودن آن است. این یعنی در هر بخش آکواریوم می‌توانید شاهد موجودات دریایی مخصوص به یک منطقه خاص جغرافیایی باشید. به این ترتیب با قدم‌زدن درون آکواریوم، احساس می‌کنید در یک سفر دریایی کروز حضور دارید.

آدرس: Kocatepe Mah. Pasa Cad | Forum Istanbul, No: 5/5, Istanbul 34045, Turkey

۴۳. کلیسا ایا ایرنه

کلیسا ایا ایرنه یکی دیگر از جاهای دیدنی استانبول است که آن را با نام موزه ایا ایرنه نیز می‌شناسند. این کلیسای زیبا در محله سلطان محمد قرار دارد. پس اگر قصد بازدید از یکی از جاهای دیدنی این محله را دارید، یک تیر و چند نشان بزنید و بازدید از کلیسا ایا ایرنه را نیز در لیست خود قرار دهید. این بنا اولین کلیسایی است که در شهر باستانی قسطنطنیه بنا کردند.

تا پیش از ساخت ایاصوفیه، این کلیسا مرکز اصلی مسیحیت در این شهر به حساب می‌آمد. قدمت کلیسا ایا ایرنه به حدود ۱،۶۰۰ سال پیش باز می‌گردد. متأسفانه این کلیسا یک بار در قرن هشتم و یک بار در قرن پنجم میلادی آسیب بسیاری را متحمل شد. البته خوشبختانه هر بار آن را از روز اول بازسازی کردند. در حال حاضر این کلیسا به یک موزه جهت معرفی انواع سازهای کلاسیک تبدیل شده است. همچنین همه‌ساله چندین و چند فستیوال بین‌المللی موسیقی در این مکان برگزار می‌شود.

آدرس: Sultanahmet Meydani Topkapi Sarayi 1. Avlusu | Sultanahmet, Fatih, Istanbul 34122, Turkey

۴۴. موزه ماشین های کلاسیک اورال آتامان

اگر به خودروهای کلاسیک دقت کنید، متوجه می‌شویم که انگار صنعت خودروسازی جهان رو به افول است! انگار که خودروهای کلاسیک بیشتر از یک خودرو، یک اثر هنری بودند که از تماشای آن‌ها هنوز هم لذت می‌بریم. خودرو‌های کلاسیک را هنوز هم گروه‌های متخصص همانند روز اول بازسازی می‌کنند. این نوع خودروها قیمت بسیاری دارند و فقط آن‌ها را در موزه‌های بزرگ به نمایش در می‌آورند. موزه ماشین‌های کلاسیک اورال آتامان یکی دیگر از جاهای دیدنی استانبول محسوب می‌شود که مخصوص عاشقان خودروهای کلاسیک است. این موزه ۲هزار مترمربع وسعت دارد و یک موزه خصوصی به حساب می‌آید. در این موزه بیش از ۶۰ خودرو باری، خودرو سواری و انواع موتورسیکلت به نمایش گذاشته شده است. اکثر خودروهای این موزه به سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۷۰ تعلق دارند.

آدرس:Ferahevler Mah. Nuri Pasa Cad. No:81 | Tarabya, Istanbul 34457, Turkey

۴۵. پارک گلخانه استانبول

پارک گلخانه استانبول یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر زیبا به حساب می‌آید. این پارک یکی از بزرگترین و وسیع‌ترین پارک‌ها و جاهای دیدنی استانبول به حساب می‌آید. پارک گلخانه در نزدیکی کاخ توپکاپی قرار دارد. متأسفانه بسیاری از گردشگران بعد بازدید از توپکاپی، از تماشای این پارک بی‌نصیب می‌مانند. پس شما حتماً بازدید از پارک گلخانه استانبول را بعد بازدید از توپکاپی در برنامه خود قرار دهید. ورودی جنوبی این پارک، یکی از بزرگ‌ترین درواز‌های کاخ است. بد نیست بدانید تا پیش از سال ۱۹۱۲، فقط افراد سلطنتی امکان استفاده از این پارک را داشتند. پس از سال ۱۹۱۲، شهرداری استانبول بازدید از این پارک را برای عموم مردم آزاد کرد. در این پارک امکان استفاده از بخش‌های تفریحی، زمین بازی کودکان و چند قهوه‌خانه سنتی ترکی وجود دارد. همچنین مجسمه آتاتورک که در سال ۱۹۲۶ نصب شده است، یکی از جاذبه‌های آن به حساب می‌آید.

