لرستان، یکی از استان‌های دیدنی و بسیار زیبای ایران است که به طبیعت بکر و بی‌نظیرش شهره است. تنوعی خاص از آبشارهای طبیعی و جنگل‌های بلوط از اصلی‌ترین زیبایی‌های این استان است.این شهر در غرب کشور با ظرفیت بالای گردشگرپذیری، زیبایی‌های طبیعی خود و بخش تاریخی غنی‌ و پر و پیمانش به یکی از محبوب‌ترین‌ شهرها برای گردشگران و در عین حال پراقبال‌ترین شهر از سوی مسافران تبدیل شده‌است. جاهای دیدنی لرستان آنقدر زیاد و جذاب هستند که برای سفر به آن باید وقتتان را خالی کنید تا بتوانید با خیال راحت از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی آن لذت ببرید. اگر از دوستداران طبیعت‌گردی و کشف مکان‌های بکر و جدید هستید، یا تاریخ و دیدن یادگاری‌های گذشته را دوست دارید، با سفرزون همراه باشید و اطلاعاتتان را درباره جاهای دیدنی لرستان تکمیل کنید:

saadatrent

قلعه فلک الافلاک؛ نماد خرم آباد

قلعه فلک الافلاک
قلعه فلک الافلاک

اولین و معروف‌ترین اثر تاریخی که می‌توان از میان جاهای دیدنی لرستان نام برد، قلعه فلک الافلاک است. قلعه فلک الافلاک که یادگاری از دوران ساسانی است، در آن زمان با نام ” دژ شاپورخواست” معروف بوده‌ که در زمان حکومت قاجار بازسازی شده و با نام فلک الافلاک تغییر نام داده است. این قلعه بر روی تپه‌ای در شهر خرم‌ آباد قرار دارد و به نماد این شهر تبدیل شده‌.

قلعه فلک الافلاک خرم آباد که یکی از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی لرستان است، ۵۳۰۰ متر مربع وسعت دارد و  بلندترین برج آن، ارتفاعی در حدود ۲۲/۵ متر بالاتر از تپه دارد. بنای داخلی قلعه فلک الافلاک با هنرمندی خاصی طراحی شده و معماری این قلعه تاریخی، با در نظر گرفتن مکان‌هایی همچون چهار سالن بزرگ، دو حیاط خلوت، چندین تالار کوچک، اتاق ها و دروازه هایی به سمت شمال کامل شده‌است.

این قلعه تاریخی زیبا، یکی از اولین مکان‌هایی است که توجه گردشگران و مسافران استان لرستان را به خودش جلب کرده‌ و از پربازدیدترین مکان‌های خرم آباد است. اگر میهمان استان لرستان و شهر خرم‌ آباد هستید، حتما قلعه فلک الافلاک را از نزدیک ببینید تا زیبایی هنر و معماری بنا، چشم شما را پر کند.

نمای ۳۶۰ درجه از قلعه فلک الافلاک

آدرس قلعه فلک الافلاک روی نقشه گوگل

دریاچه گهر؛ نگین زاگرس

دریاچه گهر
دریاچه گهر

یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی لرستان، دریاچه گهر است که با آبی شفاف و کریستالی، ساحل‌های صخره‌ای و ماسه‌ای و ماهی‌هایی که به راحتی می‌توان در آب دید، در زاگرس همچون نگینی می‌درخشد. دریاچه گهر از دو بخش گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) تشکیل شده‌است و زمین‌شناسان علت به وجود آمدن آن را به خاطر یک زلزله بزرگ تخمین زده‌اند، چرا که این دریاچه دقیقا بر روز گسل اصلی زاگرس قرار دارد.

عمق این دریاچه در گهر بزرگ در بعضی قسمت‌ها به ۳۰ متر نیز می‌رسد و وسعت آن چیزی در حدود ۸۵ هکتار است. این دریاچه زیبا، با آب و هوایی بسیار مطبوع و خنک از پرطرفدارترین جاهای دیدنی لرستان است که دو بخش ساحلی دارد و در بخش‌های ساحلی آن امکان شنا و آب‌تنی خصوصا در فصل گرم تابستان وجود دارد.

