یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در جهان، آمِستِردام (پایتخت هلند) است که سالانه گردشگران زیادی را به دیدن جذابیت و تاریخ خود دعوت می‌کند. در آمستردام، مکان‌های زیادی برای بازدید وجود دارد و چیزهای جدید متنوعی در دسترس است که می‌توان آن‌ها را در این شهر زیبا امتحان کرد. آمستردام اغلب به دلیل وجود کانال‌های بسیار زیاد، به عنوان «ونیز» نیز شناخته می‌شود. به طور کلی، آمستردام برای گردشگران در سنین متفاوت که از نقاط مختلف جهان می‌آیند، یک لذت واقعی است. ازاین‌رو، می‌توان گفت که این یک مقصد عالی برای گذراندن یک تعطیلات ایده‌آل است. اگر تصمیم دارید به آمستردام سفر کنید، شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت می‌کنیم تا بیشتر با جاهای دیدنی این شهر جذاب و دیدنی آشنا شوید.

saadatrent

 

جاذبه‌های گردشگری آمستردام هلند

مکان‌های دیدنی بسیاری در آمستردام وجود دارد که هر کدام، جذابیت منحصربه‌فرد و طراحی خاص خود را دارند. ما در اینجا سعی می‌کنیم شما را با تعداد زیادی از این جاذبه‌های دیدنی آشنا کنیم.

 

موزه ون گوگ

موزه ون گوگ از جاهای دیدنی آمستردام

یکی از جاهای دیدنی آمستردام، موزه تماشایی ون گوگ است. از زمان افتتاح آن یعنی سال ۱۹۷۲ تا به امروز، برای طرفداران هنر و تاریخ‌دانان، یکی از برترین جاذبه‌های دیدنی آمستردام بوده است. این موزه، به زندگی اغلب پرآشوب و هنر خارق‌العاده یکی از مشهورترین نقاشان جهان، یعنی «ون گوگ» اختصاص دارد. سازه طراحی‌شده توسط ریتولد، میزبان بزرگترین مجموعه نقاشی‌ها و مصنوعات ون گوگ در جهان است که بیشتر این آثار توسط برادرش، تئو و سایر اعضای خانواده او به این موزه اهدا شده است.

این مجموعه شامل ۲۰۰ نقاشی، ۵۰۰ اثر حکاکی‌شده و همچنین ۷۰۰ نامه نوشته‌شده به  دوستان و خانواده‌اش است. علاوه‌بر‌این، آثاری از معاصران ون گوگ از جمله هنرمندان برجسته‌ای مانند «پل گوگن» و «هانری دو تولوز لوترک» از نقاشان فرانسوی، در این موزه قابل توجه است. اگر زمان به شما اجازه داد، حتماً کارگاه‌های آموزشی موزه در رشته‌هایی مانند نقاشی و عکاسی را نیز بررسی کنید. برای گذراندن اوقات بیشتر و لذت بردن از این مکان، کافه، فروشگاه و کتابخانه نیز در محل قرار دارد.

 

محله جردان (Jordaan Amsterdam)

محله جردن از جاهای دیدنی آمستردام

جردان یا جردن، محبوب‌ترین محله آمستردام و از دیگر جاهای دیدنی آمستردام است که به‌ خاطر ترکیبی از مناطق مسکونی با حیاط‌های باغ‌مانند، بازارها، بوتیک‌ها و غذاخوری‌های مجلل شهرت دارد. این منطقه همچنین میزبان بسیاری از کارهای سرگرم کننده برای انجام است، از قدم زدن در امتداد خیابان‌های بسیار زیبا گرفته تا گذراندن وقت برای بازدید از بسیاری از جاذبه‌های گردشگری دیدنی و جذاب آن. اگرچه این منطقه بیشتر به عنوان محله خانه آن فرانک (Anne Frank) شناخته می‌شود، اما این منطقه گنجینه‌های کمتر شناخته‌شده‌ای مانند موزه وون بوت (Woonboots) یا خانه قایقی (یک موزه قایقی شناور) و موزه پنیر آمستردام نیز دارد.

صبح‌های شنبه، Lindengracht به یک بازار بزرگ در فضای باز تبدیل می‌شود، جایی که می‌توانید صنایع دستی محلی، انواع گل‌ و چیزهای مناسب برای پر کردن سبد خرید خود را پیدا کنید. دوشنبه صبح، این وستراسترات (Westerstraat) است که پر از ۲۰۰ غرفه می‌شود که طیف وسیعی از کالاها را در بازاری به سبک بازارروز به فروش می‌رسانند. رستوران‌ها و کافه‌های جردان، به مکانی شیک برای نشستن و تماشای مردم در حین لذت بردن از موسیقی محلی سنتی هلند تبدیل شده‌اند.