آدرس: Alemdar Mah. Alemdar Cad. Eminonu/Cagaloglu, Fatih, Istanbul 34122, Turkey

۴۶. جزیره بیوک آدا

جزیره بیوک آدا یکی از زیباترین جزایرتاستانبول است. همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، این جزیره یکی از جزایر پرنس محسوب می‌شود. جالب است بدانید که هیچ خودرویی در این جزیره تردد نمی‌کند. همین موضوع جزیره بیوک آدا را به یکی از خاص‌ترین جزایر در تمام دنیا تبدیل می‌کند. در اینجا می‌توانید از دود و آلودگی دور بمانید. جزیره بیوک آدا جایی است که دیگر صدای بوق و موتور ماشین به گوش نمی‌رسد. برای بازدید از این جزیره باید از اسکله‌های معروف استانبول همراه با کشتی به سمت مجموعه جزایر پرنس حرکت کنید.

فقط طبیعت این جزیره مورد توجه گردگشران نیست. بلکه در کنار آرامش و زیبایی طبیعی آن، می‌توانید از ساختمان‌هایی قدیمی دیدن کنید. ساختمان‌هایی که یادگار دوران امپراتوری بیزانس و عثمانی هستند. این ساختمان‌ها قدمت جزیره را نشان می‌دهند. ساخت نخسین قصر در جزیره بیوک آدا به دوران پادشاهی جوستین دوم باز می‌گردد. او یکی از پادشاهان امپراتوری بیزانس بود. قدمت این قصد به سال ۵۶۹ پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. پس می‌توان گفت که این جزیره حدود ۲،۵۰۰ سال قدمت دارد. پس قدمت آن هم دوره با هخامنشیان است. معماری ابنیه تاریخی این جزیره بسیار خاص و مثال‌زدنی است و سوژه مناسبی برای عکاسی محسوب می‌شود.

آدرس: Buyukada, Prince Islands/Istanbul, Turkey

۴۷. چشمه سلطان احمد سوم

چشمه سلطان احمد سوم از جمله جاهای دیدنی خاص ترکیه و استانبول است. زمانی که صحبت از جاهای دیدنی استانبول باشد، اکثر ما با نام انواع مساجد و کلیساها یا بازارهای سنتی رو‌به‌رو می‌شویم؛ اما کمتر کسی چشمه سلطان احمد سوم را به شما معرفی می‌کند. چشمه سلطان احمد سوم در مقابل درب باب همایون کاخ زیبای توپکاپی قرار دارد. برای بازدید از این بنای تماشایی، باید خودتان را به مسجد سلطان احمد برسانید. این بنا را به سبک معماری روکوی ترکی طراحی کرده‌اد.

بر اساس اسناد تاریخی، احمد آقا، یکی از معمارهای برجسته ترکیه، چشمه سلطان احمد سوم را به دستور مستقیم سلطان احمد سوم در سال ۱۷۲۸ میلادی بنا کرده است. احمد سوم از پادشاهان امپراتوری بزرگ عثمانی بود. محل ساخت این چشمه، قبلاً یک چشمه بیزانسی بود که آن را با نام پیرایتون می‌شناختند. معماری از چشمه بسیار بی‌نظیر و چشم‌نواز است. قطعاً با تماشای چشمه سلطان احمد سوم به یاد ظرافتت معماری ایرانی خواهید افتاد. البته تأثیر فرهنگی بین ایران و ترکیه کاملاً مشهود است. خوشبختانه این چشمه به‌خوبی از گزند زوال تاریخ در امان مانده و به همین خاطر سوژه بسیار عالی برای عکاسی محسوب می‌شود.

