وقتی صحبت از شهرهای زیبا می‌شود، استکهلم یکی از آن شهرهایی هست که به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح می‌شود. استکهلم پایتخت سوئد که بر روی مجمع‌الجزایری گسترده در دریای بالتیک نشسته است، از ۱۴ جزیره مختلف تشکیل شده است. همه آنها با ۵۰ پل به هم متصل شده‌اند و به خاطر خیابان‌های سنگفرش‌شده، قدیمی و جذاب خود مشهور است. جذابیت محیط آن در آمیختگی خشکی و آب نهفته است؛ صخره‌ها و جزایر صخره‌ایِ پراکنده در امتداد ساحل، صخره‌های چشمگیر برخاسته از دریا و مسیر‌های پیچ‌در‌پیچ آبی که شهر را در بر می‌گیرند.

saadatrent

به طور کلی، یک سوم از منطقه در محدوده شهر را آب، در حالی که یک سوم دیگر را پارک‌ها و جنگل‌ها تشکیل می‌دهد. در نتیجه، استکهلم به لحاظ آب‌و‌هوایی، یکی از سالم‌ترین شهرهای اروپا و مکانی عالی برای گذراندن وقت است. اگر تصمیم دارید به این شهر زیبا سفر کنید یا دوست دارید با جاهای دیدنی استکهلم آشنا شوید، تا پایان این نوشته در سفرزون، همراه ما باشید.

موزه مدرنا (Moderna Museet)

موزه مدرنا

برای کسانی که به هنر و فرهنگ علاقه دارند، بازدید از موزه مدرنا باید در برنامه سفر آن‌ها باشد. این موزه که از جاهای دیدنی استکهلم به شمار می‌رود، در جزیره زیبای Skeppsholmen، در منطقه مرکزی شهر استکهلم، برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ افتتاح شد. موزه مدرنا که دولتی است، یکی از مشهورترین مجموعه‌های هنر معاصر و مدرن جهان را به نمایش می‌گذارد. این موزه، میزبان آثار افراد برجسته‌ای مانند سالوادور دالی، پابلو پیکاسو، اندی وارهول، مرت اوپنهایم، واسیلی کاندینسکی و هانری ماتیس است. به طور کلی، ۶۰۰۰ نقاشی، ۲۵۰۰۰ چاپ گرافیکی و ۴۰۰ ویدیو هنری در این موزه قرار دارد. همچنین ۱۰۰۰۰۰ عکس از سال ۱۸۴۰ تاکنون به نمایش گذاشته شده است. ورود به مجموعه دائمی موزه رایگان است. در حالی که آنجا هستید، می‌توانید از رستوران فوق‌العاده آن که طیف وسیعی از وعده‌های غذایی را سرو می‌کند، دیدن کنید.

پارک تفریحی یونیباکِن (Junibacken)

پارک تفریحی یونیباکِن

اگر با کودکان به استکهلم سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم آنها را به یونیباکِن ببرید. این پارک که در Galärvarvsvägen واقع شده است، حدود سه دقیقه پیاده‌روی از موزه واسا (Vasa museum) فاصله دارد. یونیباکن، پارکی جذاب است که داستان‌های کودکانه را زنده می‌کند. این موزه که به ادبیات اختصاص دارد، جوانان را با شخصیت‌های معروف داستان‌های پریان و کتاب‌های کودکان نوردیک آشنا می‌کند. این پارک علاوه بر فراهم کردن فضای زیادی برای دویدن در اطراف آن، دارای یک خانه بازی، نمایشگاه و یک تئاتر است. حتی یک قطار داستانی افسانه‌ای دارد که شما را به دنیای آسترید لیندگرن می‌برد؛ این بزرگترین کتاب‌فروشی کودکان در کشور است. صدها جلد کتاب نوشته‌شده به سوئدی و چندین زبان خارجی را ارائه می‌دهد. همچنین دارای یک تراس باز است که مناظر شگفت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد.