 

کاخ سلطنتی آمستردام (Royal Palace Amsterdam)

کاخ سلطنتی آمستردام

کاخ سلطنتی آمستردام (Koninklijk Paleis van Amsterdam) که قبلا تالار شهر بود، در حال حاضر در اختیار خاندان پادشاهی کشور هلند قرار دارد و اقامتگاه پادشاه وقت آن در مراسم‌های خاص است. ساخت این کاخ از سال ۱۳۴۸ آغاز و در سال ۱۶۵۵ پایان یافت. بر اساس معماری روم باستان، نمای بیرونی این کاخ کاملاً کلاسیک است، در حالی که فضای داخلی به طرز باشکوهی مبله شده است. همچنین ساختمان‌های آن با انبوهی از نقش‌برجسته‌ها، نقاشی‌های سقفی، تزئینات و مجسمه‌های مرمری تزئین شده‌اند.

یکی از بهترین مجموعه‌های مبلمان در جهان و اتاق خزانه‌دار شهر با شومینه مرمری و نقاشی‌های سقفی با هنرمندی «کورنلیس هولستاین»، از دیگر جاذبه‌های دیدنی کاخ سلطنتی آمستردام است. بزرگ‌ترین و دیدنی‌ترین اتاق این کاخ، تالار شورای آن است که با تزئینات مجلل مزین شده و یکی از زیباترین اتاق‌ها در اروپا به شمار می‌رود. تورهای راهنما به زبان انگلیسی در دسترس هستند و راهنمای صوتی مفیدی همراه با پذیرش در آن گنجانده شده است.

 

موزه خانه رامبراند (Rembrand House Museum)

موزه خانه رامبراند از جاهای دیدنی آمستردام

رامبراند، هنرمند و نقاش معروف هلندی، به همراه همسرش ساسکیا، بهترین‌ سال‌های عمر خود را در خانه‌ای در خیابان Jodenbreestraat گذراند، که اکنون موزه خانه رامبراند (Museum Het Rembrandthuis) است. رامبراند به مدت ۲۰ سال در اینجا زندگی کرد که هم‌اکنون، به عنوان موزه‌خانه‌ای به سبک قرن هفدهم با حکاکی‌های متعدد و اشیاء شخصی در اختیار بازدیدکنندگان قرار دارد. همچنین کلیسای Zuiderkerk (کلیسای جنوبی)، جایی که سه فرزند رامبراند و همچنین یکی از شاگردان او در آن دفن شده‌اند، تنها با دو دقیقه پیاده‌روی، از این موزه فاصله دارد.

کلیسای جنوبی که بین سال‌های ۱۶۰۳ و ۱۶۱۱ ساخته شد، اولین کلیسای پروتستانی بود که پس از اصلاحات در آمستردام ساخته شد و توسط معمار آن یعنی هندریک دی کیسر (Hendrick de Keyser) طراحی شد که او نیز در اینجا مدفون است. پس از بازسازی گسترده این مکان، اکنون مرکز فعالیت‌ها و رویدادهای فرهنگی محلی است. یکی دیگر از مقصدهای مربوط به رامبراند به عنوان دیگر جاهای دیدنی آمستردام، میدان رامبراند است که کافه‌ها و رستوران‌های متعدد به همراه مجسمه‌ای از نقاش معروف را در خود جای داده است.

موسسه فیلم چشم (EYE Film Institute)

موسسه فیلم EYE از جاهای دیدنی آمستردام

یکی از جاهای دیدنی آمستردام که ارزش دیدن دارد، حتی اگر فقط از بیرون باشد، موسسه فیلم EYE است. با زوایای تیز و طراحی فوق‌العاده مدرن بنای آن، تقریباً شبیه یک فضاپیمای بیگانه است و مطمئناً توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. این بنا که در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد، مجموعه فیلم ملی کشور را به همراه نسخه‌هایی از تقریباً تمام فیلم‌های خارجی که تا به حال در هلند به نمایش درآمده است، در خود جای داده است و از هر زاویه کاملاً متفاوت به نظر می‌رسد.