آدرس: Uskudar Meydani | Uskudar Merkez, Uskudar, Istanbul, Turkey

۴۸. بازار بشیکتاش استانبول

بشیکتاش یکی از معروف‌ترین محله‌های استانبول است. بسیاری از خانه‌های ویلایی و زیبا در این منطقه قرار دارند. بسیاری از گردشگران نیز برای آب‌وهوای بسیار عالی، سری به بشیکتاش می‌زنند. اگر به بشیکتاش بیایید، می‌توانید شاهد مناظر بسیار زیبایی از تنگه بسفر باشید. همچنین چندین و چند کافه و سفره‌خانه سنتی در این محله حضور دارند که پاتوقی دنج برای استراحت گردشگران هستند. حال باید بدانید که در میان این خانه‌های لوکس و ویلایی زیبا، یک بازار هفتگی در روزهای شنبه در بشیکتاش برگزار می‌شود. مردم محلی به این بازار جومارتسی یعنی شنبه بازار می‌گویند.

بازار بشیکتاش از جمله جاهای دیدنی استانبول محسوب می‌شود. این بازار ظاهری بسیار خاص و دوست‌داشتنی دارد. در این بازار می‌توانید از شیر مرغ تا جا آدمیزاد را پیدا کنید. بازار بشیکتاش بیشتر مخصوص مردم محلی است. همین موضوع بازدید از بازار را برای گردشگران سیار جذاب می‌کند. اگر به خرید انواع محصولات ارگانیک، شیرین‌های سنتی، غذاهای محلی و صنایع‌دستی مردم ترکیه از دل خود استانبول علاقه‌مند هستید، بشیکتاش برای شما بهترین مکان خواهد بود. به یاد داشته باشید که این بازار فقط در روزهای شنبه برگزار می‌شود.

آدرس: TÜRKALI MAHALLESI, NÜZHETIYE CD. NO:66, 34357 BEŞIKTAŞ/ŞIŞLI/İSTANBUL, TURKEY

۴۹. منطقه باکرکوی

قطعاً تا به اینجا مقاله این موضوع را متوجه شده‌اید که گاهی یک منطقه را می‌توان جزو جاهای دیدنی استانبول دانست. در حقیقت گاهی جاذبه‌های دیدنی یک منطقه آنقدر متنوع و دوست‌داشتنی هستند که بهتر است یک کوله‌پشتی و یک جفت کفش مخصوص پیاده‌روی بردارید و به دل خیابان بزنید. باکرکوی یکی از قدیمی‌ترین مناطق در تمام استانبول به حساب می‌آید. باکرکوی در بخش اروپایی قرار دارد. باکرکوی در حقیقت نه یک بخش تفریحی یا اقتصادی، بلکه یک بخشی مسکونی بسیار پیشرفته محسوب می‌شود. این محله جزو محلات اعیان نشین در استانبول به شمار می‌رود.

در این منطقه می‌توانید شاهد انواع مراکز خرید بسیار لوکس و بزرگ باشید. خرید در این مراکز خرید شاید گران باشد؛ اما به خاطره‌ای خاص و فراموش‌نشدنی تبدیل می‌شود. این منطقه دارای یک میدان اسب‌سواری بسیار بزرگ و قدیمی است. این پیست یکی از مهم‌ترین پیست‌های اسب‌سواری در تمام ترکیه به حساب می‌آید. همچنین می‌توانید سری به فانوس دریای بشیل گوی بزنید که یکی از جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌رود. عمارت دریایی فلوریا آتاتورک و همچنین موزه هوانوردی استانبول نیز در همین منطقه قرار دارند. پس بد نیست که کمی در باکرکوی وقت‌گذرانی کنید.