پوشش گیاهی اطراف دریاچه گهر لرستان، زیبایی بی‌نظیری را به این منطقه اضافه کرده‌است. سرسبزی و طراوت درختان و گیاهان اطراف آن، در کنار آب شفاف و آبی‌رنگ دریاچه، منظره بی‌نظیری را پیش چشم گردشگران به تصویر می‌کشد. پوشش گیاهی این منطقه شامل پوششی از درختان بلوط، ید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز و موی وحشی است. اما یکی از زیباترین مناظر در نزدیکی دریاچه گهر که شاید بتوان گفت الماس جاهای دیدنی لرستان به حساب می‌آید، گل‌های لاله واژگون، لاله وحشی تاج خروسی، زنبق، شقایق و اختر است.

نمای ۳۶۰ درجه از دریاچه گهر


برای دریافت راهنمای سفر به لرستان کلیک کنید.


جزئیات دیگری از دریاچه گهر

دریاچه گهر
دریاچه گهر

اگر به این منطقه بروید و چند ساعتی را در کنار دریاچه به تفریح و استراحت بپردازید، می‌توانید انواع مارماهی، قورباغه، لاک‌پشت، ماهی قزل‌آلای رنگین کمان و خال قرمز را ببینید. طبیعت کوهستانی دریاچه گهر در منطقه حفاظت شده اشترانکوه نیز ترکیبی زیبا و متنوع را از حیواناتی همچون بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای،کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین و تیهو شامل می‌شود.

دریاچه گهر در منطقه حفاظت شده اشترانکوه، یکی از چشم‌نوازترین جاهای دیدنی لرستان است، که زیبایی آن تنها با دیدن درک می‌شود. پس هر چه زودتر برنامه سفرتان را به استان لرستان هماهنگ کنید و از دیدن این مناظر زیبا لذت ببرید.

آدرس دریاچه گهر لرستان روی نقشه گوگل

آبشار بیشه؛ سمفونی زندگی

آبشار بیشه سفید
آبشار بیشه سفید

استان لرستان به داشتن آبشارهای زیاد معروف است و می‌توان تنوع جذابی از انواع آبشارها را در شهرهای این استان دید. یکی از زیباترین آبشارهایی که در لرستان از میان جنگل‌های انبوه سربرآورده آبشار بیشه است. آبشار بیشه را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان و جاذبه‌های طبیعی این استان نامید که هر ساله عده زیادی از گردشگران را برای ستایش این همه زیبایی به سمت خودش فرا می‌خواند.

آبشار بیشه لرستان از میان جنگل‌های انبوه بلوط و کوه‌های بلند زاگرس بیرون آمده و چنان خودنمایی می‌کند که طبیعت‌گردان این منطقه را به سمت خودش می‌کشاند‌. برای رسیدن به این آبشار زیبا ، باید حدود ۳۵ کیلومتر را به سمت شهر دورود و بعد از آن حدود ۶۵ کیلومتر به سمت شهر خرم آباد بروید.

این آبشار طبیعی ۴۸ متر ارتفاع دارد و پس از رسیدن به زمین حدود ۱۰ متر مسافت طی می‌کند تا در نهایت به رودخانه سزار برسد.

نمای ۳۶۰ درجه از آبشار بیشه سفید

خنکای آبشار بیشه

آبشار بیشه سفید
آبشار بیشه سفید

آبشار بیشه از جمله جاهای دیدنی لرستان در شهر خرم‌ آباد است که بهترین مکان برای سفرهای خانوادگی و پیک‌نیک‌های دسته‌جمعی حساب می‌شود. آوای دلنشین آبشار همراه با آواز پرندگان و صدای باد در میان انبوه درختان بلوط، موسیقی بی‌نظیری را می‌نوازد که می‌تواند برای چند ساعت شما را از درگیری‌های روزمره جدا کند.

در نزدیکی این آبشار امکانات تفریحی بسیاری برای گردشگران فراهم شده‌است که می‌توانند از آن لذت ببرند. از جمله این امکانات می‌توان به اسب‌سواری اشاره کرد که هم ارزان و هم تجربه‌ای جدید و به ماندنی است.

فراموش نکنید که شنا کردن در آب آبشار بیشه ممنوع است و برای محافظت از خودتان باید از آن پرهیز کنید. بهترین زمانی که می‌توانید از این آبشار زیبا دیدن کنید، فصل بهار است. چرا که این منطقه در بهترین شرایط آب و هوایی قرار دارد و خنکی هوا می‌تواند حالتان را عوض کند. زمستان‌های این منطقه بسیار پر برف است و چندان برای بازدید و تفریح مناسب نیست. اگر به دیدن این آبشار زیبا رفتید، مواظب محیط زیست باشید.