اگر وارد این ساختمان شوید، علاوه بر تماشای یکی از نمایش‌های مکرر فیلم، از تماشای نمایشگاه‌های عالی مرتبط با فیلم نیز لذت خواهید برد. تورهای راهنما به زبان انگلیسی و همچنین انواع کارگاه‌ها و فرصت‌های یادگیری برای گروه‌های سنی مختلف در دسترس هستند. یک رستوران عالی و یک مرکز خرید نیز در محل وجود دارد.

 

موزه آمستردام

موزه آمستردام

موزه معروف آمستردام که در یک یتیم‌خانه قدیمی و با هدف بازگو کردن داستان خود به جهان واقع شده است، یک مکان عالی برای یادگیری هر آنچه در مورد شهر هزار کاناله می‎‌خواهید بدانید، است. موزه آمستردام درست در مرکز شهر، با ورودی در خیابان Kalverstaat و دیگری در خیابان Sint Luciënsteeg واقع شده است. این موزه که در سال ۱۴۱۴ ساخته شده، متشکل از تعدادی حیاط بزرگ است که بازدیدکنندگان می‌توانند در مورد نقش دائماً در حال تغییر آمستردام در کشور و جهان اطلاعات کسب کنند. موزه آمستردام، مصنوعات مربوط به تاریخ آمستردام از قرون وسطی به بعد را در خود جای داده است.

این یکی از تنها موزه‌های خیابانی در جهان است که در آن نقاشی‌ها در معرض هوای آزاد قرار می‌گیرند و فقط سقف شیشه‌ای برای محافظت از آنها وجود دارد. این مجموعه بزرگ، نگاهی بی‌نظیر به رابطه شهر با دریا، مردم، هنر و تجارت ارائه می‌دهد. نقاشی‌های هنرمندان محلی، کتاب‌هایی از نویسندگان معروف، مجسمه‌های خیره کننده، لباس‌های قدیمی و نقشه‌هایی در سراسر این ساختمان سه طبقه به نمایش گذاشته شده است. یک کافه نیز برای گذراندن وقت بیشتر در این موسسه، در محل وجود دارد. کتابخانه آن همچنین دارای مجموعه‌ای غنی از ادبیات در مورد تاریخ شهر است که با هماهنگی قبلی، می‌توانید گرافیک و نقشه‌های موجود را مشاهده کنید.

 

بلومن مارکت (Bloemenmarkt)

بلومن مارکت از جاهای دیدنی آمستردام

از دیگر جاهای دیدنی آمستردام، بلومن مارکت است که بین Muntplein و Koningsplein در کرانه جنوبی کانال Singel قرار دارد و تنها بازار گل شناور در جهان محسوب می‌شود. هفت روز در هفته، فروشندگان گل، غرفه‌ها و قایق‌های شناور را با گل‌ها و پیازهایی که هلند به آنها معروف است، بار می‌کنند. بلومن مارکت که در سال ۱۸۶۲ تأسیس شد، شامل بیش از دو جین گل‌فروشی و باغ‌های مختلف و همچنین غرفه‌هایی برای خرید سوغاتی است. اگرچه مردم محلی نیز از اینجا خرید می‌کنند، اما این بازار در درجه اول برای پذیرایی از گردشگران طراحی شده است. پیازهای گل عرضه‌شده برای فروش به عنوان پیازهای آماده صادراتی در این بازار در دسترس هستند، بنابراین بازدیدکنندگان می‌توانند پیازهای لاله، نرگس و سایر پیازها را به عنوان یادگاری ماندگار از سفر خود به آمستردام، خریداری کنند.

 

هورتوس بوتانیکاس (Hortus Botanicus)

هورتوس بوتانیکاس از جاهای دیدنی آمستردام

Hortus Botanicus Amsterdam، باغ گیاه‌شناسی شهر آمستردام و یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های جهان و از جاهای دیدنی آمستردام است که قطعاً باید در برنامه سفر شما به آمستردام گنجانده شود. این جاذبه پربازدید که در سال ۱۶۳۸ تأسیس شد، تنها به عنوان یک باغ گیاه‌شناسی ساده برای انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی پزشکان و داروسازان به شمار می‌رفت. اما امروزه دارای گیاهان و درختان کمیاب، گل‌های عجیب و غریب و گرمخانه بزرگی است که محیطی با آب‌و‌هوای استوایی را برای این باغ فراهم می‌کند. یکی از نکان برجسته این بازدید، کاوش در غرفه قدیمی با ساختاری شش‌ضلعی است که قدمت آن به اواخر قرن هفدهم باز می‌گردد.