موزه نوردیک (Nordic Museum)

موزه نوردیک

کسانی که می‌خواهند کشف کنند که زندگی برای کسانی که در اسکاندیناوی در طول ۵۰۰ سال گذشته زندگی می‌کردند چگونه بوده است، باید به موزه نوردیک سفر کنند. موزه نوردیک با ارائه گلچینی از تاریخ قوم‌نگاری و فرهنگی سوئد، بینشی جالب از چگونگی توسعه این منطقه ارائه می‌کند. این موزه با نمایش سنت‌ها، مصنوعات، مبلمان قدیمی و خانه‌های مردم نوردیک از قرن شانزدهم، شما را از اوایل دوره مدرن به دوره امروزی می‌برد. همچنین با استفاده از لباس‌ها، جواهرات و منسوجات به نمایش‌درآمده، درکی از مد آن زمان کسب خواهید کرد. بازدید از نمایشگاه بزرگ آن با عنوان، ” While the Ice is Melting”، شما را با افرادی آشنا می‌کند که در برخی از سردترین مکان‌های جهان زندگی می‌کردند.

باغ رُزندال (Rosendals Garden)

باغ رزندال

اگر از طرفداران گل‌ها، گیاهان و میوه‌های خاص هستید، پیشنهاد می‌کنیم از باغ Rosendals دیدن کنید. این باغ واقع در جزیره Djurgården، به عنوان یک پارک نمونه در به کارگیری شیوه‌های کشاورزی بیودینامیک برای بیش از چهار دهه بوده است. جمع‌آوری مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از گیاهان، میوه‌ها، سبزیجات و گل‌ها، که آنها را در مغازه مزرعه، کافه/رستوران و اجاق سنگی، نانوایی هیزمی به نمایش می‌گذارند. این باغ که در محلی به نام Rosendals Trädgård شناخته می‌شود، دارای باغی است که بیش از ۵۰ نوع سیب در آن رشد می‌کند. همچنین دارای باغ سبزی و گل جداگانه، باغ گل رز، تاکستان و گلخانه است. کافه واقع در این محل، با ارائه منوی ارگانیک فعالیت می‌کند، منوی خوشمزه‌ای از ساندویچ، سوپ، سالاد و شیرینی ارائه می‌دهد. بهترین راه برای رسیدن به آنجا، قدم زدن در امتداد کانال و از پل Djurgårdsbron است.

موزه جایزه نوبل

موزه جایزه نوبل

در گاملا استن Gamla Stan، موزه جایزه نوبل را خواهید دید که به عنوان یکی دیگر از جاهای دیدنی استکهلم شناخته می‌شود. با وجود اینکه در سال ۲۰۰۱ برای جشن صدمین سالگرد این جایزه معتبر افتتاح شد، اما به سرعت به یکی از باارزش‌ترین مکان‌های دیدنی استکهلم تبدیل شد. این ساختمان که در ساختمان سابق بورس اوراق بهادار استکهلم واقع شده، تنها سه دقیقه پیاده از کاخ استکهلم فاصله دارد، اطلاعاتی درباره نحوه اعطای جایزه نوبل به نمایش می‌گذارد.

همچنین نمایشگاه‌هایی در مورد برندگان برجسته سابق جوایز و زندگی آلفرد نوبل، که این جایزه را پایه‌گذاری کرد، ارائه می‌دهد. برخی از نمایشگرهای دائمی آن شامل اقلام اهدایی برندگان قبلی جایزه نوبل و تصویری از داستان زندگی آنها است. هنگام بازدید از موزه، حتماً به فروشگاه سوغات آن بروید، جایی که می‌توانید جایزه نوبل خود را یک مدال طلای ساخته‌شده از شکلات تلخ دریافت کنید.

کلیسای جامع استورشیرکان (Storkyrkan)

کلیسای جامع استورشیرکان

در قلب استکهلم قرون وسطایی، بین استورتورگت (Stortorget) و کاخ سلطنتی، کلیسای جامع زیبای شهر قدیمی واقع شده است. این کلیسا که با نام‌های Storkyrkan، Sankt Nikolai Kyrka یا Stockholms Domkyrka شناخته می‌شود، قدیمی‌ترین کلیسای شهر است. قدمت این کلیسا به سال ۱۳۰۰ برمی‌گردد و متعلق به فرقه لوتریانیسم  است. همچنین این کلیسای جامع، کلیسای اسقف‌نشین سوئد استکهلم است و در مرکز برخی از رویدادهای مهم تاریخی کشور بوده است.

