غذاهای سنتی هر شهر با توجه به آب‌وهوا، پوشش گیاهی و… متفاوت هستند. صنایع دستی، جاذبه‌های گردشگری، پل‌ها، هتل‌ها و جاهای دیدنی اهواز، تنها ویژگی‌های این شهر نیستند. در بین خوش‌خوراک‌‎ها، غذاهای سنتی اهواز طرفدارهای بسیاری دارد. در اهواز بیش از صد نوع غذا پخته می‌شود که بیش‌ترشان با توجه به ذائقه‌ی مردم محلی، طعمی تند دارند. از بین تنوع رنگ‌ووارنگ غذاهای سنتی اهواز، غذاهایی مثل «قلیه ماهی»، «سمبوسه»، «میگو پلو»، «ماهی صبور تنوری»، «فلافل»، «آش ارده»، «پاکوره»، «حمیس توله»، «رنگینک»، «امگشت» و «نافله» محبوبیت فراوانی دارند. با سفرزون برای آشنایی با این غذاهای سنتی اهواز همراه باشید.

saadatrent

قلیه ماهی، از محبوب‌ترین غذاهای سنتی اهواز

غذاهای سنتی اهواز | از معروف‌ترین غذاهای سنتی جنوب
غذاهای سنتی اهواز | از معروف‌ترین غذاهای سنتی جنوب

قلیه ماهی یکی از مشهورترین غذاهای سنتی اهواز و استان خوزستان است که معمولاً به‌صورت خورش در کنار پلو سرو می‌شود. به‌دلیل نزدیکی استان خوزستان به خلیج فارس و رواج صید ماهی، غذاهای فوق‌العاده‌ای با استفاده از این ماده‌ی غذایی ارزشمند درست می‌شوند که یکی از آن‌ها قلیه ماهی‌ست. تمبر هندی، سبزی‌های مخصوص قلیه و ادویه‌‌ها به‌خصوص فلفل، پای ثابت غذاهای جنوبی، مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا هستند.

امگشت

امگشت، غذای کم‌تر شناخته شده‌ی اهواز
امگشت، غذای کم‌تر شناخته شده‌ی اهواز

امگشت از دیگر غذاهای سنتی اهواز است که بیش‌تر در میان اعراب شهر رواج دارد و از بهترین نوع ماهی تن، یعنی ماهی کباب، در پختش استفاده می‌شود. ماهی نمک سود شده، پیاز، سیر و ادویه‌های مخصوص، مواد اولیه‌ی این غذای خوشمزه هستند. این غذای خوشمزه را کنار پلو نوش جان کنید.

نافله

نافله | پیش‌غذایی گرم و فرح‌بخش
نافله | پیش‌غذایی گرم و فرح‌بخش

این غذا متفاوت‌ترین طعم را در بین غذاهای سنتی اهواز دارد. شکر و سرکه در این غذا، طعمی ملس ایجاد می‌کند. گوشت، پیاز، آرد نخودچی و ادویه‌های مخصوص، مواد اولیه‌ی این غذا هستند. نافله شبیه «کباب شامی»‌ست، اما مانند «دونات» دایره‌ای و توخالی‌ست.

ماهی صبور تنوری

ماهی صبور تنوری، یک کباب درجه‌یک اهوازی
ماهی صبور تنوری، یک کباب درجه‌یک اهوازی

با توجه به مصرف بالای ماهی در جنوب، غذاهای سنتی اهواز با متنوع‌ترین ماهی‌ها تهیه می‌شوند؛ ماهی صبور تنوری یکی از آن‌هاست. ماهی با ترکیبی از سبزی‌های مخصوص، سیر، تمبر هندی و ادویه‌ پر و سپس کباب می‌شود که در اصطلاح محلی به آن «حشو» می‌گویند. طعم این ماهی کباب فوق‌العاده‌ست. این غذا را با پلو یا به‌صورت خوراک میل کنید.