هر چه زودتر به این منطقه بی‌نظیر بروید و از این همه شگفتی در کشورمان ایران، لذت ببرید.

آدرس آبشار بیشه سفید روی نقشه گوگل

مخمل کوه؛ مخمل سبز لرستان

مخمل کوه
مخمل کوه

از جذاب‌ترین جاهای دیدنی لرستان و پرظرفیت‌ترین مکان‌ها برای طبیعت‌گردی و یک گردش نیم‌روزه، می‌توان به مخمل کوه اشاره کرد. مخمل کوه در استان لرستان، کوهی مرتفع است که در شمال شرقی خرم‌ آباد قرار دارد.

این کوه با ارتفاعی در حدود ۲ هزار و نهصد متر، یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت‌گردان و کوهنوردان است. بافت این کوه رسوبی است و در نتیجه سرتاسر آن با گلسنگ پوشیده شده‌است گلسنگ‌های تیره‌رنگ و آفتاب‌سوخته در فصل بارندگی سرسبز می‌شوند و اگر به سراسر مخمل کوه نگاه کنید، همه قسمت‌های آن سرسبز است و انگار مخملی سبز رنگ سراسر کوه را پوشانده.

مخمل کوه
مخمل کوه

در نزدیکی مخمل کوه، آبشاری نیز با همین نام  وجود دارد که بر زیبایی و محبوبیت این منطقه اضافه کرده‌است. اگر اهل طبیعت‌گردی یا کوهنوردی هستید، حتما از مخمل کوه در شهر خرم آباد دیدن کنید و از زیبایی این منطقه لذت ببرید.

دشت لاله‌های واژگون؛ پیرهن گلدار بهار در جاهای دیدنی لرستان

دشت لاله‌های واژگون
دشت لاله‌های واژگون

دشت لاله‌های واژگون در الیگودرز استان لرستان قرار دارد که به عنوان بزرگترین دشت لاله‌های واژگون جهان شناخته می‌شود. این منطقه زیبا، در فصل بهار سراسر پوشیده از لاله‌های واژگون سرخ و زرد می‌شود و انگار بهار، پیرهن گلداری از رنگ زرد و سرخ بر تن طبیعت کرده‌است.

این منظره زیبا از گل‌های لاله واژگون از گردشگرپذیرترین مناطق در الیگودرز و یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی لرستان است که از ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع و تا فراز دامنه های زاگرس ادامه می‌یابد. در این دشت زیبا و دیدنی، دو نوع لاله کمیاب از انواع لاله واژگون قرار دارد که با نام‌های سوسن چلچراغ و اشک مریم شناخته می‌شود. ارتفاع آن‌ها گاهی به بیش از ۱۲۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد.

دشت لاله‌های واژگون
دشت لاله‌های واژگون

دشت لاله‌های واژگون در ارتفاعات اشترانکوه، تصویری بی‌نظیر و دلنشین را پیش چشم گردشگران به نمایش در می‌آورد که هرگز از خاطرشان نخواهد رفت. همین حالا برنامه‌ریزی‌های سفر به استان لرستان را انجام دهید و برای دیدن دشت لاله‌های واژگون الیگودرز از نزدیک، به این منطقه بیایید.

دره شیزر؛ هدیه طبیعت

دره شیزر
دره شیزر

دره شیزر یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی لرستان است که بین استان‌های کرمانشاه، ایلام و لرستان قرار است. این زیبایی بی‌مثال طبیعت در بخش زردلان و منطقه‌ای به نام اولادقباد قرار دارد. مسیر دره شیزر مملو از گل‌های رنگارنگ است و در انتهای مسیر یک جاده خاکی وجود دارد که بعد از گذشتن از دیواره سنگی بلند، مسیر پیاده‌روی دره شروع می‌شود.

دره شیزر از نظر جاذبه طبیعی و زیبایی‌های بصری طبیعت زبانزد است. در این دره تعداد بی‌شماری از درختان بلوط، چنار، انجیر، انگور و گلابی وحشی وجود دارد. اگر در فصل مناسب رویش میوه‌ها به دره شیزر سفر کنید، می‌توانید از میوه‌های خوش‌طعم و ارگانیک این منطقه نوش جان کنید.