این شامل عروسی‌های سلطنتی و مراسم افتتاحیه مجلس است که هر ساله در پاییز برگزار می‌شود. بازدیدکنندگان با پذیرایی از مردم از همه ادیان و جماعت می‌توانند یک تور صوتی از این کلیسای جامع چشمگیر داشته باشند. آنها همچنین چندین اثر شناخته‌شده از جمله نقاشی معروف Parhelion و مجسمه چوبی نمادین سنت جورج St George و اژدها را خواهند دید.

تفرجگاه مونتِلیوس واگِن (Monteliusvagen)

تفرجگاه مونتِلیوس واگِن

برای کسانی که می‌خواهند لذت مشاهده زیبایی و جاهای دیدنی استکهلم را تجربه کنند، یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار از طریق رفتن به مونتلیوس واگن است. این مسیر پیاده‌روی خوش‌منظره که به طول ۵۰۰ متر در جزیره سودمالم (Södermalm) کشیده شده است، مناظر فوق‌العاده‌ای از دریاچه مالارن، ریدارهولمن و تالار شهر استکهلم، به ویژه در هنگام طلوع یا غروب خورشید، ارائه می‌دهد. در طول مسیر، خانه‌های رنگارنگ و عجیب در کنار مسیر قرار دارند. همچنین چندین نیمکت وجود دارد که می‌توانید روی آنها بنشینید و از این مناظر زیبا لذت بیشتری ببرید. مسیر از Bastugatan 16 شروع می‌شود که در شرق شهر است و مسیری را به سمت Kattgränd طی می‌کند. اگر در ماه‌های سرد زمستان به سفر می‌روید، کفش‌های پیاده‌روی مناسب بپوشید، زیرا مسیر ممکن است به دلیل یخبندان لغزنده شود. اگر در شب سال نو در استکهلم باشید، اینجا مکانی برای تماشای آتش‌بازی است.

گرونا لوند (Grona Lund)

گرونا لوند

یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های خانوادگی استکهلم، گرونا لوند است. این شهربازی فوق‌العاده که در هر متر مربع آن، بیشترین شادی را در شهر می‌دهد، آن را در کنار جزیره Djurgården خواهید یافت. گرونا لوند اگرچه در مقایسه با سایر شهربازی‌های شهری کوچک است، اما به اندازه کافی برای سرگرم کردن هیجان دارد. این مکان تفریحی، با داشتن هشت ترن هوایی، یک خانه بازی سرگرم کننده و حتی یک تونل قدیمی عشق که می‌تواند برای برخی نوستالژی باشد، سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌کند. گرونا لوند همچنین دارای زمین‌های فوتبال ۵ نفره و غرفه‌های غذای زیادی است. علاوه بر پارک تفریحی، به عنوان مکانی مشهور برای کنسرت‌های پاپ و راک نیز شناخته می‌شود. باب مارلی یک بار در سال ۱۹۸۰ در اینجا با بیش از ۳۲۰۰۰ تماشاگر اجرا کرد.

کاخ سلطنتی (Royal Palace)

کاخ سلطنتی

بازدید از کاخ سلطنتی استکهلم به دلیل عظمت آن، می‌تواند به‌خودی‌خود یک روز طول بکشد. کاخ سلطنتی استکهلم (Sveriges Kungahus) که در لبه آب و در حاشیه گملا ستان (Gamla Stan) یا همان بافت تاریخی شهر استکهلم واقع شده است، اقامتگاه رسمی پادشاه سوئد است. جالب اینجاست که اقامتگاه ملکه در جای دیگری قرار دارد. این کاخ که جلوه‌ای غنی از امپراتوری قدرتمند سوئد دارد، یکی از بزرگترین کاخ های اروپا است که بیش از ۶۰۰ اتاق و چندین موزه دارد.