پالم هاوس (Palm House) نیز که به سبک مدرسه آمستردام طراحی شده است، به ویژه به دلیل سبک معماری آن قابل توجه است. علاقه‌مندان به گیاهان نیز از این نظر لذت می‌برند، زیرا باغ‌های این موزه، محل زندگی گونه‌های گیاهی و درختی کمیاب هستند. شایان ذکر است نمونه‌هایی از گونه‌های گیاهی ایرانی مانند درخت ایرانی «دمیر اغاسی» به‌علاوه گونه‌های استوایی متعدد در این منطقه وجود دارد. برای کسانی که می‌خواهند مدت زیادی را در این باغ سپری کنند، یک کافه نیز در محل وجود دارد.

 

کلیسای جدید (Nieuwe Kerk)

کلیسای جدید از جاهای دیدنی آمستردام

یکی دیگر از جاهای دیدنی آمستردام، کلیسای جدید است که بر خلاف نامش که از سال ۱۸۱۴ به عنوان کلیسای تاج‌گذاری پادشاهان هلندی استفاده می‌شود، در قلب آمستردام و در کنار کاخ سلطنتی در میدان دام قرار دارد. امروزه از این محل برای فعالیت‌های عمومی مانند برگزاری کنسرت، نمایشگاه‌هایی برای عرضه کالاهای آنتیک و نمایشگاه‌های هنری استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های برجسته این کلیسا، وجود مجسمه‌ای شگفت‌انگیز از سال ۱۶۴۹ با حجاری‌های چوبی باروک است که نماد ایمان، امید، نیکوکاری، عدالت و دانایی هستند.

همچنین مقبره‌های شخصیت‌های معروف هلندی از جمله پی‌سی هوفت (PC Hooft) و نیکلاس تولپ (Nicolaes Tulp) و مقبره باروک دریاسالار میشیل دی رویتر (Michiel de Ruyter) که در سال ۱۶۷۹ درگذشت، قابل توجه است. شیشه‌های رنگی زیبا در این کلیسا، هر کدام مربوط به دوره خاصی است. برای مثال، یکی از آنها مربوط به سال ۱۶۵۰ است و نشان دهنده اعطای نشان شهر توسط ویلیام چهارم است، در حالی که پنجره ملکه از سال ۱۸۹۸ به یاد تاج‌گذاری ملکه ویلهلمینا است.

 

موزه علم نمو (NEMO Science Museum)

موزه علم نمو از جاهای دیدنی آمستردام

این سازه فوق مدرن که مانند بدنه یک کشتی جنگی قدرتمند از سطح آب بالا می‌رود، از سال ۱۹۹۷ موزه علوم NEMO را در خود جای داده است. این مرکز علمی که در اسکله‌های شرقی قدیمی شهر واقع شده است، در پنج طبقه ساخته شده است، که هر بلوک آن پر از نمایشگاه‌های تعاملی سرگرم‌کننده و آموزنده است که برای خانواده‌هایی با کودکان در هر سنی جذاب است. از ویژگی‌های برجسته این بنا، بخش‌هایی است که به بدن و ذهن انسان اختصاص داده شده است، ابزارهای دستی بی‌شمار و ابزارهای پیشرفته، به علاوه تعدادی فیلم کوتاه. یک زمین بازی، یک مرکز خرید، و یک کافه روی پشت بام در این محل قرار دارد، که مکانی عالی برای استراحت و لذت بردن از مناظر سراسر شهر است.

 

آدام لوک اوت (A’dam Lookout)

آدام لوک اوت

اگر می‌خواهید عکس‌های هنری و خاص از مرکز شهر آمستردام بگیرید یا عاشق تماشای یک منظره باشکوه هستید، باید در طول مدتی که در شهر هستید، به A’dam Lookout بروید. پس از افتتاح این بنا در سال ۲۰۱۶، یک مکان دیدبانی در طبقه ۲۰ ام آن قرار گرفته است و به شما منظره ۳۶۰ درجه از کانال‌ها و بنا‌های تاریخی آمستردام را می‌دهد. این سازه، بلندترین تاب در اروپا است و به گونه‌ای ساخته شده که از عرشه پشت بام ساختمان به جلو و عقب حرکت می‌کند. همچنین میی‌توانید در رستوران‌های معروف Moon در طبقه ۱۹ یا Madam در طبقه ۲۰ غذاهای متنوعی را میل کنید.