آدرس: باکرکوی

۵۰. آنادولو کاوایی

آنادولو کاوایی یکی دیگر از جاهای دیدنی استانبول است. آنادولو کاوایی در بالای سواحل آسیایی قرار دارد. این منطقه جزو سکونتگاه‌های گشتی‌های تنگه بسفر محسوب می‌شود. آنادولو کاوایی حقیقت یک دهکده کوچک ماهیگیری است. قدمت این دهکده به صدها سال پیش باز می‌گردد. شاید تصور کنید برای آنکه بتوانید تجربه خاصی از سفرتان به استانبول داشته باشید، باید فقط سری به محله‌های گران‌قیمت و مناطق تجاری بزنید. این در حالی است که بازدید از آنادولو کاوایی به یکی از خاص‌ترین بخش‌های سفر شما تبدیل خواهد شد.

آنادولو کاوایی یک دهکده بسیار کوچک است. بازدید از این دهکده شاید شما را به یاد فیلم‌های کلاسیک قدیمی بیاندازد. جالب اینجاست که زندگی در یک دهکده در کشوری اروپایی، به این شکل آرام و بی‌دغدغه باشد. انگار نه انگار که در این کشور تجارت‌های میلیونی انجام می‌شود. آنادولو کاوایی پر از رستوران، استندهای چوبی بستنی‌فروشی و کلوچه‌فروشی است. رستوران‌ها غذاهای دریایی تازه سرو می‌کنند که طعم بی‌نظیری دارند. آرامش در این دهکده موج می‌زند. می‌توانید در این دهکده قدم بزنید و یک وعده غذایی را نوش جان کنید. همچنین گرفتن عکس در این منطقه می‌تواند بسیار جذاب و خاطره‌انگیز باشد. پس حتماً سری به آنادولو کاوایی بزنید.

آدرس: Anadolu KavagI, Istanbul, Turkey

۵۱. موزه مادام توسو استانبول

موزه مادام توسو استانبول از جمله خاص‌ترین جاهای دیدنی استانبول است. مادام توسو یک برند زنجیره‌ای در بین موزه‌های جهان محسوب می‌شود. این برند در سراسر دنیا شعب مختلفی دارد. در اکثر شهرهای بزرگ و توریستی دنیا می‌توانید یکی از شعب این موزه را پیدا کنید. جالب است بدانید که از افتتاح اولین شعبه این موزه، حدود ۲۵۰ سال می‌گذرد. موزه مادام توسو موزه مجسمه‌های مومی است. البته نباید انتظار مجسمه‌های تاریخی را داشته باشید.

در اصل از سلبریتی‌ها و افراد مشهور، مجسمه‌های مومی ساخته می‌شود و در این موزه قرار می‌دهند. در موزه مادام توسو استانبول نیز حدود ۶۰ مجسمه مومی از شخصیت‌های معروف تاریخی، فرهنگی، ورزشی، هنری، سیاسی، علمی و … تاریخ و جهان وجود دارد. بسیاری از گردشگران کنار این مجسمه‌های می‌ایستند و عکس یادگاری می‌گیرند. این مجسمه‌ها بسیار واقعی هستند. به همین خاطر می‌توانید تصاویر یادگاری بسیار خاصی را بگیرید. گاهی برخی سلبریتی‌های معروف که مجسمه آن‌ها در این موزه قرار دارد نیز به موزه مادام توسو استانبول سر می‌زنند. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید با یکی از این سلبریتی‌های معروف رو‌به‌رو شوید و کلی سفری خاطره‌انگیز و خاصی را داشته باشید.

آدرس: GRAND PERA AVM, ISTANBUL 34440, TURKEY

۵۲. ارک ییلدیز

اگر فکر می‌کنید که پارک ییلدیز یک پارک معمولی است، سخت در اشتباه هستید. پارک ییلدیز جزو باغ‌های سلطنتی محسوب می‌شود. این پارک یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های استانبول است. همچنین آن را در لیست بزرگترین پارک‌های استانبول نیز قرار می‌دهند. هم ساله هزاران نفر گردشگر از پارک ییلدیز دیدن می‌کنند. پارک ییلدیز در اصل زمانی بخشی از کاخ ییلدیز بود. در دوران سلطنت سلطان عبدالحمید دوم، این پار را با دیوارهای بلند محصور کرده‌اند و بخشی از کاخ به حساب می‌آمد. حالا این باغ سلطنتی به پارک عمومی بسیار زیبا و دوست‌داشتنی تبدیل شده است.