کاخ سلطنتی استکهلم که قدمت آن به قرن ۱۸ می‌رسد و به سبک باروک ساخته شده است، جواهرات زیادی را در خود جای داده است. با بازدید از موزه، شما می‌توانید تخت نقره‌ای ملکه کریستینا را ببینید و از موزه آثار باستانی، اسلحه‌خانه، موزه Tre Kronor (سه تاج) و خزانه‌داری دیدن کنید. همچنین اگر دوست دارید مراسم تعویض روزانه نگهبانان کاخ را ببینید، این مراسم که به عنوان مراسم گارد سلطنتی شناخته می‌شود، هر روز از ساعت ۱۲:۱۵ بعد از ظهر (یکشنبه‌ها ۱:۱۵ بعد از ظهر) شروع و در حیاط بیرونی کاخ برگزار می‌شود.

گملا ستان (Gamla Stan)

گملا ستان

منطقه Gamla Stan (شهر قدیمی) که قدمت آن به قرن ۱۲۰۰ می‌رسد، مملو از مناظر، جاذبه‌ها، کافه‌ها، رستوران‌های باکیفیت و بوتیک است، این منطقه در نوع خود یک موزه زنده و نفس‌گیر است که برای بسیاری، این اولین توقف در سفر اکتشافی آنهاست و واقعا هم همین‌طور است. مطمئناً هیچ راه بهتری برای جذب فوری احساس استکهلم و درک فرهنگ شهر وجود ندارد. سوغاتی‌ها و هدایای زیادی در شهر قدیمی موجود است که پیشنهاد می‌کنیم از آن‌ها نیز دیدن کنید. در حین عبور از هزارتوی خیابان‌های کوچک و پرپیچ‌وخم که بسیاری از آنها به (یا از) استورتورگت Stortorget، میدان عمومی و اصلی شهر منتهی می‌شوند، به قرون وسطی می‌روید.

در طول مسیر، طاق‌های اسرارآمیز بی‌شمار و نقاشی‌های دیواری باستانی را خواهید دید که در پشت نماهای زیبا پنهان شده‌اند. اگر در فصل زمستان از این منطقه بازدید می‌کنید، از بازار شگفت‌انگیز کریسمس، جولمارکناد (Julmarknad) دیدن کنید. این درواقع تجربه‌ای شبیه به یافتن خود در یک افسانه واقعی است. کلیسای جامع استکهلم (Storkyrkan یا Stockholms domkyrka)، موزه جایزه نوبل (Nobelmuseet) و کاخ سلطنتی همگی در اینجا واقع شده‌اند و در هر برنامه سفری که از مناظر بازدید می‌کنید، باید در اولویت باشند. اگر قصد دارید از کاخ سلطنتی که به نام کاخ استکهلم نیز شناخته می‌شود، بازدید کنید، حتما از برنامه تعویض نگهبان کاخ مطلع شوید.

موزه ملی (National Museum)

موزه ملی

موزه ملی هنرهای زیبای استکهلم، مکانی عالی برای مشاهده آثار هنری منحصربه‌فرد است. گالری ملی سوئد، در سال ۱۷۹۲ به عنوان موزه سلطنتی تأسیس شد و پس از انتقال به مکان فعلی خود در سال ۱۸۶۶، به موزه ملی تغییر نام داد. این موزه در سال ۲۰۱۸ به طور کامل بازسازی و مدرن شد. معماری این بنا، به تنهایی ارزش دیدن دارد، به ویژه فضای داخلی آن با راه پله مرکزی عظیم و گالری‌های بزرگ. در میان مجموعه‌های موجود در این موزه، بیش از ۵۰۰۰۰۰ اثر هنری آثار استادان هلندی مانند رامبراند، و همچنین مجموعه‌ای قابل‌توجه از مجسمه‌ها در معرض نمایش قرار دارند. موزه ملی استکهلم همچنین دارای بزرگترین مجموعه مینیاتورهای پرتره در جهان است. طیف گسترده‌ای از برنامه‌های و کارگاه‌های آموزشی در این موزه ارائه می‌شود. یک رستوران و فروشگاه برای خرید سوغات یا هدیه نیز در محل وجود دارد.