دره شیزر، در میانه خود، رودخانه‌ای دارد که به زیبایی محیط و جذابیت دره اضافه کرده است. آب رودخانه آنچنان شفاف و تمیز است که کف رودخانه به راحتی دیده می‌شود و می‌توانید ماهی‌های درون آن را ببینید.

اگر مسیر دره شیزر را تا انتها بروید، در نهایت به غاری می‌رسید که یادگار دوران غارنشینی در ایران است و در وسط آن رودخانه‌ای قرار دارد. در صورتی که علاقه زیادی به دیدن داخل غار دارید، پیشنهاد می‌شود حتما با فردی که به مسیر وارد است داخل شوید؛ چرا که در بعضی جاهای غار، ارتفاع آب تا زانو می‌رسد و همچنین درون غار کاملا تاریک است. آنتن‌دهی موبایل نیز در درون غار صفر است. بنابراین حتما با تجهیزات کامل و فرد آشنا به مسیر غار از آن دیدن کنید.

شیرز، زیبا و فراموش نشدنی

دره شیزر
دره شیزر

یکی دیگر از جذابیت‌های دیدنی تنگه شیزر، وجود مناره سنگی در آن است که با گذشت میلیون‌ها سال و به دلیل شرایط جوی مختلفی مانند باد، باران و زلزله‌های شدید به وجود آمده‌است. دیدن این مناره سنگی با ارتفاع ۸۰ متر از کف صخره‌ها، چشم را خیره می‌کند و زیبایی خاصی را به محیط دره می‌بخشیده‌.

بهترین زمان برای بازدید از این منطقه زیبا فصل بهار و تابستان است که هوا در مطبوع‌ترین حالت خودش قرار دارد. در نزدیکی دره شیزر پارکینگی برای پارک خودروی بازدیدکنندگان وجود دارد و این منطقه مجهز به سرویس بهداشتی است. همچنین در کنار پارکینگ، مجتمع شیلات قرار دارد که گردشگران می‌توانند از آنجا ماهی تازه خریداری و پس از طبخ نوش جان کنند.

دره شیزر، هدیه‌ای از طرف طبیعت است که در میان جاهای دیدنی لرستان، منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده حساب می‌شود. اگر قصد سفر به این دره زیبا را دارید، مراقب محیط‌زیست باشید و خصوصا از ریختن زباله در محیط بپرهیزید.

دره خزینه؛ هیجان بر روی پل معلق

دره خزینه
دره خزینه

دره خزینه یکی دیگر از جذاب‌ترین و زیباترین دره‌های استان لرستان است که در اواسط جاده پل‌دختر به سمت اندیمشک و در کنار روستایی با همین نام قرار دارد. دره خزینه با زیبایی منحصر به فرد یکی از جاهای دیدنی لرستان است که بسیاری از گردشگران از آنجا دیدن می‌کنند و در طول سالیان و بر اثر فرسایش به وجود آمده‌است.

در دره خزینه یک پل معلق و قدیمی قرار دارد که با رفتن بر روی آن هیجان‌زده خواهید شد و مقدار زیادی از آدرنالین در بدنتان ترشح می‌شود. این پل معلق ۱۱۲ متر طول و ۸۵ متر ارتفاع دارد و با ایستادن بر روی آن، احساس می‌کنید بر بالای ساختمانی ۲۹ طبقه هستید!

این دره زیبا علاوه‌بر جذب گردشگر، بسیاری از صخره‌نوردان و کوهنوردان را نیز به دلیل وجود صخره و کوهستان به سمت خود کشانده ‌است. این دره در حالتی آفتابگیر قرار دارد و بازدید از آن در فصل تابستان به دلیل گرمای مستقیم آفتاب پیشنهاد نمی‌شود. در عوض بهار و پاییز بهترین فصل‌های بازدید از این دره زیبا و طبیعی هستند. اگر از طرفداران طبیعت‌گردی، صخره‌نوردی و کوهنوردی هستید و یا اگر دوست دارید تجربه جذاب راه رفتن بر روی پل معلق را داشته‌باشید، هر چه سریعتر خودتان را به دره خزینه برسانید و از میان جاهای دیدنی لرستان آنجا را انتخاب کنید.

نمای ۳۶۰ درجه از دره خزینه

آدرس دره خزینه روی نقشه گوگل

تنگه هلت؛ مجموعه‌ای از زیباترین مواهب طبیعی

تنگه هلت
تنگه هلت

تنگه هلت در پلدختر استان لرستان قرار دارد که یکی از زیباترین جاهای دیدنی لرستان به حساب می‌آید. این تنکه به دلیل به دلیل شرایط جوی و طبیعت وحشی، محلی مناسب و دوست داشتنی برای صخره‌نوردان، کوهنوردان و طرفداران هیجان است.