 

موزه ملی دریانوردی امستردام (National Maritime Museum)

موزه ملی دریانوردی آمستردام

بازدید از موزه ملی دریانوردی آمستردام به نام National Maritime Museum، برای کسانی که به کشتی‌ها و تاریخ غنی و طولانی ناوگان نظامی و تجاری هلند علاقه‌مند هستند، پیشنهاد می‌شود. این موزه، بینش شگفت‌انگیزی از تأثیر این ملت کوچک دریانورد بر جهان در طول قرن‌ها ارائه می‌دهد و از نمایشگرهای متعدد آن برای نمایش مجموعه چشمگیر خود از مصنوعات مرتبط با دریا استفاده می‌کند. علاوه بر نمایشگاه‌هایی که بر کشتیرانی تمرکز دارند، این موزه منطقه وسیعی از انواع مدل کشتی‌، سلاح‌های تاریخی، نقشه‌ها و آثار هنری را در خود جای داده است، از جمله بسیاری از آنها که برخی از نبردهای دریایی مهم هلند را به تصویر می‌کشند. ساختمان این موزه، خود دارای تاریخ طولانی است؛ در سال ۱۶۵۶ ساخته شد و بیشتر عمر خود را به عنوان انبار نیروی دریایی مورد استفاده قرار گرفت. یک رستوران و یک فروشگاه نیز در محل قرار دارد.

 

بازار آلبرت کیپ (Albert Cuyp Market)

بازار آلبرت کیپ

این بازار، در اوایل قرن بیستم به عنوان گردهمایی دست‌فروشان در خیابان شلوغ Albert Cuypstraat آغاز شد. از آن زمان تاکنون، به یکی از شلوغ‌ترین بازارهای اروپا تبدیل شده است. بازار آلبرت کیپ که به نام هنرمند مشهور آلبرت کیپ (Albert Cuyp) نامگذاری شده است، همه روزهای هفته به جز یکشنبه‌ها باز است. بازار در طول قر‌ن‌های گذشته رشد کرده است و همچنان بر اساس تقاضای خریداران تغییر می‌کند. بنابراین، شما محصولات و غذاهایی از سراسر جهان خواهید یافت که کمتر در فروشگاه‌های دیگر در دسترس هستند. برای خرید مواد غذایی ارزان و مقرون‌به‌صرفه، بازاری بهتر از اینجا در آمستردام وجود ندارد.

 

پارک وندل (Vondel Park)

پارک وندل از جاهای دیدنی آمستردام

بزرگ‌ترین و پربازدیدترین پارک آمستردام، پارک وندل است که مساحتی حدود ۱۲۰ هکتار را اشغال کرده و هیچ پایانی برای انجام کارهای سرگرم کننده ندارد. این پارک علاوه بر فضای سبزی که توسط حوضچه‌های آرام احاطه شده، میزبان یک باغ گل رز دوست‌داشتنی است که بیش از ۷۰ نوع مختلف گل را در خود جای داده است. همچنین دارای انواع مجسمه‌ها، زمین‌های بازی و سایر امکانات تفریحی، از جمله اجاره رولربلید و تئاتر روباز، که به عنوان مکانی برای تولیدات موسیقی و صحنه، از ماه می تا سپتامبر مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر وسایل لازم برای پیک در این باغ زیبا به همراه نداشتید، نگران نباشید. در این پارک پر از کافه‌هایی است که می‌توانید از یک میان‌وعده یا یک وعده غذایی کامل لذت ببرید.

 

موزه ورزتس (Verzets Museum)

موزه ورتس از جاهای دیدنی آمستردام

این موزه، یکی از بهترین موزه‌های تاریخی هلند و از جاهای دیدنی آمستردام است که در محله Plantage در آمستردام واقع شده است و داستان مردم هلند در جنگ جهانی دوم روایت می‌کند. از ۱۴ می ۱۹۴۰ تا ۵ می ۱۹۴۵، هلند توسط آلمان نازی اشغال شد. این موزه حال‌و‌هوای خیابان‌های آمستردام در دوران اشغال آلمان در جنگ جهانی دوم را بازسازی می‌کند. وجود عکس‌های بزرگ، پوسترهای قدیمی، اشیاء، فیلم‌ها و صداهای آن دوران وحشتناک، به بازسازی صحنه آن دوران کمک می‌کنند. بازدیدکنندگان می‌توانند راهنمای صوتی را انتخاب کنند که آنها را در موزه راهنمایی کند و پیشینه بیشتری در مورد بخش‌های مختلف آن ارائه دهد.