موزه قرون وسطی (Medieval Museum)

موزه قرون وسطی

تا به حال به این فکر کرده‌اید که زندگی در اروپای قرون وسطی چگونه بوده است؟ اگر از موزه قرون وسطی استکهلم (Medeltidsmuseet) دیدن کنید، متوجه آن خواهید شد. این موزه که در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد، از جاهای دیدنی استکهلم و دارای تعدادی ساختار منحصربه‌فرد مربوط به آن دوره است، از جمله بخشی از دیوارهای اصلی شهر که مربوط به دهه ۱۵۰۰، خانه‌ها و کارگاه‌های قدیمی تاجران سوئدی، و همچنین بخشی از بندر اصلی استکهلم و ساختمان‌های آن را شامل می‌شود. نمایشگاه‌های جالبی که در این موزه برگزار می‌شود، تاریخ شهر را از حدود قرن ۱۲۰۰ تا اواسط قرن شانزدهم به تفصیل شرح می‌دهند. برای خرید سوغاتی‌های مربوط به دوره قرون وسطی، می‌توانید به فروشگاه واقع در محل هم سر بزنید.

موزه واسا (Vasa Museum)

موزه واسا

واسا، یک کشتی جنگی در اوایل قرن هفدهم بود که مانند تایتانیک در اولین سفر خود غرق شد. پس از ۳۰۰ سال در کف اقیانوس، کشتی نجات یافت تا تنها کشتی بادبانی قرن هفدهمی باشد که تا به حال حفظ شده بود. در موزه واسا، یک موزه دریایی که پربازدیدترین موزه در اسکاندیناوی است، وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر است. ساختمان خود موزه نیز منحصربه‌فرد است. برای ساخت ساختمان این موزه، ۳۸۴ معمار، طرح‌های خود را ارسال کردند که یکی از طرح‌های معماران برنده دارای سقفی مسی با دکل‌های زیبا به ارتفاع واسا بود. به همین دلیل هم هست که ساختمان موزه واسا، بسیار منحصر‌به‌فرد است.

واسا به گونه‌ای طراحی شده است که آن را می‌توان از شش سطح مشاهده کرد. همچنین نمایشگاه‌های دیگری وجود دارند که به تاریخ دریایی سوئد می‌پردازند و شامل چهار کشتی دیگر می‌شوند. این موزه، پربازدیدترین موزه در سوئد است و به حق هم همین‌طور است. بیش از یک میلیون نفر در سال به اینجا می‌آیند تا از نمایشگاه‌های مختلف آن لذت ببرند و فیلم تاریخ کشتی را تماشا کنند. انواع کشتی‌های تاریخی دیگر نیز در محل قرار دارند، از جمله: یک یخ‌شکن، یک کشتی نوری و یک قایق اژدر. برای افرادی که زیر ۱۸ سال هستند، ورود به این موزه رایگان است.

موزه روباز اسکانسن (Skansen Open-Air Museum)

موزه روباز اسکانسن

قدیمی‌ترین موزه روباز جهان، اسکانسن در سال ۱۸۹۱ در جزیره جورگاردن افتتاح شد که از جاهای دیدنی استکهلم و یک جاذبه فوق‌العاده برای خانواده‌ها، به‌ویژه آنهایی که بچه‌های کوچک دارند، است. بیش از ۱۵۰ ساختمان و خانه مختلف از سرتاسر کشور جمع‌آوری و در اینجا سرهم شده‌اند. محله‌های شهری متمایز، از جمله خانه‌های اعیانی، نانوایی، کلیسای چوبی زیبای سگلورا و تعدادی صنایع دستی، به نمایش گذاشته می‌شوند. طیف گسترده‌ای از حیوانات را می‌توان در باغ وحش آن مشاهده کرد، از جمله گوزن، خرس، گربه گوش‌سیاه، گرگ و فوک. می‌توانید با پرداخت هزینه اضافی از آکواریوم آن نیز دیدن کنید و بیش از ۲۰۰ حیوان مختلف از سراسر جهان از جمله بسیاری از گونه‌های میمون را ببینید. برای تجربه کردن یکی از غذاهای سنتی سوئدی به نام اسمورگسدور (Smörgåsbord) از رستوران Solliden دیدن کنید.