تنگه هلت پلدختر محلی مناسب برای دوستداران سفرهای متفاوت است. البته باید گفت رفتن به این تنگه، به دلیل مسیر طولانی و سرد بودن آب تنگه آمادگی جسمانی بالایی می‌خواهد. بنابراین بازدید این منطقه برای سالمندان، کودکان و افراد معلول توصیه نمی‌شود.

جاذبه زیبایی که درباره آن حرف می‌زنیم، نتیجه گذر میلیون‌ها سال آب رودخانه از قله یک کوه و درمیان سنگ‌های کوه است که به مرور مسیر خودش را باز کرده و با شکافتن کوه این تنگه زیبا را پدید آورده است. بهترین زمان بازدید از این تنگه اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز (تا اواسط آبان ماه) استگ در این زمان هوای منطقه معتدل و دلنشین است و می‌تواند سفری ماندگار برای شما باشد.

اگر هنوز برنامه‌ریزی‌های سفرتان را به استان بی‌نظیر لرستان انجام نداده‌اید، همین حالا دست به کار شوید.

آبشار آب سفید؛ عروس آبشارهای ایران

آبشار آب سفید | از جاهای دیدنی لرستان
آبشار آب سفید | از جاهای دیدنی لرستان

آبشار آب سفید در شهر الیگودرز استان لرستان، از زیباترین و مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است که با نام عروس آبشارهای ایران شناخته می‌شود. این آبشار در جنوب شرقی استان لرستان و در میان کوه‌های زاگرس قرار دارد و دسترسی به آن بسیار راحت است. ارتفاع آبشار آب سفید ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصل‌های پر آبی، حدود ۸ متر است. این آبشار به رود رودبار لرستان متصل می‌شود و در نهایت به دز می‌ریزد.

آبشار آب سفید در طول هزاران سال در اثر فعالیت‌های زمین شناختی و فرسایش توسط آب به وجود آمده است. علت نامگذاری این آبشار به نام آب سفید، به دلیل مخلوط شدن آب آبشار با هوا است که در اثر برخورد با سنگ حباب‌های سفیدی را ایجاد می‌کند و باعث می‌شود آب آبشار به رنگ سفید دیده شود. آبشار آب سفید به زبان محلی‌های لرستان به “او اسبید” مشهور است.

در کنار آبشار پوشش گیاهی غنی و زیبایی از درختان بلوط و گردو وجود دارد که سرسبزی آن‌ها زیبایی بی‌نظیری را به محیط بخشیده‌است. ترکیب درختان و گیاهان سرسبز با آبشار آب سفید، زیبایی خیره‌کننده‌ای را در محیط آبشار به ارمغان می‌آورد که چشم هر بیننده‌ای را به خودش خیره می‌کند.

بهترین زمان سفر به این منطقه فصل بهار است که هوا در حالتی خنک و مطبوع قرار دارد. یکی از جاذبه‌های مسیر آبشار آب سفید، زیارتگاه “مومد حسن” در ابتدای این مسیر است که در میان مردم لرستان مقام بالایی دارد.

نمای ۳۶۰ درجه از آبشار آب سفید

خوشگذرانی در آبشار آب سفید

از آنجایی که آبشار آب سفید از پربازدیدترین جاهای دیدنی لرستان است، امکانات رفاهی کاملی در اطراف آن برای آسایش گردشگران به وجود آمده‌است که از آن جمله می‌توان به دو نماز خانه، ۱۵۰ سکوی استراحت، غرفه های مواد غذایی و سیاه چادر و نمایشگاهی جهت ارائه و آشنایی با محصولات و فرهنگ مردم بختیاری و عشایرِ منطقه اشاره کرد.

امکانات رفاهی دیگری نیز در حال ساخت است که با اتمام آن، این منطقه را به یک مرکز تفریحی کامل تبدیل می‌کند. این امکانات شامل دریاچه مصنوعی به مساحت یک هکتار، آلاچیق، سکوی ماهیگیری، درمانگاه، پاسگاه پلیس، تله کابین، پیست اسکی، سوئیت های اقامتی، سالن همایش، پیست اسب سواری و دوچرخه سواری، امکانات تیراندازی، باغ وحش (برای تکثیر حیوانات وحشی)، پارک بازی برای کودکان، رستوران سنتی و کافی شاپ است. برای رسیدن به آبشار آب سفید ابتدا باید به استان لرستان و شهر الیگودرز بروید و در آنجا از طریق جاده آسفالتی که وجود دارد، به سمت آبشار بروید.