شاید باورتان نشود؛ اما این پارک که ظاهری ساده دارد، شاهد حضور پادشاهان بسیاری بوده است. حتی هنوز هم در این پارک می‌توانید از ابنیه تاریخی و بقایای کاخ‌های قدیمی دیدن کنید. پارک ییلدیز در خیابان پالانگا قرار دارد. دسترسی به این پارک بسیار ساده است. شما می‌توانید برای وقت‌گذرانی و استراحت سری به پارک ییلدیز بزنید. هوای این پارک حتی در تابستان هم مناسب است. پارک ییلدیز برای پیک‌نیک و اتراق موقت جان می‌دهد. حتی مردم ترکیه گاهی برای خوردن صبحانه یا پیک‌نیک‌های خانوادگی به پارک ییلدیز می‌آیند. بازدید از این باغ سلطنتی قدیمی را حتماً در برنامه سفرتان قرار دهید.

آدرس: Ciragan Cad. | Besiktas, Istanbul, Turkey

۵۳. موزه فرش استانبول

اگر سری به بازارهای سنتی و قدیمی استانبول بزنید، حتماً با فرش‌های سنتی و قدیمی رو‌به‌رو می‌شوید که از نظر بافت و طرح شباهت بسیاری به فرش‌های ایرانی دارند. خب طبیعی است که فرهنگ دو کشور همسایه روی هم تأثیر گذاشته باشند. فرش‌های ترکیه از نظر طرح شباهت بسیاری به فرش‌های دستبافت ایرانی دارند. البته باید بدانید که طرح‌های ایرانی دارای اصالت خاصی هستند که در طرح و نقشه به‌راحتی می‌توان متوجه شد. با این حال فرش‌های دستبافت ترکیه نیز بسیار زیبا و خاص هستند.

برای تماشای طرح فرش‌های سنتی ترکیه و مقایسه این طرح‌ها با فرش‌های ایرانی، بد نیست به موزه فرش استانبول سر بزنید. با توجه به اینکه ما ایرانیان در زمینه بافت فرش بسیار خبره و کارآزموده هستیم، بازدید از نمونه فرش‌های سنتی ترکیه می‌تواند برایمان بسیار جذاب باشد. این موزه شامل گنجینه‌ای بسیار ارزشمند از چهار هزار اثر هنری ترکی مربوط به فرش است. در این میان می‌توان به آثار قرن ۱۶ تا ۱۹ میلادی اشاره کرد. برخی آثار این موزه آنقدر ارزشمند هستند که نمی‌توان روی آن‌ها قیمت گذاشت. پس حتماً در سفر به استانبول از این موزه تماشایی و خاص دیدن کنید.

آدرس: Cankurtaran Mah. BabI Humayun Caddesi Soguk cesme sok., Istanbul, Turkey

۵۴. موزه نیروی دریایی استانبول

همان طور که می‌دانید، ترکیه به دریای سیاه و دریای مرمر راه دارد. تنگه بفسر نیز مرزی بین قاره آسیا و اروپا محسوب می‌شود. به همین خاطر کشتی‌های بسیاری از تنگه بسفر عبور می‌کنند. این موضوع باعث شده تا از گذشته تا به امروز، ترکیه به فکر نیروی دریایی قدرتمند باشد. بسیاری از کشورها در گذشته از طریق مسیر دریایی به دولت عثمانی حمله می‌کردند. از طرفی دولت عثمانی همواره به‌دنبال یک سیستم نظارتی بسیار قدرتمند بر تنگه بسفر بود. تمامی این‌ها دست به دست هم دادند تا نیروی دریایی عثمانی شکل بگیرد.