تالار شهر (Stadshuset)

تالار شهر

تالار شهر استکهلم (Stockholms stadshus یا Stadshuset)، در لبه آب واقع شده و سه تاج طلایی در بالای آن قرار دارد. این بنا، یکی از نمادین‌ترین ساختمان‌ها و ستاره‌های استکهلم در تصاویر و کارت‌پستال‌های بی‌شماری از شهر است. این سالن در سوئدی‌ترین تاریخ  و در یک نیمه شب تابستانی در سال ۱۹۲۳، افتتاح شد. اتاق‌های اجتماعات، دفاتر، آثار هنری و … در داخل آن قرار دارند. ضیافت‌های سالانه نوبل در اینجا برگزار می‌شود؛ مهمانان ابتدا در Blå hallen (تالار آبی) شام می‌خورند و سپس به مراسم رسمی در Gyllene salen (تالار طلایی) می‌روند که کمتر از ۱۸ میلیون موزاییک، دیوارهایش را تزئین کرده است. همچنین می‌توانید لذت تماشای شهر را از برج معروف این تالار تجربه کنید.

رویال پارک ملی (Royal National City Park)

رویال پارک ملی

پارک ملی شهر (Kungliga nationalstadsparken)، یک فضای سبز به طول ۶ مایل و ۲۷ کیلومتر مربع و از دیگر جاهای دیدنی استکهلم است که سه پارک سلطنتی را در بر می‌گیرد: Djurgården، Haga، و Ulriksdal. این اولین پارک ملی شهری جهان، جایی است که گردشگران و مردم محلی برای استراحت در آن جمع می‌شوند. در این جنگل گوزن‌ها، روباه‌ها و بسیاری از موجودات بالدار از جمله پرندگان کمیاب وجود دارد. کارهای سرگرم کننده شامل لذت بردن از موزه‌ها، قلعه‌ها، تئاترها، امکانات ورزشی و خانه‌های تاریخی است. دوستداران طبیعت در این بهشت به کاوش در مناطق بیابانی با درختان بلوط چند صد ساله، نهرها، دریاچه‌ها، باتلاق‌ها، و بالای تپه ها می‌پردازند. ممکن است باور آن سخت به نظر برسد که این منطقه این همه امکانات تفریحی داشته باشد.

 اریکسون گلوب (Ericsson Globe)

 اریکسون گلوب

ورزشگاه استکهلم گلوب، یکی از برجسته‌ترین جاهای دیدنی استکهلم است. این ساختمان که به‌عنوان «اریکسون گلوب» رسماً به‌خاطر حامی آن نامگذاری شده است، به‌عنوان بزرگ‌ترین ساختمان کروی‌شکل جهان مشهور است. همچنین مکانی فوق‌العاده برای لذت بردن از مناظر خارق‌العاده اطراف شهر است. یکی از محبوب‌ترین کارهایی که در استکهلم انجام می‌شود، اسکای ویو (SkyView) شامل یک سازه آسانسور شیشه‌ای است که در سطح بیرونی این کره حرکت می‌کند و شما را به بالای آن می‌رساند. مناظر خیره کننده شهر استکهلم را از این نقطه یعنی از ارتفاع ۱۳۰ متری بالاتر از سطح خیابان خواهید دید. این آسانسورهای شیشه‌ای هر ۱۰ دقیقه یک‌بار حرکت می‌کنند و بازدید از منظره شهر حدود نیم ساعت طول می‌کشد. اگر بتوانید بازدید از طریق اریکسون گلوب را به هنگام غروب خورشید قرار دهید، تجربه بهتری خواهد بود.