 

موزه اشتدلیک (Stedelijk Museum)

موزه اشتدلیک از جاهای دیدنی آمستردام

یکی دیگر از جاهای دیدنی آمستردام، موزه هنر مدرن اشتدلیک است که در Museumplein واقع شده است. این موزه که در سال ۱۸۹۵ تاسیس شد، هم‌اکنون به عنوان یکی از خلاقانه‌ترین و جالب‌ترین موزه‌های هنر مدرن در کل جهان شناخته می‌شود. پس از هشت سال بازسازی و ساخت یک ساختمان جدید در کنار ساختمان قدیمی، موزه در سپتامبر ۲۰۱۲ بازگشایی شد. علاوه‌براین، در حالی که دوباره، تقریباً مانند اولین افتتاحیه آن بیش از صد سال پیش، موزه اشتدلیک بحث‌و‌جدل‌هایی را به همراه داشت؛ انتخاب آثار هنری، سیاست‌ها و تصمیمات مالی آن، موجب شده تا موزه جدید دوباره مکانی جذاب و سرگرم کننده برای بازدید باشد. امروزه موزه Stedelijk در آمستردام دارای یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های هنر مدرن در جهان است.

این موزه، با آثاری همچون سبک‌های معروف نقاشی مدرن مانند امپرسیونیست‌ها، فوویسم، کوبیسم، اکسپرسیونیسم، مجموعه‌ای بی‌نظیر از ۲۹ نقاشی از کازیمیر مالویچ، کلکسیونی از عکس‌های هلندی تکمیل شده است. همچنین مجموعه‌ای از سبک‌های اروپایی و آمریکایی در هنر از سال ۱۹۵۰ به عنوان آثار ماتیس، پیکاسو، نیومن، راشنبرگ، وارهول و نقاشی‌های مدرن آلمانی، در این موزه در معرض نمایش گذاشته شده‌اند.

کلیسای اود کرک (Oude Kerk)

کلیسای اود کرک از جاهای دیدنی آمستردام

Oude Kerk که به‌عنوان قدیمی‌ترین ساختمان و کلیسای محلی در آمستردام شناخته می‌شود، درخیابان Oudekerksplein سنگ‌فرش‌شده بسیار زیبا و در کنار کانال Oudezijds Voorburgwal قرار دارد. علی‌رغم محیط بی‌نقص کلیسا که بازدیدکنندگان را به قرن‌های گذشته می‌برد، در سال ۲۰۱۶ این ساختمان به یک موزه رسمی تبدیل شد و هنرمندان معاصر را به نمایشگاه و تعامل با فضای تاریخی دعوت کرد. به هر جهتی در داخل این کلیسای تاریخی نگاه کنید، آثار باستانی از اعصار مختلف را خواهید دید که همگی داستانی برای گفتن دارند.

نور رنگارنگ از میان پنجره‌های شیشه‌ای رنگی بزرگ که بسیاری از آن‌ها متعلق به قرن‌های ۱۵ و ۱۶ هستند، می‌گذرد. هنوز هم می‌توان کشتی‌های مینیاتوری آویزان را دید که به یاد روزهای آن زمان به عنوان یک کلیسای بندری است. همان‌طور که چشمان خود را به سمت سقف بلند می‌کنید، طاق چوبی بقایای کلیسا را همراه با موسیقی در طول اجرای منظم ارگ نشان می‌دهد.

 

کلیسای غربی (Westerkerk)

کلیسای غربی آمستردام

کلیسای غربی آمستردام (Westerkerk) که در مجاورت موزه «آن فرانک» قرار دارد، یکی از محبوب‌ترین کلیساهای شهر برای بازدید و مطمئنا یکی از زیباترین‌هاست. این کلیسای جذاب رنسانس که در سال ۱۶۳۰ تکمیل شد، متشکل از یک برج ۸۵ متری است که به عنوان مرتفع‌ترین برج شهر شناخته می‌شود. در نوک گلدسته آن یک ماکت بزرگ از تاج امپراتور وجود دارد که به یاد امپراتور ماکسیمیلیان اتریش در آنجا قرار داده شده است.

در داخل برج، یک کاریلون (سنتور کلیسایی) وجود دارد که ساعت را اعلام می‌کند. سایر نکات برجسته این کلیسا عبارتند از: یک ارگ زیبا متعلق به سال ۱۶۲۲، همراه با یک ستون مرمری جالب دیدنی که در سال ۱۹۰۶ به یاد رامبراند در اینجا قرار داده شده است. این هنرمند بزرگ ابتدا در خارج از کلیسا به خاک سپرده شد، اما بعداً در داخل کلیسا دفن شد. یک فروشگاه نیز برای خرید سوغاتی یا یادگاری از این سفر شما در محل قرار دارد.