اگر تا به حال آبشار آب سفید را ندیده‌اید، هر چه زودتر سفرتان را به شهر الیگودرز استان لرستان آغاز کنید.

آدرس آبشار آب سفید روی نقشه گوگل

آبشار نوژیان؛ مرتفع‌ترین آبشار لرستان

لرستان به دلیل داشتن رودخانه‌ها و آبشارهای فراوانی که در دل خودش جای داده، سومین استان پر آب کشور به حساب می‌آید. وجود آبشارهای طبیعی در این استان و طبیعت بکر و بی‌نظیر اطراف آن، هر گردشگری را به سوی خودش جذب می‌کند. آبشار نوژیان از دیگر جاهای دیدنی لرستان است که پس از آبشار بیشه یکی از معروف‌ترین آبشارهای لرستان شمرده می‌شود.

آبشار نوژیان در شهر خرم‌ آباد قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از کمربندی خرم آباد به سمت جنوب شرقی بروید. پس از طی ۳۸ کیلومتر به روستای زیبای نوژیان می‌رسید و در محلی در میان دو کوه تاف و هشتاد پهلو، می‌توانید بلندترین آبشار استان را از نزدیک ببینید. این آبشار ۹۵ متر ارتفاع دارد و محیط سبز اطراف آن با پوشش گیاهی و درختان انبوه، زیبایی خیره‌کننده‌ای به آن بخشیده است.

نمای ۳۶۰ درجه از آبشار نوژیان  

سفر به آبشار نوژیان

آبشار نوژیان
آبشار نوژیان

بهترین زمان بازدید از آبشار نوژیان فصل بهار و ابتدای تابستان است و می‌توانید اوقات فراغتتان را متفاوت بگذرانید. آب این منطقه در ردیف بهترین آب‌ها برای پرورش ماهی قزل‌آلا هستند و به همین دلیل در پایین دست آبشار حوضچه‌های پرورش ماهی نیز به چشم می‌خورد.

بر روی کوه تاف، محل رویش مقادیر زیادی از انواع داروهای گیاهی است که توجه گردشگران را به خودش جلب می‌کند. این منطقه به دلیل بکر بودن، امکانات رفاهی ساخته دست انسان ندارد، اما به دلیل محیط مناسب و هوای عالی، بهترین مکان برای شب ماندن در طبیعت و برپایی کمپ است که تجربه‌ای جدید بی‌نظیر برای گردشگردان به حساب می‌آید.

جاهای دیدنی لرستان و خصوصا آبشار نوژیان بهترین هدیه طبیعت به استان لرستان است. پس برای دیدن این زیبایی بی‌نظیر هر چه زودتر به این منطقه سفر کنید.

آدرس آبشار نوژیان روی نقشه گوگل

خانه تاریخی آخوند ابو؛ گنجینه‌ای از تاریخ

خانه تاریخی ابو
خانه تاریخی ابو

جاهای دیدنی لرستان تنها به مناظر طبیعی و هدایای طبیعت به ما خلاصه نمی‌شود. استان لرستان گنجینه‌ای کامل از یادگاری‌های تاریخی است که روایتگر دوران کهن ایران‌زمین است. خانه تاریخی ابو از جمله جاهای دیدنی لرستان است که با پیشینه تاریخی غنی در شهر خرم‌ آباد قرار دارد.

این بنای زیبا و معروف مربوط به اوایل دوره پهلوی است. خانه تاریخی ابو در مرکز شهر خرم آباد و در ضلع غربی قلعه تاریخی فلک الافلاک واقع شده‌است. این اثر ارزشمند و زیبا در سال‌های اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است. این بنای تاریخی از ترکیب سنگ، خشت، چوب و آهک ساخته شده و با هنری ظریف در وسط شهر خودنمایی می‌کند.

خانه تاریخی آخوند ابو در حیاط خودش یک حوض با فواره‌‌ای در وسط آن دارد و دور تا دور حیاط با درختان زیبا و معماری با سبک دندان موشی، خفته راسته و قطار بندی تزیین شده‌است.