موزه آبا (ABBA)

موزه آبا

این موزه، یکی دیگر از جاهای دیدنی استکهلم است که در نزدیکی گرونا لند (Gröna Lund) واقع شده و در سال ۲۰۱۳ در Djurgården افتتاح شد. موزه گرونا لند که در فضایی مدرن و تعاملی قرار دارد، آثار جمعی، یادگاری‌ها و سایر ویژگی‌های جالب سوپرگروه پاپ آبا را ارائه می‌کند. یکی از آنها، پیانوی بنی اَندرسون است؛ این یک پیانوی خود‌نواز متصل با پیانویی است که بِنی در خانه خود دارد. چیزی که در این مورد جالب توجه است این است که وقتی او در محل اقامتش پیانو می‌نوازد، این پیانو به طور خودکار همان آهنگ را پخش می‌کند. نمایشگاه‌ دیگر جایی است که آنها بیشتر موسیقی خود را ضبط کردند و مجموعه‌ای از زمان‌هایی که مربوط به اجرای واترلو در سال ۱۹۷۴ در مسابقه آواز یوروویژن است.

فوتوگرافیسکا (Fotografiska)

فوتوگرافیسکا

عاشق هنر و غذاهای لذیذ هستید؟ اگر جواب شما بله است، پس فوتوگرافیسکا باید یکی از مکان‌هایی باشد که در مدت اقامت خود در استکهلم باید از آن بازدید کنید. برای بازدید از آن به Stadsgårdshamnen بروید. Photoska یک معما است؛ یعنی نه یک موزه سنتی است نه یک گالری، همچنین نمایشگاه دائمی یا حتی آثار هنری برای فروش ندارد. در عوض، نمایشگاه‌های عکاسی موقت و مدرن و غذاخوری‌های مجلل را ارائه می‌کند که بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می کند. این مکان یک ساختمان چشمگیر در کنار آب است و نمایشگاه‌هایی از عکاسان مشهور سوئدی و بین‌المللی را در خود جای داده است. غذاهای رستوران‌های این مکان، توسط تیمی که ستاره سبز میشلن را دریافت کرده است، سرو می‌شود و به اندازه عکاسی چشم‌نواز است.

اوسترمالم سالوال (Ostermalm Saluhall)

اوسترمالم سالوال

یکی دیگر از مکان‌های غذایی که به عنوان جاهای دیدنی استکهلم باید به آن بپردازید، استرومالم سالوال است. این سالن غذاخوری افسانه‌ای که به آن هالن نیز گفته می‌شود، شامل یکی از مشهورترین بازارهای سوئد است. این مکان، برای اولین بار در سال ۱۸۸۸ افتتاح شد که با ارائه همه چیز از غذاهای دریایی و پنیر گرفته تا مواد غذایی و گوشت‌های لذیذ، بهترین مکان در شهر برای خرید محصولات تازه است. اگر می‌خواهید یک میان‌وعده سریع در یک سالن غذاخوری به سبک ویکتوریایی داشته باشید، می‌توانید از طریق پنج دروازه مختلف این ساختمان وارد شوید تا وعده‌های صبحانه یا ناهار را داشته باشید. علاوه بر غرفه‌های غذایی، چندین کافه در بازار وجود دارند که طیف وسیعی از فرهنگ محلی سوئدی را ارائه می‌دهند.

کاخ دروتنینگهلم (Drottningholm Palace)

کاخ دروتنینگهلم

سوئد چندین کاخ دارد، اما کاخ دروتنینگهلم محل زندگی خانواده سلطنتی است. نام این کاخ اواخر قرن شانزدهم که در جزیره لوون واقع شده است به معنای «جزیره ملکه» است. کاخ اصلی در سال ۱۶۶۱ سوخت، اما بازسازی شد. برای چند قرن به عنوان یک اقامتگاه تابستانی مورد استفاده قرار گرفت، اما در قرن نوزدهم از بین رفت و از آن زمان به بعد، مرمت و مدرن شده است. محوطه کاخ شامل کلیسایی متعلق به سال ۱۷۳۶ است که توسط مردم محلی در آخرین یکشنبه هر ماه استفاده می‌شود و ترکیبی متنوع از باغ‌هایی که قدمت آن به قرن هفدهم بازمی‌گردد، است. این باغ‌ها، اصلی‌ترین جاذبه گردشگری کاخ دروتنینگهلم هستند.