 

پل ماگِر (Magere Brug)

پل ماگر آمستردام

پل ماگر آمستردام، یک پل چوبی با طراحی قدیمی هلندی است. سنت احداث این پل به نام خواهران ماگر که قرار بود در طرف مقابل رودخانه زندگی کنند، مربوط می‎‌شود. گفته می‌شود که آنها پل چوبی را ساخته‌اند تا دیدار یکدیگر را آسان‌تر کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که نام اصلی پل به دلیل اینکه عبور دو عابر پیاده از روی دیگری سخت بوده است، به نام ماگر (در هلندی به معنای باریک)، نامگذاری شده است. با افزایش ترافیک در امتداد رودخانه آمستل، در سال ۱۸۷۱ یک پل عریض‌تر جایگزین این پل باریک شد. پل ماگر اکنون یک پل عریض و یکی از زیباترین پل‌های آمستردام است. در شب، نورهای زیادی پل را روشن می‌کنند و آن را به مکانی بسیار رمانتیک تبدیل می‌کند که اغلب مورد علاقه عشاق و عکاسان است.

 

کانال بِلت (Canal Belt)

کانال بلت از جاهای دیدنی آمستردام

کانال‌های آمستردام در اواخر قرن شانزدهم و اوایل قرن هفدهم در دوران طلایی هلند ساخته شدند. این پروژه به منظور ایجاد یک شهر بندری جدید برای امکان حمل‌و‌نقل راحت‌تر، حفاظت از دشمنان، مدیریت موثر آب و فراهم کردن فضای بیشتر برای توسعه شهری طراحی شده است. چون در آن زمان زمینی که برای انجام این کار نیاز داشتند روی باتلاق بود، باید با استفاده از کانال‌ها و پرکردن فضاهای بین آن‌ها برای ایجاد زمین، آن را تخلیه می‌کردند.

این موضوع تا قرن نوزدهم، به طرحی برای برنامه‌ریزی شهری در سراسر جهان تبدیل شد. اگر در مرکز آمستردام قدم بزنید، خود را در کمربندی کانال بلت می‌یابید. با خانه‌های زیبای قرن هفدهمی که هر طرف کانال را پوشانده‌اند، کافه‌های جذاب و پل‌های بی‌پایان می‌توانید یک روز کامل را به قدم زدن و تماشای مناظر اطراف آن بگذرانید. سفر دریایی در کانال را نمی‌توان از دست داد، زیرا چشم‌اندازی منحصر‌به‌فرد از کانال‌های زیبا و بناهایی با سبک معماری خاص هلندی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

 

عبادتگاه سیناگوگ پرتغالی (Portuguese Synagogue)

عبادتگاه سیناگوگ پرتغالی از جاهای دیدنی آمستردام

این عبادتگاه، یکی از جاهای دیدنی آمستردام و از مهم‌ترین میراث‌های جامعه یهودیت است. در طول قرن شانزدهم و هفدهم، بسیاری از یهودیانی که در اسپانیا و پرتغال با آزار و اذیت روبه‌رو بودند، به آمستردام فرار کردند. در سال ۱۶۶۵، جامعه یهودیت تصمیم گرفت کنیسه‌ای بسازد که بزرگ‌ترین کنیسه جهان باشد. دو معمار به نام‌های «الیاس بومن» و «دانیل استالپرت»، ساخت این کنیسه را برعهده گرفتند. آنها در سال ۱۶۷۱ شروع به ساخت‌و‌ساز این بنا کردند و در سال ۱۶۷۵ کنیسه پرتغالی آماده شد.

اگرچه پس از سال‌ها، بازسازی‌های جزئی بر روی این بنا انجام شده است، اما کنیسه هنوز تقریباً شبیه به ۳۴۰ سال پیش است. در اطراف ساختمان اصلی، کتیبه‌هی مختلف، خاخام و کتابخانه Ets Haim وجود دارد که مجموعه‌های ارزشمندی از نسخه‌های خطی سفاردی را در خود جای داده است. بالای ورودی این بنا، کتیبه‌ای به زبان عبری وجود دارد که تاریخ ۱۶۷۲ را ذکر می‌کند. این تاریخ مربوط به سالی است که قرار بود کنیسه آماده شود. اما به دلیل جنگ در سال ۱۶۷۲، امکان پایان ساختن کنیسه پرتغالی تا آن زمان وجود نداشت.