با توجه به اهمیت نیروی دریایی استانبول، موزه‌ای را در محله بشیکتاش با همین نام افتتاح کردند. بد نیست بدانید که قدمت این موزه تاریخی به حدود ۱۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در این موزه از بیش از ۴هزار اثر تاریخی نگهداری می‌شود. موزه نیروی دریایی بزرگترین موزه در استانول برای نشان دادن صنعت دریانوردی دولت عثمانی به گردشگران است. ساختمان موزه را به تازگی بازسازی کرده‌اند و ظاهری زیبا و امروزی به آن داده‌اند. بازدید از این موزه می‌تواند برای شما بسیار هیجان‌انگیز باشد. همچنین می‌توانید از گیفت‌شاپ، انواع سوغات استانبول را برای عزیزان خود تهیه کنید.

آدرس: Dolmabahce Palace | Besiktas, Istanbul, Turkey

۵۵. بازار آراستا

بازارهای سنتی شهرهای قدیمی همانند استانبول همیشه دیدنی هستند. اصلاً نمی‌توان به شهرهای تاریخی با چند هزار سال قدمت و فرهنگ سفر کرد و سری به تمامی بازارهای سنتی آن نزد. بازارهای بسیاری در استانبول وجود دارند. از بازار روز بشیکتاش تا بازار ادویه و بازار بزرگ استانبول، همه آن‌ها دیدنی و تماشایی هستند. خب درباره این بازارها هم به‌صورت کامل صحبت کردیم. این بازارها همیشه شلوغ و پرتردد هستند. در حالی که برخی بازارها را همانند بازار آراستا را گردشگران کمتری می‌شناسند و بیشتر پاتوق مردم محلی است.

بازار آراستا در منطقه سلطان احمد و بافت قدیمی استانبول قرار دارد. بازار آراستا درست پشت مسجد آبی و کنار موزه موزاییک واقع شده است. پس چه بهتر! می‌توانید یک تیر و چند نشان بزنید. بهتر است برنامه بازدید از محله سلطان احمد را در یک روز قرار دهید و به‌صورت فشرده از تمامی جاهای دیدنی استانبول در این منطقه دیدن کنید. بازار آراستا برای خرید انواع صنایع‌دستی و سوغات استانبول جان می‌دهد. جالب است بدانید که قدمت این بازار به قرن ۱۷ میلادی، یعنی حدود ۴۰۰ سال پیش باز می‌گردد! البته بارها آن‌ را بازسازی کرده‌اند.

آدرس: استانبول، محله سلطان احمد

۵۶.موزه موزاییک

موزه‌های مختلفی در استانبول وجود دارند که بازدید از هر کدام می‌تواند تجربه خاصی برای شما باشد. موزه موزاییک یکی از خاص‌ترین موزه‌‌های استانبول به حساب می‌آید. همان طور که می‌دانید استانبول نیز همانند ایران دارای تمدن قدیمی و بزرگی است. سرامیک قدمت تاریخی بسیاری دارد. در گذشته برای تزئین سازه‌ها از موزاییک استفاده می‌کردند. در این موزه می‌توانید شاهد موزاییک‌های ارزشمند و قدیمی باشید. اکثر این موازییک‌ها بیش از صدها سال قدمت دارند. نقوشی که روی این موزاییک‌ها به چشم می‌خورند، بسیار زیبا و خاص هستند. اگر به بازدید از اجسام تاریخی علاقه‌مند هستید، موزه موزاییک برای شما بهترین گزینه محسوب می‌شود. البته که می‌توانید با مقایسه بین موازییک‌های ایرانی و موزاییک‌های این موزه، به تفاوت فرهنگی بین این دو کشور پی ببرید و همین موضوع بسیار جذاب خواهد بود.

آدرس: Torun Sok., Istanbul, Turkey

شماره تماس: ۹۰۴۴۴۶۸۹۳


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های استانبول کلیک کنید.


سوالات پرتکرار در مورد جاهای دیدنی استانبول

جاهای دیدنی استانبول نزدیک میدان تکسیم کدامند؟

خیابان استقلال ، بنای یادبود جمهوری ، برج گالاتا ، موزه مادام توسو ، موزه پرا

معروف ترین جاهای دیدنی استانبول کدامند؟

مسجد ایاصوفیه ، مسجد سلطان احمد ، کاخ دلما باغچه ، تنگه بسفر ، برج دختر ، جزیره بویوک آدا