میلزگاردن (Millesgarden)

میلزگاردن

بارسلونا مشابه چنین پارکی را با نام «پارک گوئل» دارد و اگرچه مستقیماً قابل مقایسه با میلزگاردن نیست، اما می‌توان گفت میلزگارد ممکن است یک نسخه سوئدی از پارک گوئل باشد. این جاذبه که در جزیره جذاب لیدینگو (Lidingö) قرار دارد، به شکل یک باغ مجسمه و موزه هنر است. این در زمین خانه‌ای است که زمانی متعلق به مجسمه‌ساز «کارل میلز» بود که همراه با اولگا، همسر هنرمندش در آنجا زندگی می‌کرد. میلزگاردن که در سال ۱۹۰۸ به پایان رسید، تنها ۲۰ دقیقه با مرکز شهر استکهلم فاصله دارد، بنابراین دسترسی به آن آسان است. این موزه، خانه و مجموعه اشیای قیمتی این هنرمند را به نمایش می‌گذارد. همچنین دارای یک گالری هنری چشمگیر و چندین اثر مجسمه‌سازی او در اطراف باغ‌ها است. علاوه بر آثار هنری، یک رستوران خوب و یک فروشگاه موزه نیز در محل وجود دارد.

تور قایق استکهلم (Stockholm Boat Tour)

تور قایق استکهلم

از آنجا که استکهلم شامل ۱۴ جزیره مختلف است، بهترین راه برای بازدید از آن از طریق یک تور قایق استکهلم است. دو ارائه‌دهنده معتبر تور قایق در استکهلم، Red Sightseeing و Strömma هستند که چندین سفر دریایی را در سراسر شهر انجام می‌دهند. این‌ها روشی عالی برای به دست آوردن تجربه‌های به‌یادماندنی از گشت‌و‌گذار در پایتخت سوئد ارائه می‌دهند، زیرا از این طریق بیشتر جاذبه‌های اصلی این شهر را مشاهده خواهید کرد. آنها همچنین شما را به مجمع‌الجزایر می‌برند؛ جایی که می‌توانید جزایر دیگر را کشف کنید.

موزه هالوییل (Hallwyl Museum)

موزه هالوییل

حدود ۵۰ موزه در استکهلم وجود دارد که یکی از جالب‌ترین آنها، موزه هالوییل است. پیش از این محل اقامت Count و Countess Von Hallwyl، در دهه ۱۹۲۰ به این ایالت اهدا شد تا به یک موزه ملی تبدیل شود. کاخ چشمگیر با نام مستعار Hallwylska Palatset که بین سال‌های ۱۸۹۸-۱۸۹۳ ساخته شده است، اکنون بیش از ۳۰۰ نمایشگرهای سرامیکی، شیشه‌ای و فلزی را ارائه می‌دهد که نشان دهنده انواع مختلف و اصطلاحات هنر نو است. کنتس (Countess)، بسیاری از این آثار هنری را در طول سفرهای خود به خارج از کشور جمع‌آوری کرد. علاوه بر آثار هنری، این موزه همچنین دارای اتاق‌هایی است که از دوره اواخر ویکتوریا سوئد نگهداری می‌شوند. آنها به بازدیدکنندگان، بینش جالبی در مورد چگونگی زندگی اشراف در آن زمان می‌دهند.

کلام پایانی

اگرچه ممکن است استکهلم شهر کوچکی به نظر برسد، اما همان‌طور که گفته شد، جاهای دیدنی بسیاری دارد که آن را تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری محبوب کرده است. ما در این مقاله، سعی کردیم بیشتر جاذبه‌های گردشگری استکهلم را به شما معرفی کنیم تا به برنامه‌ریزی سفر شما یا آشنایی هرچه بیشتر شما با این شهر زیبا، کمک کند.