پاکوره یا پاکورا

پاکوره | ترد و تند
پاکوره | ترد و تند

پاکورا در اصل یک غذای هندی است که پختش در استان خوزستان، به‌خصوص اهواز رواج دارد. به‌دلیل این که از قدیم، اهوازی‌ها این غذا را می‌پختند، یکی از غذاهای محلی‌شان به‌حساب می‌آید. این غذا نوعی «کوکو»‌ست که از آرد نخود، تخم مرغ، تره و ادویه‌‌های مخصوص تهیه می‌شود.

آش ارده

آش ارده | آش مخصوص جنوب
آش ارده | آش مخصوص جنوب

برخلاف اسم این غذا، خبری از ظاهر آبکی و مخلفات آش نیست. آش ارده نوعی پلو است که برنج، ماش، شیره‌ی خرما و ارده‌ی کنجد در پختش استفاده می‌شوند. این غذا در شهر «دزفول» بسیار محبوب است؛ غذایی که نامش هیچ شباهتی به خودش ندارد. سبزی‌خوردن پای ثابت سفره‌ی اهوازی‌ها، هنگام خوردن این غذاست؛ ترکیب طعمش با آش ارده بی‌نظیر است.

فلافل

فلافل | غذایی همه‌ی ما یک‌بار آن را امتحان کردیم
فلافل | غذایی همه‌ی ما یک‌بار آن را امتحان کردیم

ماده اصلی این غذا «نخود» است که جایگزین مناسبی برای پروتئین گوشت قرمز است. نخود، سیر، سیب زمینی، تخم مرغ، سرکه، جعفری، آرد لپه و ادویه‌های مخصوص، مواد اولیه‌ی این غذای خوشمزه‌اند. این غذا به قدری محبوب است که در بیش‌تر شهرهای ایران، از جمله خیابان‌های تهران، به‌راحتی پیدا می‌شود.

سمبوسه

سمبوسه
سمبوسه

این غذا هم از معروف‌‌ترین غذاهای سنتی اهواز و جنوب ایران است که از گوشت چرخ‌کرده، سیب زمینی، گشنیز و ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود. این غذا از پر طرفدارترین غذاهای جنوبی‌ست که طعم تند فلفل مزه‌ی اصلی‌اش است. تندی این غذا با سلیقه‌ی بسیاری از ایرانی‌ها جور است.

رنگینک

غذاهای محلی اهواز | رنگینک
غذاهای محلی اهواز | رنگینک

رنگینک یک دسر محلی و سنتی‌ست که به‌روش‌های مختلف تهیه می‌شود. خرما، گردو، آرد و روغن مواد اولیه‌ی تهیه این دسر لذیذ هستند که اغلب به‌عنوان وعده‌ای غذایی در «ماه مبارک رمضان» سر سفره‌ی اهوازی‌هاست.

محلبیه

محلبیه | دسر لذیذ جنوبی‌ها
محلبیه | دسر لذیذ جنوبی‌ها

این دسر لذیذ و خوشمزه اغلب توسط اعراب استان خوزستان و اهواز تهیه می‌شود. نشاسته‌ی ذرت، شکر و خامه مواد اصلی این دسر خوش‌طعم هستند. این دسر هم در ماه مبارک رمضان به‌صورت سرد سرو می‌شود.

حمیس توله

حمیس توله که به آن «پنیرک» هم می‌گویند، شبیه «نرگسی» یا «بورانی»ست که بدون تخم مرغ درست می‌شود. حمیس توله از گیاهی بومی به‌نام پنیرک تهیه می‌شود. این گیاه با داشتن خاصیت دارویی بسیاری با رب انار، نارنج و ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود. از این گیاه دارویی برای درمان بیماری‌های تنفسی، افزایش ترشح شیر و همچنین درمان یرقان و باز کردن مجاری کبد استفاده می‌شود. مسهل بودن، تقویت روده و بهبود زخم کلیه، از ویژگی‌های دیگر این گیاه است.