 

آسیا‌ب‌های بادی (Zaanse Schans)

آسیاب های بادی در آمستردام

Zaanse Schans، یکی از محبو‌ب‌ترین جاذبه‌های گردشگری هلند است که از پایتخت هلند به راحتی می‌توان به این دهکده خوش‌منظره رفت، از معروف‌ترین آسیاب‌های بادی هلند را در خود جای داده است. دهکده آسیاب بادی Zaanse Schans، محله‌ای در شهر Zaandam و یکی از زیباترین روستاهای هلند است. این منطقه، زمانی یک منطقه صنعتی با صدها آسیاب بادی در حال کار بود، اما امروزه، کل روستا اساساً یک موزه در فضای باز با حداقل هشت آسیاب بادی قدیمی است.

در حالی که تعدادی از آنها در محل اصلی خود حفظ شده‌اند، بقیه از سایر نقاط منطقه به Zaanse Schans منتقل شدند تا این بخش منحصربه‌فرد از میراث هلندی حفظ شود. اگرچه تعداد کمی از ساکنان در Zaanse Schans زندگی و کار می‌کنند و تعداد کمی از آسیاب‌های بادی هنوز فعال هستند، اما گردشگری، صنعت اصلی این شهر است. در واقع، میلیون‌ها نفر هر ساله از دهکده آسیاب بادی هلند بازدید می‌کنند که این تا حدی به دلیل نزدیکی آن به آمستردام است. بنابراین اگر می‌خواهید تصور دقیقی از زندگی در هلند در قرن‌های ۱۷ و ۱۸ داشته باشید، از Zaanse Schans دیدن کنید.

 

موزه گل لاله (Tulip Museum)

موزه گل لاله

گل لاله در اواسط قرن شانزدهم از امپراتوری عثمانی در هلند معرفی شد. تا به امروز، این گلِ مورد علاقه هلندی‌ها، یکی از نمادهای این کشور است. یک موزه کوچک درست در آن سوی پل از خانه آن فرانک، تاریخ شیفتگی هلندی‌ها را به گل لاله نشان می‌دهد و در مغازه خود پیازهای مختلفی از زیباترین گل‌های موجود را به فروش می‌رساند. این یک موزه کوچک و دوستانه درباره کشت و تاریخچه گل لاله است که از طریق ارائه چند رسانه‌ای در چندین صفحه نمایش LCD بسیار کامل است. برای افراد علاقه‌مند به باغبانی، گل و البته تاریخ شیدایی لاله در هلند، بازدید از این موزه را پیشنهاد می‌کنیم.

 

موزه میکروب‌ (Micropia Museum)

موزه میکروب شناسی در آمستردام

Micropia، اولین و تنها موزه در جهان و از جاهای دیدنی در آمستردام است که به میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها اختصاص دارد که در واقع دو سوم کل مواد زنده را تشکیل می‌دهند. این موزه در سال ۲۰۱۴ با هزینه ۱۰ میلیون یورو افتتاح شد و بخشی از مجموعه باغ وحش سلطنتی Artis Amsterdam در منطقه Plantage آمستردام است. با ورود به موزه در طبقه همکف، سوار آسانسوری آهسته به طبقه اول می‌شوید – در حالی که بالا می‌روید و به تماشای انیمیشنی درباره کنه‌هایی که روی مژه‌هایتان زندگی می‌کنند و حتی باکتری‌های کوچک‌تر روی آن کنه‌ها را نگاه می‌کنید. نمایشگاه طبقه اول در یک منطقه تاریک و شبیه یک آزمایشگاه علمی با تعداد زیادی میکروسکوپ و ظروف شیشه‌ای حباب‌دار است. از دیگر نمایشگرهای تعاملی که در این موزه وجود دارد، شامل یک اسکنر بدن برای شناسایی میکروب‌های بدن شما، نمایشی چشمگیر و رنگارنگ از ظروف پتری با باکتری‌های مختلف و … است.

 

کلام پایانی

تقریبا بیشتر جاذبه‌های گردشگری آمستردام را در این مقاله به شما معرفی کردیم تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید. این به شما کمک می‌کند تا اگر برنامه‌ای برای سفر به آمستردام دارید، به راحتی برای آن برنامه‌ریزی کنید و ببنید کدام یک از این جاذبه‌ها می‌تواند سفر شما را لذت‌بخش و خاطره‌انگیز کند. اگر شما نیز جاهای دیدنی دیگری را در این شهر زیبا می‌شناسید، خوشحال می‌شویم با ما در قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.