نمای ۳۶۰ درجه از خانه تاریخی ابو

جزئیاتی دیگر از خانه تاریخی آخوند ابو

خانه تاریخی آخوند ابو | از جاهای دیدنی لرستان
خانه تاریخی آخوند ابو | از جاهای دیدنی لرستان

حیاط عمارت به دو بخش تابستانه و زمستانه تقسیم می‌شود که دارای اتاق‌های طنبیه سه دری  و شاه نشین پنج دری است. خانه تاریخی ابو، از جمله جاهای دیدنی لرستان است که هم از نظر تاریخی مورد توجه است و هم هنر و معماری آن دوره را با زیبایی خاصی به تصویر می‌کشد. این بنا به موزه جهانگردی نیز معروف است و امروزه موزه هنرهای سنتی و صنایع دستی استان لرستان نیز محسوب می‌شود.

اگر طرفدار تاریخ، هنر و معماری و بناهای تاریخی هستید، حتما در سفر به لرستان از خانه تاریخی آخوند ابو دیدن کنید.

آدرس خانه تاریخی ابو روی نقشه گوگل

مسجد جامع بروجرد؛ شاهکار تاریخ معماری ایران

مسجد جامع بروجرد
مسجد جامع بروجرد

شهر بروجرد یکی از زیباترین شهرهای استان لرستان است که زیباترین مکان‌های تاریخی را در دل خود جای داده‌است. پس از ورود اسلام به ایران، و پس از اینکه به عنوان دین رسمی کشور اعلام شد، بسیاری از مکان‌های مذهبی زرتشتی و آتشکده‌های مربوط به زرتشتیان تخریب و در آن‌ محل‌ها مساجد بنا شدند.

مسجد جامع بروجرد از جمله جاهای دیدنی لرستان است که در مرکز شهر بروجرد و در محله‌ای قدیمی بر روی آتشکده زرتشتیان ساخته شده‌است. معماری این مساجد زیبا، بسیار هنرمندانه صورت گرفته و سبک این معماری ترکیبی از هنر و معماری باستانی و اسلامی است. مسجد جامع بروجرد شامل بخش‌های مختلفی از جمله مسجد، آب انبار، ساختمان غریب خانه، میدان و دیگر متعلقات مربوط به مسجد است که متاسفانه چیزی از آن‌ها باقی نمانده.

ساختمان این بنا بخش‌هایی مانند حیاط مرکزی، ایوان، فضای گنبدخانه و شبستان‌های اطراف آن و یک شبستان وسیع زمستانی در طرف شمال حیاط مرکزی را داراست که می‌توان در آن‌ها سبک و هنر دوره صفویان، زندیان و قاجاریان را در جریان بازسازی‌هایی که انجام داده‌اند دید.

نمای ۳۶۰ درجه از مسجد جامع بروجرد

جزئیاتی دیگر از مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی لرستان و یکی از شاهکارهای معماری ایران است. این مسجد جزو مجموعه های چهار طاقی ایران است که جلوه و شکوه خاصی دارد. تزیینات مسجد جامع بروجرد، عمدتا آجری است اما به مقداری محدود، تزیینات کاشی‌کاری و گچ‌کاری نیز در آن به چشم می‌خورد.

مسجد جامع بروجرد، یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری است که ترکیب هنر باستانی_اسلامی آن، این جذابیت را چند برابر کرده‌است. این مسجد تاریخی و دیدنی را در لیست جاهای دیدنی لرستان یادداشت و هر چه زودتر برای دیدن این شاهکار معماری به شهر بروجرد سفر کنید.

آدرس مسجد جامع بروجرد روی نقشه گوگل

مسجد جامع خرم آباد؛ یادگار شاه پرور سلطان

مسجد جامع خرم آباد
مسجد جامع خرم آباد

از دیگر جاهای دیدنی لرستان می‌توان به مسجد خرم آباد اشاره کرد. بنای این مسجد زیبا و تاریخی، در سال ۹۷۰ هجری قمری و به دستور شاه پرور سلطان، دختر یکی از اتابکان لرستان ساخته شده‌است. ساختمان این مسجد در دوره‌های مختلف تکمیل و حجره‌هایی در قسمت‌های مختلف به آن اضافه شد که مورد استفاده علمی طلاب است.

ساختمان کنونی مسجد خرم آباد تا حد زیادی بازسازی شده است و شامل ایوانی در جانب شرقی و شبستان ستونداری به ابعاد ۳۰ در ۹ متر است که پوشش طاق و گنبد آن بر روی ۷ ستون چهار ضلعی قرار می گیرد. در این مسجد سه سنگ نوشته تاریخی نیز قرار دارد که بر روی آن‌ها بخشی از فرامین دوره صفوی نوشته شده‌است.

مسجد جامع خرم آباد، بخشی از تاریخ و هنر ایرانی را در دلش جای داده‌است که دیدن آن به هر گردشگری توصیه می‌شود.

تپه چغا؛ بام بروجرد

تپه چغا
تپه چغا

تپه چغا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی لرستان و جاذبه‌های توریستی شهر بروجرد است. این تپه زیبا به نام ” بام بروجرد” نیز معروف است. به دلیل امکانات بالای رفاهی و تفریحی برای گردشگران، تپه چغا یکی از پرطرفدارترین مکان‌هایی است که مسافران بروجرد آن را انتخاب می‌کنند.

در این تپه هتل‌های چند ستاره برای اقامت مسافران در حال فعالیت هستند. یک دریاچه مصنوعی در محوطه تپه خودنمایی می‌کند که علاوه‌بر زیبایی بخشیدن به محیط، هوای تپه چغا را نیز دلپذیرتر کرده‌است. از دیگر امکانات این مجموعه توریستی می‌توان به انواع وسایل بازی کودکان، آلاچیق، گلزار شهدای گمنان و تندیس‌هایی از حیات وحش و آرش کمانگیر اشاره کرد.

تپه چغا
تپه چغا

اگر مسافر استان لرستان و خصوصا شهر بروجرد هستید، این مرکز تفریحی زیبا را از دست ندهید.

آدرس ورودی تپه چغا روی نقشه گوگل

روستای ونایی بروجرد؛ جایی خنک برای روزهای گرم تابستان

روستای ونایی
روستای ونایی

روستای ونایی یکی از زیباترین روستاهای توریستی بروجرد و از جاهای دیدنی لرستان است که به دلیل آب و هوای فوق‌العاده، طبیعت بی‌نظیر و جنگل‌های زیبا و همچنین رودهای پر آب به شهرت و محبوبیت دست یافته. روستای ونای بروجرد در میان دو کوه قرار دارد و به همین دلیل در فصل تابستان دارای هوایی خنک و مطبوع و بهترین مکان برای مسافرت‌های تابستانی است.

کشاورزی در این روستا رونق زیادی دارد و بسیاری از محصولات کشاورزی و باغی از جمله خیار در این روستا کشت می‌شود. این روستا به خاطر محصولات باغی در تولید خیارشور، انواع ترشی‌ها و لواشک‌های محلی سرآمد است و بسیاری از گردشگران این محصولات را به عنوان سوغات تهیه می‌کنند. این کار به رونق اقتصادی مردم این روستا نیز کمک کرده‌است. یادتان باسد اگر به این روستای بی‌نظیر سفر می‌کنید، محیط طبیعی و زیست روستا را آلوده نکنید تا به بهترین شکل برای نسل‌های آینده باقی بماند

ونا را از دست ندهید

روستای ونایی
روستای ونایی

روستای ونای بروجرد می‌تواند بهترین مکان گردشی در فصل تابستان باشد که از میان جاهای دیدنی لرستان انتخاب می‌کنید. اگر اهل طبیعت‌گردی و روستاگردی هستید، روستای ونای بروجرد را از قلم نیندازید. نظر شما درباره جاهای دیدنی لرستان چیست؟ آیا تا به حال از این استان زیبا و شهرهای بی‌نظیرش دیدن کرده‌اید؟ شما کدام یک از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان لرستان را می‌پسندید.

آدرس روستای ونایی روی نقشه گوگل

نظرات، نکات و تجربیات خودتان را درباره جاهای دیدنی لرستان و توان بالای توریستی این استان با ما به اشتراک بگذارید.


برای آشنایی بیشتر با دیدنی های لرستان کلیک کنید.


طبیعت گردی

طبیعت گردی

برای مشاهده‌ی تورهای طبیعت گردی سفرزون کلیک کنید.

null

تور لرستان

برای مشاهده‌ی تور لرستان سفرزون کلیک کنید.

null

تور یک روزه

برای مشاهده‌ی تورهای یک روزه سفرزون کلیک کنید.

null

تور چند روزه

برای مشاهده‌ی تورهای چند روزه سفرزون کلیک کنید.